Senaste nytt

In- och utresa till/från USA har jag missat något viktigt?

chazzie

Medlem
Jag hade samma fundering, när jag åkte hem 2013 från Vegas via D.C. så klev jag och kompisen bara på Lufthansas flight och vips så var vi i Frankfurt, jag antog att flygbolagen återrapporterar men det känns onekligen som "för lite" med tanke på hur noggranna de är i andra fall. Återresa i maj och november i fjol utan problem, vilket jag även hoppas blir fallet nu i mars när det blir en vecka i D.C. med avstickare till Philly och Pittsburgh. Förhoppningsvis kan jag nu använda de omtalade automaterna för inresa eftersom det är på samma ESTA.
 

Claes L

Medlem
Innan ESTA blev implementerat helt så var man ju tvungen at fylla I I-94 blanketen varje gång man åkte in I landet, denna häftades I passet.
Sedan vid utresan så tog gate personalen ut den ur passet och hanterade dom.

Men som sagt det va ju ett par år sedan....
 

thsred

Medlem
Tror att den vita blanketten är borta också. USA har infört en elektronisk I94-blankett som går att få tag på nätet (Department of Homeland Security Consent) för de som tex. behöver visa upp sin visum-status i landet.

När du åker ut ur USA så skickar flygbolagen ditt passnummer till DHS (eller det verkar som att det är polisen som registrerar din utresa) och du bockas av som utrest. Om det däremot är så att du resa via landvägen eller båt så kan det bli problem. Då kan du behöva skicka in uppgifter (kvitton på inköp etc) som styrker att du rest ut ur landet. Det sägs att om du reser till kanada så kommer den kanadensiska passpolisen att hjälpa dig med det, men det verkar inte som att det alltid fungerar. Speciellt så blir det ett problem om du rest in via flyg (och då inte fått något pappers I94) och sedan ska ut via land.

Reser du in via landvägen så får du ett pappers I94, och tror att du tex kan be kanadensiska passpolisen att stämpla det när du reser ut och sedan skicka in det till DHS (kan hända att de tom hända att de kan göra det åt dig... men jag skulle inte vara allt för säker).

En fördel är dock att om du åker till USA och sedan reser ut för att besöka något närliggande land så kan du resa in på samma I94 om du återvänder till USA - förutsatt att den fortfarande är giltigt. Och sedan reser du ut med flyg från USA med det och får det registrerat.
 
Toppen