Senaste nytt

IAG köper BMI - Nu är det klart!

rob74

Medlem
Min enda resa med BMI var LHR-GLA vv sommaren 2008. Det var en tajt mellanlandning på LHR på returresan och vi var tvungna att byta terminal och dessutom checka om bagaget. Jag hade säkrat platser långt fram i ekonomiklass, så det skulle inte bli några problem.
En flygvärdinna frågar efter ett tag mig om vi kan tänka oss att byta plats till rätt så långt bak, vilket jag givetvis nekade till.
Väl framme på LHR får de inte upp framdörren och alla måste gå av där bak. Precis när vi ska gå ut ur planet så står samma flygvärdinna där och säger något i stil med att "nu är ni inte så glada över att ni inte bytte plats, va?".
Jag hörde det inte för jag var för stressad, men min flickvän hörde det och blev milt uttryckt ganska så putt. Själv var jag glad att jag inte hörde det, för då hade jag nog kläckt ur mig något olämpligt tillbaka...
 

Jacob

Medlem
Igår fredag fick IAG slutligen grönt ljus av EUs myndigheter att köpa konkurrenten BMI, en affär som är värd 172,5 miljoner brittiska pund, motsvarande 1,82 miljarder svenska kronor.

14 slot pairs tvingades dock IAG ge upp på Heathrow men fick trots detta 42 nya slot pairs (en daglig start och landning). Av de 14 slots som IAG fått ge upp användes 7 för de hårt debatterade linjerna mellan London och Skottland. De kvarvarande 14 slots har tagits om hand av en förmyndare som kommer auktionera ut dessa till andra flygbolag.

IAGs VD Willie Walsh var givetvis överlycklig över beslutet. Enligt brittiska tidningar planerar man att använda flera slots till nya linjer till Asien.
 

Alx

Medlem
Ett stort grattis till IAG, Lufthansa och BMI! Ibland får gamla (mindre bra) affärer trots allt ett bra slut för samtliga parter! :)
 

Dr. Miles

Expert
och nu börjar British Airways codeshare med bmi fr o m imorgon.

Airlineroute.net skrev:
British Airways starting 05APR12 will start codesharing on selected bmi service, just days after the EC approved IAG’s acquisition of bmi. Initially BA will codeshare on bmi’s selected destinations in Central Asia, Middle East and West Africa.

Codeshare routes:

London Heathrow – Almaty^
London Heathrow – Amman* – Addis Ababa
London Heathrow – Baku – Bishkek
London Heathrow – Baku – Tbilisi
London Heathrow – Beirut
London Heathrow – Beirut – Khartoum
London Heathrow – Freetown^
London Heathrow – Yerevan

Codeshare flight number range is BA8050 – 8099, except those marked with ^ (BA7020 – 7029)
*BA is not offering codeshare service to Amman on bmi flight
(Källa: Airlineroute.net)
 
Toppen