Senaste nytt

Immigration i USA när man kommer via Mexico?

DOEL

Medlem
Lite lätt off-topic. Är det någon som vet hur det funkar med immigration etc. i USA ifall man flyger via mexico (ev någon natts uppehåll på MEX)?
 

Fredrik

Medlem
Varför skulle det vara annorlunda via Mexico än från något annat ställe tänker du?

Varför tror du att det inte skulle vara andra regler när man reser från Mexico till Usa?

Du behöver tex inte ESTA om du reser landvägen, och dina 90 dagar(i USA) fortsätter ticka om du rest via USA till Mexico. Det gäller inte OP men de flesta av oss andra(inklusive medvetna resenärer som hänger på forum).
 

agehall

Medlem
Varför tror du att det inte skulle vara andra regler när man reser från Mexico till Usa?
Say what? Kan du konkret peka på några skillnader när man reser till USA från Mexico med flyg, jämfört med andra länder?

Du behöver tex inte ESTA om du reser landvägen, och dina 90 dagar(i USA) fortsätter ticka om du rest via USA till Mexico. Det gäller inte OP men de flesta av oss andra(inklusive medvetna resenärer som hänger på forum).
Det är korrekt, men det kommer även att ordna till sig om man kan uppvisa att man varit utomlands (genom att tex visa upp stämplar i passet) eller om man flyger tillbaka. Det är bara automatiken som av praktiska skäl inte är implementerad i dessa fall.
 

Fredrik

Medlem
Say what? Kan du konkret peka på några skillnader när man reser till USA från Mexico med flyg, jämfört med andra länder?


Det är korrekt, men det kommer även att ordna till sig om man kan uppvisa att man varit utomlands (genom att tex visa upp stämplar i passet) eller om man flyger tillbaka. Det är bara automatiken som av praktiska skäl inte är implementerad i dessa fall.

Det är inte automatiken. Det är andra regler.

Jag hänvisar i övrigt tillbaka till mitt tidigare inlägg.
 

agehall

Medlem
Det är inte automatiken. Det är andra regler.

Jag hänvisar i övrigt tillbaka till mitt tidigare inlägg.
I ditt första inlägg så påstår du att det skulle vara andra regler för att resa till USA från Mexico (i kontexten "flyg") och därför undrar jag igen, vad har du för konkreta skillnader jämfört med inresa från andra länder?
 
Toppen