Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

Lokföraren

Medlem
Fick detta på Mail idag från Amex.

”Håll koll på dina betalningar
Från och med 1/7 2021 gäller nya villkor för fakturabetalningar som vi vill uppmärksamma dig om. Om du som kortmedlem betalar din faktura efter förfallodatum så kommer de EuroBonus-poäng som tjänats in på den fakturan att dras tillbaka. Därför vill vi påminna om vikten av att betala dina fakturor i tid – och vilka förmåner det ger dig.”
 

Lokföraren

Medlem
2EFA97A4-ADC0-4852-BA87-62BB8D85DB74.png
 

Fredrik

Medlem
Det måste nog förtydligas. Jag fick samma och undrar samma sak.

Ingen av oss betalar förstås försent eller detbetalar men skulle det stoppa intjäningen? Intressant...
 

Thornado

Medlem
Fast man får dem sen när man faktiskt betalar, antar jag?

Som jag tolkar det, nej.

Hum, vilken typ av kort? Vi som har kredit borde ju få poängen. Betalar vi inte blir det ränta ju.
Ingen av oss betalar förstås försent eller delbetalar men skulle det stoppa intjäningen? Intressant...

Även om man har kreditkort så får man ju en faktura med ett "betala minst detta"-belopp och jag antar att det är detta man måste betala i tid för att det ska räknas som att man har betalat sin faktura, inte att man måste betala av hela sin skuld. Så delbetalning går fortfarande bra (men är såklart fortfarande en dålig idé).

Dessa är dock mina tolkningar - följde länken i mailet till villkoren, men den verkar peka till nuvarande villkor då inget stod om detta där.
 

igelkotten

Medlem
Som jag tolkar det, nej.




Även om man har kreditkort så får man ju en faktura med ett "betala minst detta"-belopp och jag antar att det är detta man måste betala i tid för att det ska räknas som att man har betalat sin faktura, inte att man måste betala av hela sin skuld. Så delbetalning går fortfarande bra (men är såklart fortfarande en dålig idé).

Dessa är dock mina tolkningar - följde länken i mailet till villkoren, men den verkar peka till nuvarande villkor då inget stod om detta där.

Det du skriver är den enda rimliga tolkningen.
 

jacoph

Medlem
Kan någon förklara den ekonomiska rationalen för detta? Inte för att låta cynisk, men är det inte i företagets intresse att de kan fakturera förseningsavgifter + ränta osv?
 

Tonton

Medlem
Kan någon förklara den ekonomiska rationalen för detta? Inte för att låta cynisk, men är det inte i företagets intresse att de kan fakturera förseningsavgifter + ränta osv?

Det är en relativt liten intäktsström (baserat på gamla rapporter från Amex där de visar sina intäktsströmmar). Utöver det så tjänar man säkerligen mer på "bra" kunder, som har ordning på ekonomin, betalar i tid, och har högre transaktionsvolym.
 
Toppen