Senaste nytt

Iberia Express öppnar Oslo, Göteborg - Madrid

Jag tycker iaf att det är kul att Iberia går bra och växer samt att dom satsar lite på Skandinavien. Btw så kommer dom köra sprillans nya A330-200 mellan Madrid och Kanarieholmarna, läste jag.
 

olo

Medlem
Hur fungerar detta på Landvetter med att ankomma 0400 och lämna 0435?

Först tänkte jag att det är kanske billiga slottar då, men det borde medföra ganska mycket kostnader för Landvetter, för jag har uppfattningen att flygplatsen har nattstängt då.
Första planet att lyfta brukar vara Frankfrut 0620 och första som ankommer gör det vid 8-tiden. Sista avgående brukar vara Köpenhamn 2115, men sen kommer ankommande fram till runt 24. Mitt uppfattning är att Landvetter, inte ens under säsong har särskilt många charterflighter som landar/avgår mellan dessa tider.

Nu saknar jag @GOT Landvetter Airport! (ping @FredrikLandvetter) Kanske @Mike@GOT har någon tanke?
 

fmansson

Medlem
Hur många andra "nattlinjer" har de startar de upp inför sommaren? De skickar ju upp ett plan till GOT nattetid när det aktuella planet nog ändå bara skulle stå på plattan i MAD och inte dra in några stålar.

Hur är IB Express, har dålig koll där? Pitch på 28"?
 

David

Medlem
Det har ju funnits några nattlinjer (charter), minns det då de för något år sedan flyttades temporärt till GSE (bussning GOT-GSE-GOT) då de avgick efter 00 och banarbete gjordes 00-06. Kommer dock inte ihåg omfattningen.
 

Mike@GOT

Medlem
Hur fungerar detta på Landvetter med att ankomma 0400 och lämna 0435?

Först tänkte jag att det är kanske billiga slottar då, men det borde medföra ganska mycket kostnader för Landvetter, för jag har uppfattningen att flygplatsen har nattstängt då.
Första planet att lyfta brukar vara Frankfrut 0620 och första som ankommer gör det vid 8-tiden. Sista avgående brukar vara Köpenhamn 2115, men sen kommer ankommande fram till runt 24. Mitt uppfattning är att Landvetter, inte ens under säsong har särskilt många charterflighter som landar/avgår mellan dessa tider.

Nu saknar jag @GOT Landvetter Airport! (ping @FredrikLandvetter) Kanske @Mike@GOT har någon tanke?

Ursäkta sent svar!

Flygplatsen är öppen 24/7/365, även om vi inte har någon egentlig passagerartrafik på nätterna förutom under sommaren då vi har ca. 3-5 charterankomster varje natt. Utöver det är det en del postflyg och cargo som landar och startar nattetid, men det ligger ju utanför den ordinarie verksamheten som man ser i terminalerna.

Det här blir den första linjen i reguljärtrafik som har, enligt citat från kollegorna, "överjävliga tider". Förutom själva servicen i form av t.ex. säkerhetskontroll kommer ju något handlingbolag behöva ta hand om det, och jag vet inte riktigt hur man skulle schemalägga den personalen. Kanske får Iberia betala någon form av extra tillägg för att det är mitt i natten? Det är ju en del OB som kommer att behöva betalas ut. Resenärerna kan nog knappast förvänta sig att taxfree, restauranger eller lounger är öppna, så det blir nog en rätt tråkig väntan på flygplatsen, tyvärr.
 

MartinH

Medlem
Det verkar som att tidtabellen är ändrad. Avgår nu 23:35 från GOT, i alla fall det datum jag tittar på i sommar (eller ja, nu blir det ju datumet FÖRE det jag hade tänkt). Tråkiga tider, men fortfarande enda sättet att ta sig till Galicien i tid på det datumet vi behöver vara där.
 

Homer

Medlem
Oslo återupptas 2019 tillsammans med ny rutt Bergen-Madrid.
Oklart om det blir Iberia, Iberia Express eller kanske Air Nostrum (brukar inte trafikera så långa rutter?)


  • Oslo and Bergen in Norway, plus Genoa, Bari, and Verona in Italy, Bastia in Corsica, Zadra in Croatia, and the Greek island Corfu will be on the Iberia network map.
  • The Spanish airline is also adding flights on existing routes in Europe, Africa, and Latin America.
  • The year 2019 will also see the Iberia fleet enlarged by four A350-900s and five A320Neos.



The Iberia Group is betting heavily on the European market next summer, by opening eight new routes, with its flights to Norway --Bergen starting on 1 June, and Oslo a fortnight later.

The Bergen route will remain active until 31 September, while Iberia will fly to Oslo all year round.

Italy is another prime market for Iberia, which will operate flights during the summer from Madrid to Genoa, while Iberia Express will fly twice weekly between Madrid and Bari. Iberia’s franchise partner Iberia Regional Air Nostrum will fly from Madrid to Verona in the month of August.

The Iberia Group will also launch summer flights to Bastia in Corsica, and to Zadar in Croatia. Lastly, in the month of August Iberia will operate flights to the Greek island of Corfu.


Iberia | Noticias
 
Toppen