Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

Matore

Medlem
Förfallodatum på helg flyttas enligt svensk lag till närmast kommande bankdag. Den näringsidkare som hävdar något annat har fel. Slut punkt.

Min bank flyttar med automatik e-faktura och Amex har aldrig klagat. Om inte jag har något specialavtal med Amex kan man ju således konkludera att de följer lagen.
Lägg in "autobetalning" som default så behöver du bara bry dig de (rimligen väldigt få) gånger något är fel på fakturan. Exakt vad detta kallas hos olika banker vet jag inte men hos Swedbank kan man i alla fall lägga in per leverantör om man vill att e-fakturor från denna leverantör per automatik ska betalas. Naturligtvis kan man även stoppa/ändra en enskild faktura om det skulle behövas.
Jag har Skandia och e faktura och de flyttar automatisk till måndagen när 27 är på en söndag. Och då debiterar amex ränta för en dag… så även om man har e faktura och alla följer lagen så hjälper inte det.
 

McFace

Medlem
Jag har Skandia och e faktura och de flyttar automatisk till måndagen när 27 är på en söndag. Och då debiterar amex ränta för en dag… så även om man har e faktura och alla följer lagen så hjälper inte det.

Då tycker jag att du frågar American Express varför de bryter mot lagen specifikt vad gäller dig (och ingen annan i hela landet). Det kanske är någon inställning som är fel på ditt konto. Vem vet.
 

McFace

Medlem
Vad är det för skräpbank? Alla andra flyttar ju betalningen åt andra hållet så att pengarna ska komma fram i tid...

Pengarna är framme i tid om de betalas på första bankdag efter förfallodag på helg. Ring Skandia och skäll ut dem vet jag.
 

Matore

Medlem
Då tycker jag att du frågar American Express varför de bryter mot lagen specifikt vad gäller dig (och ingen annan i hela landet). Det kanske är någon inställning som är fel på ditt konto. Vem vet.
Ja alltså jag ringde då när det hände och de tog bort räntan utan problem. Kanske de chansar lite vad vet jag. Men jag visste faktiskt inte detta då att det enligt lag är ok att betala 28e när förfallodag är en söndag 27e. Tack för info.
 

mackan33

Medlem
Ja alltså jag ringde då när det hände och de tog bort räntan utan problem. Kanske de chansar lite vad vet jag. Men jag visste faktiskt inte detta då att det enligt lag är ok att betala 28e när förfallodag är en söndag 27e. Tack för info.
Med tanke på att räntan på ens konton är väldigt låg kan man idag kosta på sig viss marginal.
 

SK989

Medlem
Jag har Skandia och e faktura och de flyttar automatisk till måndagen när 27 är på en söndag. Och då debiterar amex ränta för en dag… så även om man har e faktura och alla följer lagen så hjälper inte det.
Jag har också Skandia och det finns olika inställningar för betalning via e-faktura. Jag har valt inställningen att jag alltid ska godkänna alla e-fakturor som kommer in varje månad oavsett om det är en återkommande faktura och då ligger betalningsdatumet i rött med uppmaning att ändra datumet, om det infaller på en lördag eller söndag. När Amex satt förfallodag en helg så ändrar jag bara det till vardagen innan före jag godkänner e-fakturan, just för att undvika tjafs om eurobonuspoängen och ev. dröjsmålsränta. För min egen del spelar det ju ingen roll om fakturan betalas på fredagen eller måndagen.
 

ante_77

Medlem
Jag har också Skandia och det finns olika inställningar för betalning via e-faktura. Jag har valt inställningen att jag alltid ska godkänna alla e-fakturor som kommer in varje månad oavsett om det är en återkommande faktura och då ligger betalningsdatumet i rött med uppmaning att ändra datumet, om det infaller på en lördag eller söndag. När Amex satt förfallodag en helg så ändrar jag bara det till vardagen innan före jag godkänner e-fakturan, just för att undvika tjafs om eurobonuspoängen och ev. dröjsmålsränta. För min egen del spelar det ju ingen roll om fakturan betalas på fredagen eller måndagen.

Jag hatar autogiro och skiter i förfallodagar.
när lönen kommer så betalar jag alla räkningar.
Att spara pengarna in i de sista ger ändå ingen ränta.
 
Toppen