Senaste nytt

Igår flög jag med explosiva produkter i handbagaget

JohnR

Medlem
Min kollega fick utslag på en sån där test någonstans i USA (IAD tror jag det kan ha varit). Han kom direkt från ett bröllop, och just innan han åkte till flygplatsen så hade han (fåfäng som han är) gått in på toaletten och smetat in nån form av hårprodukt i håret och sen stressat vidare utan att tvätta händerna efter att ha applicerat detta. Tydligen innehöll denna hårprodukt diverse saker som även finns i sprängämnen.

Detta blir extra bra av att han alltid har en massa bra historier från flygplatser, och då framförallt säkerhetskontrollerna. Bland annat så vägrades han flyga från Edinburgh till London vid ett tillfälle för att han hade med sig i storleksordningen 5-10 mobiltelefoner i handbagaget (han skulle demonstrera en prototyp från ett forskningsprojekt på en konferens i London). Det faktum att hans namn och utseende hintar rätt så starkt om hans arabiska ursprung lär nog vara en faktor som bidrar till detta en del, så numera så bär jag eventuell demoutrustning i mitt handbagage om vi ska åka på konferens...

Får mig att tänka på denna

Omdirigeringsmeddelande
 

kaktusen

Medlem
Jag blev flaggad för extra kontroll med svabbning vid Heathrow för ett par år sedan. Hade varit på besök hos en tillverkare ett par dagar och bland annat sett hur de sätter ihop en produkt vid fabriken. Svabbningen av ryggsäcken gav ett sådant starkt utslag att jag började skratta. Det lyste på typ hela mätaren och det blev code red i kontrollen med ett jäkla pådrag.

Människorna vid säkerhetskontrollen vid Heathrow tycker jag är helt värdelösa och IQ fiskmås men denna gång var det en skärpta personer. Det blev ännu mer svabbning av ryggsäcken och mig. Många frågor fick jag även utan att de berättade vad utslaget berodde på. Ryggsäcken gick de igenom extremt noggrant men de hittade förstås ingenting. Det hela tog en halvtimme sedan fick jag gå. Vet fortfarande inte vad problemet var. Tyckte det var en rätt trevlig händelse med bra staff. Ungefär som när jag blev arresterad i USA och tagen till fängelset i handbojor. Den historien tar vi en annan gång.
 
En kund till mig glömde läkarintyg om sin titanhöftkula på resa i USA för 15år sedan, han tycker fortfarande inte om vita plasthandskar....
 

Flood

Medlem
Låter som helt vanliga LHR...

När jag hamnade i motsvarande situation i transfer på LHR för några år sedan (en whiskey-flaska från USA utan den säkerhetshöjande plastpåsen), var det alls inga problem att backa ur säkerhetskontrollen, gå landside och checka in handbagaget med vätska. Kontrollanten hade väl större erfarenhet av sprit än bröstmjölk. :p
 

Palmwell

Medlem
Flög CPH - LHR och hittade efter hemkomst min Victorinox Swiss Champ med 33 vassa funktioner i min datorväska. Hur kan det vara möjligt 2016...!?!?
 
Toppen