Senaste nytt

Idéer om Jorden Runt Resa

trskial

Medlem
Min sambo och jag gjorde en jorden-runt resa sommaren 2010. Då såg vägen ut enligt följande

Stockholm-London (4 dagar i London)
London-New York ( 4 dagar i New York)
New York-Los Angeles (4 dagar i Los Angeles)
Los Angeles-Fiji (10 dagar på Fiji)
Fiji-Auckland (Auckland 4 dagar)
Auckland-Sydney (Sydney 4 dagar)
Sydney-Hongkong (Hong Kong 4 dagar)
Hongkong-London
London-Stockholm
 
Min sambo och jag gjorde en jorden-runt resa sommaren 2010. Då såg vägen ut enligt följande

Stockholm-London (4 dagar i London)
London-New York ( 4 dagar i New York)
New York-Los Angeles (4 dagar i Los Angeles)
Los Angeles-Fiji (10 dagar på Fiji)
Fiji-Auckland (Auckland 4 dagar)
Auckland-Sydney (Sydney 4 dagar)
Sydney-Hongkong (Hong Kong 4 dagar)
Hongkong-London
London-Stockholm

Kostnad?
Klass?
Allians?
 

trskial

Medlem
Ca 120,000:- för oss två, ekonomi klass.

Vi flög med följande
SAS
British Airways
Air New Zealand
AA
Air Tahiti
Qantas

Tilläggas bör är att boende är inte inkluderat i kostnaden ovan.
 

bossefin

Medlem
Körde en RTW i Business bokad via *A hemsida. Nu gjorde verkligheten att jag fick stryka ett antal stopp och bara göra 4 stop (ARN-HKG-PEK-NRT-JFK-ARN) landade på rätt exakt 60 kSEK. När jag satt och lekte med lite fler stopp (Korea, Sydney, NZ, Hawaii, SF) så hände det ju inte så mycket med prislappen.
 
Körde en RTW i Business bokad via *A hemsida. Nu gjorde verkligheten att jag fick stryka ett antal stopp och bara göra 4 stop (ARN-HKG-PEK-NRT-JFK-ARN) landade på rätt exakt 60 kSEK. När jag satt och lekte med lite fler stopp (Korea, Sydney, NZ, Hawaii, SF) så hände det ju inte så mycket med prislappen.
Vilka stopp skulle du vilja ha nästa gång då? :)
 

BeckyLeuf

Medlem
Är på en RTW just nu faktiskt :D Bokade med *A via deras hemsida. CPH-PEK-DPS-SYD-CHC-AKL-LAX-SJO-EWR-CPH. Bokade även inrikes SYD-MEL vid sidan av. Blev billigare så :) Flyger ekonomi. RTW-biljetten landade på 31000kr. Testa själv med olika destinationer i deras verktyg. Håll bara koll på miles/stop då du hamnar i olika prisgrupper baserat på det.
 
Roat mig med att jämföra min drömrutt på Oneworlds resp. Star alliance och vilken poängintjäning det skulle ge. Turen går ARN/LPI-LHR/CPH-YTO-LAX-EZE/SCL-AKL-SYD/MEL-TPE-SEL->hem, lite olika beroende på allians. Grundfrågan var vad man får i form av bonus på Eurobonus resp British Executive, i economy jämfört med business. Man får klura en del och ha koll på olika bokingsklasser och vad olika bolag ger i procent i intjäning. Excel-ark upprättades.

Summa sumarum, man blir varken Diamond på Eurobonus eller Gold på BA om man satsar på att flyga min sträcka i business runt jorden. Gav bara ca 80000 EB resp 1040 Tierpoints. Däremot säkrar man EBG för ett år till om man flyger sträckan i Economy som ger ca 45000 EB. Notera att jag är EBG men statuslös i OW, och EBG ger ju 25% i extra bonus. Jämförde även med att kreditera OW-resan till airberlins Topbonus, vilket inte heller gav så mycket som jag önskat.

Blev en lärorikt nördstund detta! Hade en uppfattning om att man skulle lätt bli EBG/BA Gold på en Jorden runt-resa i business, men så är det inte alltså :)
 
Last edited:

Mikaelqwe

Medlem
Mitt mål med poäng samlande är att kunna ge bort en jorden runt resa till min dotter om cirka ett år. Jag är själv nöjd när jag reser hem att jag får använda guldkort, extra bagage och att komma in på lounge. Nu bor jag i Korea och uppskattar att besöka Sverige då och då.
 

Andrew

Medlem
Inom OW handlar allt om att man flyger tillräckligt långt. Flera korta sträckor ger inte särskilt mycket intjäning. I exemplet BAEC ger sträckor kortare än 2000 miles enbart 40 Tier Points medan 2000-6000 miles ger 140 TP (och 6000+ ger 180 TP). Därför måste man vara mer kreativ om man ska maximera Tier Points!
 

agehall

Medlem
Turen går ARN/LPI-LHR/CPH-YTO-LAX-EZE/SCL-AKL-SYD/MEL-TPE-SEL->hem, lite olika beroende på allians. Grundfrågan var vad man får i form av bonus på Eurobonus resp British Executive, i economy jämfört med business.

Jag har gjort en liknande rutt för 7 år sedan, i economy. Det var INTE en trevlig upplevelse. Framförallt att åka över stilla havet var ofantligt drygt. Jag kan faktiskt inte rekommendera någon att göra detta i economy utan skulle nog å det kraftigaste rekommendera business istället. Då blir resan lite långtråkig, men man kommer fram som människa och kan nyttja tiden på destinationen till att se sig om. Jag reste i jobbet, så det blev inte mycket annat än jobb på destinationerna, men man var ofantligt sliten första veckan i Australien och även i BKK där jag stannade på hemresan.
 
Toppen