Senaste nytt

Incheckning av väskor vid transit i Peking

Halloj, har varit en ganska aktiv läsare här ett tag nu men kände först nu av behovet att posta något.

Den 13/12 flyger jag med familj på fyra personer till Auckland från Köpenhamn och tillbaka tre veckor senare. Vi flyger CPH -(SK)- FRA -(CA)- PEK -(NZ)- AKL. Då vi har dryga 10h transit i Peking så funderar vi att åka in till Peking och kolla runt lite. Något som rekommenderas? Men först och främst, checkas våra bagage in hela vägen? Allt ska ligga på samma biljett bokad av Expidia. Gäller samma på hemvägen då vi flyger direkt PEK-CPH med SK?

Anser ni att det är möjligt att åka in till Peking på dryga 10h? Vilken av vägarna hade ni själva valt då då det inte känns aktuellt att göra det båda vägarna. Om inte, vad finns att göra på flygplatsen och vilken lounge bör tiden spenderas på? (Finns både EBD och EBG att tillgå)

Tacksam för svar!
(Moderator får flytta tråden om jag lagt den fel)
 

Dr. Miles

Expert
Hittade ingen Edit knapp heheh:) men ifall det skulle påverka så är det faktist Air China även till Auckland
Flyger Air China verkligen till Auckland med egna maskiner? Det är en nyhet för mig.

Hursom helst, du bör kunna checka in bagaget hela vägen till Auckland om bytet på varje flygplat inte överstiger 24 timmar.
Däremot kommer du nog inte kunna få boardingkort till Auckland när du checkar in i Köpenhamn.
Jag gissar att du går boardingkort endast till Beijing.
 

skogis

Medlem
På 10 timmar hinner man lätt in till Peking. Airport express tar ungefär 35 minuter och kostar 25 CNY (ca 35 SEK) enkel väg. Därefter får man åka tunnelbana i ca 20 minuter för att komma någonstans vettigt.

Beroende tid på dagen så kan man prioritera lite olika. Är man tidigt ute kring förmiddag/lunch så kan man slå några timmar vid förbjudna staden och himmelska fridens torg. Har man tid lite senare på dagen så kan man gå en runda kring Wanfujing där det finns shopping, kinesiska gränder och en matmarknad där man kan få friterad sjöhäst till kvällsmat.
 
  • Gilla
Reactions: jlo
Tack så mycket! En fråga till som dykt upp är hur många bagage vi får ha med oss då vi flyger NZ inrikes 3 dagar senare. Biljetterna är i eco och som jag skrivit ovan innehas både ett EBD och ett EBG. Gäller det extra bagaget för *a gold inrikes med NZ? Vad jag har uppfattat så verkar det vara strul med inrikes på bland annat United
 
Toppen