Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

NotRyan

Medlem
För mig (Amex kreditkort SAS Premium) är förfallodatum alltid den 27:e, oavsett om det är på en lör-sön eller på en röd dag. Jag har e-faktura och varje gång det händer att 27:e infaller på en lör-sön eller röd dag (hittills två gånger i år) så går inte e-fakturan att godkänna i min internetbank utan att först ändra förfallodatum till en vardag.

Nästa gång det händer är i juni, då 27:e är en söndag. Fredagen före, 25/6, är midsommarafton som är likställd med röd dag i bankvärlden så sista dag att betala blir då den 24:e antar jag, fast det låter lite märkligt. I myndighetsvärlden flyttas deadline fram till kommande vardag om en frist löper ut en lör-sön eller helgdag:

Lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid Svensk författningssamling 1930:1930:173 t.o.m. SFS 2015:643 - Riksdagen
För mig med betalkortet och normalt förfallodatum den 28:e, så ser det ut så här när 28:e är på en söndag. Är det det som skiljer alltså, att betalkortsinnehavare får förfallodatum nästkommande vardag? Kanske p.g.a. att betaltiden är kortare?

upload_2021-4-25_17-47-23.png
 

Tonton

Medlem
För mig med betalkortet och förfallodatum den 28:e, så ser det ut så här när 28:e är på en söndag. Är det det som skiljer alltså, att betalkortsinnehavare får förfallodatum nästkommande vardag?

Visa bifogad bild 117994

För med mig Amex Elite Kreditkort och förfallodatum 27e, så ser det ut såhär när förfallodatumet infaller på en icke bankdag (lördag i detta exemplet). Således så flyttas inte förfallodatumet, utan jag behöver aktivt se till att den betalas tidigare.

Screenshot 2021-04-25 at 17.51.41.png
 

MrRob

Medlem
Inte alla dock, om jag godkänner en betalning i Swedbanks internetbank innan 10.00 en bankdag så bokförs den hos mottagaren samma dag!

Bankgirobetalningar attesterade före 09.45 hos Nordea bokförs samma dag hos mottagaren. Plusgiroditon brukar gå iväg senare på dagen men har ganska få såna själv så när bryttiden är vet jag inte hos Nordea. Tror att det är väldigt snarlika tidpunkter hos alla storbanker i Sverige.

Edit: Gäller bara vardagar, kanske säger sig själv? :)
 
Last edited:

McFace

Medlem
Förfallodatum på helg flyttas enligt svensk lag till närmast kommande bankdag. Den näringsidkare som hävdar något annat har fel. Slut punkt.

Min bank flyttar med automatik e-faktura och Amex har aldrig klagat. Om inte jag har något specialavtal med Amex kan man ju således konkludera att de följer lagen.
 

Delayed

Medlem
Det är mänskligt att fela.. Någongång kommer någon glömma betala fakturan och det blir 1 dag sent
Lägg in "autobetalning" som default så behöver du bara bry dig de (rimligen väldigt få) gånger något är fel på fakturan. Exakt vad detta kallas hos olika banker vet jag inte men hos Swedbank kan man i alla fall lägga in per leverantör om man vill att e-fakturor från denna leverantör per automatik ska betalas. Naturligtvis kan man även stoppa/ändra en enskild faktura om det skulle behövas.
 
Noterade på Amexfakturans sista sida:

"Ändring avseende intjäning av Eurobonus-poäng fr o m 1juli 2021
Om du betalar din faktura för sent kommer de poäng som intjänats under fakturaperioden att dras av från det totala poängsaldot"

Nu har jag väl hygglig disciplin själv men det är nog en å annan poäng som kommer frysa inne. Inte minst som fakturan har förfallodag den 27 varje månad till skillnad från dom flesta andra fakturor man har...
 

Hachans

Medlem
Inget nytt vad jag vet, har uppmärksammats tidigare. Har de gjort en förtydling?

Vill du ändra ditt förfallodatum kan du bara ringa dem.
 
Toppen