Senaste nytt

ID-Kontroll på SAS Ungdomsbiljetter?!

vicce

Medlem
Jag flyger mycket på ungdomsbiljett och har aldrig behövt visa legitimation.
Går i princip alltid genom vändkorset. De gånger jag ger min biljett till gatepersonalen så har ingen frågat om legitimation.
 
Last edited:

erhel

Medlem
Som vicce säger så är det ingen legitimationskontroll, och jag går alltid igenom vändkorset (nästan), när man reser på ungdomsbiljett. Men det goda samvetet får väl ändå styra tycker jag...
 

henke12

Medlem
Som vicce säger så är det ingen legitimationskontroll, och jag går alltid igenom vändkorset (nästan), när man reser på ungdomsbiljett. Men det goda samvetet får väl ändå styra tycker jag...

Absolut! Håller fullständigt med, Jag var ute ifall de hade satsat på en systemlösning nu när "Flinta och hedenhös-metoden" är ett minne blott efter automaternas framtåg!
Tror nog inte att någon chansar!
 

AlexS

Medlem
Tänkte försöka skrämma liv i denna frågeställning igen:
Om man tex köpt en biljett inom Schengen, endast reser med handbagage, och later kompisen åka med min biljett - vad kan konsekvenserna bli?
Om detta, mot förmodan vid någon form av id-kontroll vid gaten, skulle uppmärksammas utgår jag såklart ifrån att kompisen inte får resa. Men: Är försöket att bektrakta som straffbart? Någon som vet det juridiska?

(ja jag vet att man i vissa fall kan namnändra mot kostnad etc. och att försöket kan betraktas som tvivelaktigt ur flera perspektiv, men jag är bara intresserad av faktiska konsekvenser)
 
A

Aurora

Guest
Tänkte försöka skrämma liv i denna frågeställning igen:
Om man tex köpt en biljett inom Schengen, endast reser med handbagage, och later kompisen åka med min biljett - vad kan konsekvenserna bli?
Om detta, mot förmodan vid någon form av id-kontroll vid gaten, skulle uppmärksammas utgår jag såklart ifrån att kompisen inte får resa. Men: Är försöket att bektrakta som straffbart? Någon som vet det juridiska?

(ja jag vet att man i vissa fall kan namnändra mot kostnad etc. och att försöket kan betraktas som tvivelaktigt ur flera perspektiv, men jag är bara intresserad av faktiska konsekvenser)

I Norge har en mann blitt dømt til fengsel i 30 dager, samt betale erstatning for å reise på ungdomsbillett, når han selv var noen-og-30. Han var forøvrig millionær.
Millionær dømt for flyjuks -smp.no/nyheter/alesundogomland/ – Nyheter fra Ålesund og omland.
"I dommen fra Sunnmøre tingrett vurderes det som «ubegripelig at tiltalte har valgt å gjøre seg til kjeltring for å spare seg utlegg som i hvert fall enkeltvis må ha fremstått som nokså bagatellmessige for ham».


Mannen må også betale 80.253 kroner i erstatning til SAS og 5.000 kroner i saksomkostninger til det offentlige."


---

SAS har en egen avdeling for både tyveri og forfalskning (også knyttet til bruk av fake kredittkort etc) - så her finnes både risiko for å bli tatt og fengsel. En billett er å regne som et offentlig dokument, med dertil juridisk ansvar ifht svindel/forfalskning.
 

ekf

Medlem
I Norge har en mann blitt dømt til fengsel i 30 dager, samt betale erstatning for å reise på ungdomsbillett, når han selv var noen-og-30.
Nu framgick det ju iofs inte om kompisen också är ungdom.
En billett er å regne som et offentlig dokument, med dertil juridisk ansvar ifht svindel/forfalskning.
Hur är det med tågbiljetter och flygbiljetter egentligen? Att man åkt utan giltigt resebevis (exvis ett med fel namn) kan man ju få betala straffavgift för, men så länge man inte uppvisat falsk legitimation föreligger väl inte risk för fängelse?
 
Toppen