Senaste nytt

If försäkringar vill inte ersätta bagageförsening för EuroBonus-resa betald med COOP MedMera Mer

Dr. Miles

Expert
Fick just mitt nya försäkringsbrev från IF
Här står det klart och tydligt att som resekostnad att resa eller del resa som betalts med bonuspoäng så gäller inte Reseskydd....

Nu måste jag byta bolag.
Finns det något bolag som är extra bra för oss som reser mycket? (även Award)
Reseförsäkring på SAS DinersClub kort och på SAS EuroBonus American Express gäller även för bonusresor.
Jag har använt kortförsäkring på bonusresor med bmi Diamond Club, US Airways Dividend Miles och American Airlines AAdvantage poäng.

Det finns en diskussiontråd om detta.
Vilken försäkring gäller vid bonusresa? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

och en annan tråd som kan vara intressant för er.
Får man ersättning för poäng från försäkringsbolaget vid avbeställning av bonusresan? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

NiNE

Medlem
Har precis pratat med Amex för att beställa deras nya kontaktlösa kort och passade på att fråga om ärendet gällande försäkringar. Kundtjänst bekräftade att så länge man betalar skatter och avgifter associerade med en bonusbiljett med sitt Amex så gäller Amex reseförsäkring.
 

ACervin

Medlem
Har precis pratat med Amex för att beställa deras nya kontaktlösa kort och passade på att fråga om ärendet gällande försäkringar. Kundtjänst bekräftade att så länge man betalar skatter och avgifter associerade med en bonusbiljett med sitt Amex så gäller Amex reseförsäkring.

@Viking75. Det där låter bra. Jag har en Australisk separat reseförsäkring för trots mina snofsiga Australiska kort; Amex Platinum och Westpac Black så måste 50% av resan betalas med kortet för att man skall vara ersättningsberättigad. Reseförsäkring är också bra att ha när någon annan har betalat resan. Men fångar inte hemförsäkringen upp det här hemma. Vi har IFs stora reseförsäkring och extra drulle i Sverige. Jag har för mig att det inte var så många hundringar extra per år. Trots det, efter att ha läst på förstod jag att den gäller endast om resan startat i Sverige vilket den ofta inte gör för mig, därav extra Australisk reseförsäkring.
Kontentan är att för att undvika besvikelser måste man läsa de extremt tråkiga försäkringsvillkoren och ställa dem i relation till hur man reser och betalar sina resor. Görs lämpligast på morgonen efter två koppar kaffe då man är pigg!
 

agehall

Medlem
Det där är en så sur regel som man så lätt åker dit på med awards. Klart trist om man förlitar sig på en kortförsäkring, vilket de flesta inkl undertecknad oftast gör.
 

olo

Medlem
Jag har full förståelse för är de vill att resan skall betalas med kortet, men det borde vara skillnad på poäng och poäng. Exempelvis gäller väl bara AmEx-försäkring om resan betalats med Eurobonus eller AmExs egna poäng? Om jag däremot använder poäng från BAEC/Malmö/FlyingBlue/Bamseklubben gäller de inte.
Det här kan vara nackdelen med att Coop-kortet ger coop-poäng, som sedan växlas till något användbart istället för att ge EB-poäng direkt..?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har full förståelse för är de vill att resan skall betalas med kortet, men det borde vara skillnad på poäng och poäng. Exempelvis gäller väl bara AmEx-försäkring om resan betalats med Eurobonus eller AmExs egna poäng? Om jag däremot använder poäng från BAEC/Malmö/FlyingBlue/Bamseklubben gäller de inte.
Som jag skrev tidigare, kortförsäkring från mitt SAS EuroBonus Amex betalade ut ersättningar vid försening (person/väska) även när jag reste med bonusresabiljetter från bmi Diamond Club, American Airlines AAdvantage, US Airways Dividend Miles.

För er information, mina hemförsäkringar alltid betalade ut ersättningar vid försening (person/väska) oavsett om det var en betald biljett eller en bonusresa.
 

SNIFF

Medlem
Annars säger ju "standardavtalsrättspraxis" att vid otydliga villkor ska det behandlas på det sätt som ger kunden, i det här fallet, fördel. Dvs man borde få hjälp även vid bonusresa.
 
Toppen