Senaste nytt

IATA-Biljetter

Swisser

Medlem
Sorry Jacob och AHO - jag hade helt missat denna informativa och pedagogiska IATA-tråd. Bra gjort!

Hur är det tex om man vill utnyttja de fördelaktiga IATA-priserna från Seoul, måste man köpa biljetten personligen i någon lokal resebyrå i Seoul eller kan man göra det via internet härifrån Europa?
(Flyttat mitt inlägg från Fredagstråden)
 

Jacob

Medlem
Sorry Jacob och AHO - jag hade helt missat denna informativa och pedagogiska IATA-tråd. Bra gjort!

Hur är det tex om man vill utnyttja de fördelaktiga IATA-priserna från Seoul, måste man köpa biljetten personligen i någon lokal resebyrå i Seoul eller kan man göra det via internet härifrån Europa?
(Flyttat mitt inlägg från Fredagstråden)
Jag har köpt en rad IATA-biljetter från Seoul, tror jag är uppe i sex nu. Hur härligt som helst att kunna mixa och matcha olika flygningar och flygbolag. Har nog varit mer på Incheon flygplatsen än i centrala Seoul.

Du kan boka via vilken resebyrå eller internetbokningssida som helst i Sverige, det viktiga är att biljetten börjar i Sydkorea. Startar du resan i Sverige/Skandinavien (vilket jag utgår från att du gör) måste du köpa en separat biljett till Seoul.
 

Berrsus

Medlem
Jacob och AHO

Tack för grymt bra input i den här tråden. Jag har läst den flera gånger och skaffat det jag behöver för att kunna ge mig ut i IATA världen. Att leta roliga flygbiljetter är en hobby och nu har jag ett grymt bra verktyg.

Jacob, jag har läst dina reserapporter från förra sommaren. Väldigt inspirerande! Vad får du ungefär betala för dina IATA biljetter i C? Och är fortfarande Seoul tipset som utgångspunkt?
 

Dr. Miles

Expert
Om du flyger med Korean Air, Emirates så slipper du att betala bräsnletillägg. Undvik japanska flygbolag då de tenderar att ha dyraste bränsletillägg i branschen.
 

henrik l

Medlem
Som vi diskuterat är IATA-biljetter från Europa inte att tänka på, men från t ex Seoul, Tripoli, Kairo (vill jag minnas) blir det helt andra priser.
Just nu kan man hitta IATA-biljetter Tripoli - Hong Kong fr och Tripoli -Singapore fr 14 202 kr. Skatter och annat kommer ju till och sedan får man räkna med en viss prisökning om man laborerar med 25% på maximum permitted milage. Men det borde med denna lösning gå att komma lite "billigare" undan om man t ex vill prova Suites på SQ, eller first med CX.

T ex på TIP-SIN är MMP 7461, med +25% blir det 9326. Enligt Great Circle är TIP-FRA-HKG-SIN 8508 miles. Innebär att man landar strax under +15%. Här borde man då kunna klämma in både CX F (FRA-HKG) och Suites (HKG-SIN).
 
Last edited:
Toppen