Iberia debiterar i Euro trots pris i SEK?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Samosaguas, 12 Augusti 2018.

  1. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade en resa med Iberia från ARN till MAD på Iberia.com för några dagar sedan. Prissättningen var i SEK och på mitt kvitto står det totala priset i SEK. Se nedan:
    DBCA335E-A855-4099-9B9E-94B633F2980F.jpeg
    När jag sedan tittar på mitt konto på American Express så ser det istället ut så här:
    332A323B-A41B-402E-81B3-0CA342A62BF0.jpeg

    Iberia tycks alltså ha tagit betalt i Euro trots att prissättningen på hemsidan är i SEK. Någon som kan förklara detta för mig och om det är korrekt av Iberia att göra så här?

    Hade ju känts schysstare av Iberia att visa det slutliga priset i Euro istället för SEK. Nu blev det ju nästan 100kr dyrare eftersom debiteringen skett i Euro.
     
    Gus gillar detta.
  2. Homer

    Homer Medlem

    Det där råkade jag ut för en gång, klagade hos Amex och de justerade priset till det som angavs i bokningsbekräftelsen.
     
    Gus, jerixon, Mr Basic och 1 annan gillar detta.
  3. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ok tack! Jag kontaktar Amex imorgon och återkopplar hur det gick.
     
    Mr Basic gillar detta.
  4. sweflyer

    sweflyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har också råkat ut för det en gång, men orkade inte ens klaga då det var en flygbiljett för typ 500 kr :D
     
    Samosaguas gillar detta.
  5. Jane Insane

    Jane Insane Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har också sett detta några gånger, irriterat mig på det men aldrig orkat klaga.

    Det förvånar mig dock att Amex ställer upp och justerar mellanskillnaden. Det känns inte som att felet ligger hos dem. Men det kanske är en billig goodwill-handling för att hålla en bra kund nöjd.
     
    Samosaguas gillar detta.
  6. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Amex lär nog skicka det vidare till inköpsstället efteråt...
     
    Samosaguas och Jane Insane gillar detta.
  7. Homer

    Homer Medlem

    jerixon, Samosaguas, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Oavsett om du tänker bråka om pengarna tycker jag du skall anmäla det till American Express. Det är ett otyg (jag tror till och med olagligt) när sajterna marknadsför i en valuta och debiterar i en annan utan att det tydligt framgår. Kortbolagen brukar inte tycka om detta - även om de tjänar på valutaomvandlingen.

    I princip borde det vara Iberia som korrigerar men det är nog enklare att få en stenvägg att flytta sig än att få ett vettigt svar av Iberias kundservice verkar det som :(
     
    Gus och Daniel Larsson gillar detta.
  9. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Uppdatering:

    Ringde Amex i morse och de menade att det är Iberia som har debiterat mig i Euro och att jag måste prata med Iberia. Sagt och gjort, ringde Iberia och lyckades efter lite mindre strul till slut få prata med en person på kundtjänst som bedyrade att debitering ABSOLUT hade skett i svenska kronor och att Iberia inte hade någon anledning att debitera i annat än svenska kronor för ett köp av en flygbiljett från Sverige. Iberia sa att detta måste vara ett problem med mitt kreditkort och att de inte kunde göra någonting. Ringde Amex igen och hamnade till slut hos reklamationsavdelningen som igen menade att det är Iberia som visst debiterat mig i Euro (låter rimligt..) och att detta egentligen är något som borde redas ut med Iberia men hon trodde att det skulle bli en långdragen process och lovade därför att kreditera mig mellanskillnaden.
     
    Gus, ACervin, 011430121 och 8 andra gillar detta.
  10. Jonas Forslin

    Jonas Forslin Medlem

    Ort:
    Solna
    Land:
    Sverige Sverige
    Undrar om det kan finnas något samband med hur det blev för mig när jag betalade med mitt AMEX på Silja Line sist jag åkte med dem. Då blev jag debiterad i Taxfreen i Euro trots att kassörskan hävdade att det skulle vara i SEK. Jag gjorde flera försök och alltid med AMEX så blev det Euro. Bytte jag till mitt Mastercard istället så blev det dock SEK.
     
    Jane Insane gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×