Senaste nytt

Igår flög jag med explosiva produkter i handbagaget

Lite tveksam till att det skulle räcka med lite krut för att ge utslag på de där maskinerna. Inte helt ovanligt att man hanterar ammunition som militär, polis, jägare etc. Jag har själv flugit rätt ofta med ryggsäckar som jag använt för att bära runt på diverse ammunitionseffekter, utan att det gett något utslag.
 

Holloman

Medlem
Fattar inte heller. Hade hon pumpat ut 14 liter under en resa och tog med det hem för att barnet skulle äta det när hon var ute på nästa resa? Hur mycket mjölk producerar en ammande kvinna per dag egentligen?
 

Andreas Q

Medlem
Den enda jag sett fastna i svabbningen var en man med kärlkramp som bar omkring en burk med nitroglycerin för att spraya under tungan vid anfall.
 

Meazza

Medlem
Läste igår artikel i Sydsvenskan om en mamma som fick slänga massa bröstmjölk på Heathrow

Mamma fick dumpa 14 liter bröstmjölk - Sydsvenskan
Vänta nu - 14L!? Det är ju galet mycket. Och vad jag förstår hade hon inte barnet med sig. Oavsett hur dumma dessa regler är, så har passagerare fortfarande lite eget ansvar att läsa på och använda hjärnan.
Håller med om att hon borde ha koll på reglerna. Men källkritikern i mig valde att läsa originalinlägget, och det här låter övernitiskt:

I offered to check it. But that wouldn’t work either according to you because I had crossed the border and the only way for me to check the bag now was to exit the airport and re-enter – which I was also willing to do. But you wouldn’t give me the milk back – because now it was a “non-compliant item” and needed to be confiscated.
 

tomten

Medlem
ja gisses vad det kan bli rörigt i säkerhetskontroller med diverse saker, jag har en kul historia från schiphol när jag hade med mig en gieger mätare i handbagaget (lång historia :p), den vart det en väldig fart på dom om, för om man tittar på bilden så ser man ett rör av hög densitet och två sladdar till ett kretskort, rätt bomblikt tydligen.

Efter ett samtal med säkerhets chefen så var det dock ok att flyga vidare med mätaren.
 

Valley

Medlem
Vissa blir av med sina små Victorinox och vissa kan flyga med explosivt, men vem har sagt att världen är rättvis :p
Ganska hemskt att det är möjligt. Är inte toleransen på mätutrustning högre ?
 
Men hör på den här då. Förra veckan kom jag igenom säkerhetskontrollen i VIE med en nästan helt full vattenflaska som jag själv hade glömt bort att jag lagt i handbagaget. :)

Det var väl busigt! Tänk vad mycket skada jag hade kunnat orsaka. ;):p
 

Thornado

Medlem
Den enda jag sett fastna i svabbningen var en man med kärlkramp som bar omkring en burk med nitroglycerin för att spraya under tungan vid anfall.

Min kollega fick utslag på en sån där test någonstans i USA (IAD tror jag det kan ha varit). Han kom direkt från ett bröllop, och just innan han åkte till flygplatsen så hade han (fåfäng som han är) gått in på toaletten och smetat in nån form av hårprodukt i håret och sen stressat vidare utan att tvätta händerna efter att ha applicerat detta. Tydligen innehöll denna hårprodukt diverse saker som även finns i sprängämnen.

Detta blir extra bra av att han alltid har en massa bra historier från flygplatser, och då framförallt säkerhetskontrollerna. Bland annat så vägrades han flyga från Edinburgh till London vid ett tillfälle för att han hade med sig i storleksordningen 5-10 mobiltelefoner i handbagaget (han skulle demonstrera en prototyp från ett forskningsprojekt på en konferens i London). Det faktum att hans namn och utseende hintar rätt så starkt om hans arabiska ursprung lär nog vara en faktor som bidrar till detta en del, så numera så bär jag eventuell demoutrustning i mitt handbagage om vi ska åka på konferens...
 
Toppen