Senaste nytt

Iberia Plus ger x2 alternativt x4 Elite-poäng

Samosaguas

Medlem
1-3 dagar, men bara två av tre turer har dykt upp. Turen 30 juli, då vi sågs, kom in under helgen, efter 2 el 3 dagar.

Jag fyllde i den saknade turen (två legs) på ”claim missing Avios”, men fick härom dagen det bisarra och uppenbart felaktiga svaret (automatformulär?) att dessa två legs ej gav några poäng. Har ännu ej gått vidare än med detta, har inte bestämt mig för mail, telefon eller prova formuläret igen.

De två turer (fyra legs) som kommit in rätt var båda bokade som full business, den som ej kommit in var business promotional. Vilken klass hade du bokat? Om du också flög business promotional är frågan om det finns något systematiskt fel.

Den saknade turen har bokningsklass IDN1ASS4. De som kommit in är DDN3ASS4. I är business promotional enligt Iberias tabeller, D är full business, ASS4 ser då ut som det skulle kunna ha med 4x elite points att göra.
Låter ju oroväckande. Vi var bokade i Business Promotional så verkar ju fungera i registreringen för den bokningsklassen tyvärr. Återkoppla gärna hur du går vidare och hur det går så ska jag höra detsamma.
 

Tomas E

Medlem
Jag skulle föreslå att du fyller i ”Claim missing Avios”-formuläret (så som man ska göra) och ser om du får samma idiotsvar som jag!
 

M@GNÜS

Medlem
Har precis kört min första vända.
ARN-MAD, MAD-ARN-MAD, MAD-ARN på 2 dagar.
Samma mat och crew på samtliga flighter. En vidrig låda med pasta med tonfisk, macka med tonfisk och bulle med tonfisk. Dock ok oliver, ”god” yoghurt. Sista flighten bjöd på en överraskning, mackan var med kyckling istället för tonfisk!
Det bjöds på vin och öl. Fick cava på första flighten, men fanns inte på nån av de senare. GT fanns inte då de inte hade nån gin.

Har inte sett några poäng ännu (flög 3-4-5/8)
 

M@GNÜS

Medlem
upload_2020-8-7_2-30-58.jpeg
 

Tomas E

Medlem
Har precis kört min första vända.
ARN-MAD, MAD-ARN-MAD, MAD-ARN på 2 dagar.
Samma mat och crew på samtliga flighter. En vidrig låda med pasta med tonfisk, macka med tonfisk och bulle med tonfisk. Dock ok oliver, ”god” yoghurt. Sista flighten bjöd på en överraskning, mackan var med kyckling istället för tonfisk!
Det bjöds på vin och öl. Fick cava på första flighten, men fanns inte på nån av de senare. GT fanns inte då de inte hade nån gin.

Har inte sett några poäng ännu (flög 3-4-5/8)
Jag tyckte rätt bra om den där lådan som jag fick MAD-ARN 3/8, men det var enda gången. :)
Flög du I- eller D-klass? Om det var I (business promotional) tycker jag vi har ett tydligt mönster. Mina elite points och Avios för 3/8 (D-klass) har kommit. I appen syntes de snabbare under ”balance and movements” än i summan där mitt IB+ kort visas.
 

M@GNÜS

Medlem
Flög I-klass.

Lådan var ok första gången... men den 4/8 med två flighter blev man rätt trött på den. Och att allt var med tonfisk var sådär.
 

Samosaguas

Medlem
Jag skulle föreslå att du fyller i ”Claim missing Avios”-formuläret (så som man ska göra) och ser om du får samma idiotsvar som jag!
Fick samma svar som dig skulle jag gissa:

Dear Mr/Mrs SAMOSAGUAS

4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft
We are sorry to have to tell you that your request no. 11111111 has been turned down
4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft

4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft
This request corresponds to a discount ticket not valid to obtain it (Cod. 32).
4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft

4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft
Please, remember that this type of tickets do not grant the right to earn Avios.
4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft



4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft
Yours sincerely
4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft

4GX6iLB32FtLeN2UF9Z-9P_XDHRk3f3h1Ad7QsCrJinO6_dO2GcPfOUsSdMQkjlbCyLd3xRGTQP63Ynyjw=s0-d-e1-ft
Iberia Plus Service Center

Då är det bara frågan hur man lättast tar detta vidare. Gissar att man testa att ringa. Har du tagit detta vidare @Tomas E ?
 

Tomas E

Medlem
Precis samma svar!

Jag hade tänkt skriva till dem ikväll, med ett kontaktformulär med fritextruta och både förklara mitt specifika problem, att det är fler som drabbats och att det bara verkar gälla I-klass och inte D-klass. Eftersom jag tror att det rör sig om "felkodning" i något system av hur en specifik kampanj-bokningsklass (IxxxASS4) översätts till Avios & Elite Points finns det risken att det är för komplicerat för någon i kundtjänst. Den som tittat på våra "claimformulär" har uppenbart fått upp infon att det ska vara 0 på dessa biljetter.

Men det är klart, man kan ju ringa och ha tabellerna på webbplatsen redo att hänvisas till. Ett leg i I-klass ARN-MAD ska ge 900 EP (225 * 4) och 2232 Avios (1488 * 1,5) plus eventuell Iberia Plus-nivåbonus. Detta indikerades tydligt på bokningssidan, även om det inte står på biljetten.
 

M@GNÜS

Medlem
Är inne på min sista vända nu. Har betat av 7 av 8 flygningar, sista blir på söndag. Fortfarande lyser alla poäng med sin frånvaro.

Hade dock ett leg i A-klass (billigaste ekonomi) igår. Detta kan jag se om jag klickar vidare i appen och det kommer ge mig 140 elite points (35x4).

Alla legs i business syns ej.
 
Toppen