Senaste nytt

Iberia Express överraskar i business class

Iberia Express (I2) var ett försök att klämma åt Iberia:s fackföreningar, starta ett helt nytt bolag
som tog hand om alla korta och mediumlånga flighter.
Efter en massa strejkande blev det en övernskommelse om att I2 inte får växa till mer än 25 plan före 2017, i gengäld gick Iberia:s piloter med på lönesänkningar.
Det är därför Iberia fortfarande traffikerar vissa stäckor inom Europa.
Förrutom besättningens löner är nästan enda skillnaden benutrymme.

Vueling är IAG:s uttalade LCC (fast Vueling har ju också Businessclass ungefär som SAS Plus)

F.ö. brukar ju även Air Berlin definieras som LCC

Glömde den detaljen. Stolarna såg likadana ut i ekonomi o business men mina vänner klagade över extremt trånga stolar. Vi hade inga sådana problem i C.
 
Gåtan är löst. På hemvägen bläddrade jag i deras in-flight magasin och hittade en artikel om punktlighet. Iberia var tydligen tvåa i Europe i januari när det gäller punktlighet. I artikeln kallas iberia express uttryckligen för Low Cost Airline, inte en utan två gånger. Skriver de det själva så får vi väl tro på det. Men det sker säkert en utveckling även inom LCC branschen, air Berlin togs ju upp som exempel.
 

Homer

Medlem
Om du bläddrar i SAS blaskor finner du kanske att de, som inte ens har Business Class inom Europa,
kallar sig ett Full Service Airline.

F.ö. så används allt oftare uttrycket ULCC ultra low-cost carrier om Ryan mfl.
 

Kricka

Medlem
Om du bläddrar i SAS blaskor finner du kanske att de, som inte ens har Business Class inom Europa,
kallar sig ett Full Service Airline.

F.ö. så används allt oftare uttrycket ULCC ultra low-cost carrier om Ryan mfl.

Börjar låta som shippingvokabulären.. VLCC = Very Large Crude Carrier och ULCC =
Ultra Large Crude Carrier.
 

mha321

Medlem
Den nya definitionen av LCC är kanske "bolag som aldrig hade avtal med eller har omförhandlat avtalen med facken"... Och har inte ett dugg med vad man faktiskt levererar :)
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen