Senaste nytt

Incheckning på Rhodos sönder

RB7

Medlem
Hej ni som vet allt!

Är på charter (I Know...) på Rhodos och nu har tydligen incheckningssystemet på flygplatsen pajat och ALLA är fast på ön.

Vilka regler gäller? Vem har ansvar för de förseningar som uppstår? Regleras detta i reseförsäkringar?

Vi är inte drabbade själva (än), då hemresa inte är idag. Men vem vet när incheckningen börjar funka igen...

Dessutom är tydligen samtliga hotell (enligt stackars strandsatta resenärer) helt fullbokade så folk bor på solsängar eller har övernattat på flygplats utan mat eller vatten...

Hälsningar från ett annars ganska lugnt Rhodos...

/RB
 

palmen

Moderator
Flygkaos på Rhodos – hundratals svenskar fast | Aftonbladet
Att alla är fast på ön stämmer inte om man ska tro Aftonbladet, enligt info där så görs manuell incheckning vilket tar mycket längre tid men plan har lyft och några har lämnat även om långt ifrån alla kommit iväg som varit bokade på flyg.

Att samtliga hotell är helt fullbokade verkar inte heller stämma. Gjorde testbokning 1 natt för två personer nära flygplatsen och får upp en hel del hotell via hotels.com
upload_2018-7-30_10-12-21.png
 
Flygkaos på Rhodos – hundratals svenskar fast | Aftonbladet
Att alla är fast på ön stämmer inte om man ska tro Aftonbladet, enligt info där så görs manuell incheckning vilket tar mycket längre tid men plan har lyft och några har lämnat även om långt ifrån alla kommit iväg som varit bokade på flyg.

Att samtliga hotell är helt fullbokade verkar inte heller stämma. Gjorde testbokning 1 natt för två personer nära flygplatsen och får upp en hel del hotell via hotels.com
Visa bifogad bild 78222
Jag har aldrig förstått faiblessen för att sova på flygplatsgolv - varför skulle man vilja göra det? Har det någonsin i historien hänt att det verkligen inte går att ordna någon form av hotellrum?
 

palmen

Moderator
Jag har aldrig förstått faiblessen för att sova på flygplatsgolv - varför skulle man vilja göra det? Har det någonsin i historien hänt att det verkligen inte går att ordna någon form av hotellrum?
Jag gjorde det när det var vulkanutbrott på Island och blev fast i Singapore, vi skulle ju flyga vid midnatt och först vid 02 hade vi fått info om vad som skulle hända och då var planen att flyga morgonen efter vilket självklart inte gick. Den natten sov nog alla på flygplatsen, var knökfullt i massor av gater som sattes upp som temporära sovplatser.
Från andra natten så fixade de dock hotell åt oss, vi fick byta hotell några ggr då det var någon stor mässa samtidigt som bokat merparten av alla hotellrum i Singapore. Sista dagarna hamnade jag på en resort i Malaysia innan vi kunde flyga till Europa 6 dygn försenade.
 
Om du absolut inte har någon som helst koll på dina rättigheter och kanske åker på charter 1/år. Ja då är det inte lätt.
Förståeligt att man inte kan sina rättigheter då - men oavsett om jag hade vetskap om att flygbolaget skulle betala för det eller ej så hade jag bokat ett hotellrum.
Jag gjorde det när det var vulkanutbrott på Island och blev fast i Singapore, vi skulle ju flyga vid midnatt och först vid 02 hade vi fått info om vad som skulle hända och då var planen att flyga morgonen efter vilket självklart inte gick. Den natten sov nog alla på flygplatsen, var knökfullt i massor av gater som sattes upp som temporära sovplatser.
Från andra natten så fixade de dock hotell åt oss, vi fick byta hotell några ggr då det var någon stor mässa samtidigt som bokat merparten av alla hotellrum i Singapore. Sista dagarna hamnade jag på en resort i Malaysia innan vi kunde flyga till Europa 6 dygn försenade.
Ok jag kanske överdrev litegrann när jag undrade om det aldrig någonsin hänt i historien :)
Men nästan alltid finns det ju hotellrum att tillgå.
 
Toppen