Senaste nytt

"I hate business travelers" - OBS Citat fr. flyertalk.com (trajanc)

Tänk vad lättlöst situationen skulle varit om det hade funnits fallskärmar ombord...:eek::cool:

Jag skulle vilja ha en fallucka i kabinen som leder till en luftsluss. När personen beter sig högst olämpligt dumpas denne dit och om det finns skäl (säkerhetsrisk) sänks trycket på kaptenens begäran i slussen och en annan lucka i buken öppnas och vederbörande faller ut. Med fallskärm.;)

Ytterligare en variant är att problemresenären släpps ner i hjulbrunnen för huvudstället och får ta sig ett bad när detta fälls ut för landning.
 
Jag vågar påstå att alla bolag man är kund hos, framförallt sådana där det handlar om en "nära relation" snarare än en flyktig (beställa en vara en gång och aldrig mer) har annotering på kontona, bl.a. för att kunna följa upp serviceärenden (det är ju bra om nästa medarbetare kan se detta vid uppföljningar eller om man skickas vidare i organisationen).
Så är det ju verkligen inte. Det är ju bara att se på SAS, de har inget ordentligt CRM-system där de kan följa ett ärende från start till mål eller för den delen en kund. Då skulle vi aldrig haft så många dubbelkompenseringar osv. Finns också många andra bolag som nöjer sig med ett KM istället för CRM.
 

JohnnyWilde

Medlem
Någon som vet kriterierna för att taggas så? Får jag gissa så: Ensam eller ett par. Fullvuxen men inte gammal. Barnlös. Hyfsat klädd. Trevlig vid incheckningen utan att verka lismande. Nykter.

Men det är som sagt mina gissningar. Vore kul om någon insatt kommenterar.
Du ligger ganska nära sanningen i dina spekulationer
 
Jag kan inte uttala mig om den exakta situationen för CRM inom svenska bolag men i USA brukar det förekomma (t.ex teleoperatörer och liknande). AT&T är ett exempel som kör med detta och jag har själv haft kontakt med kundtjänster angående annoterade konton (annotated account).

Det beror på den interna policyn men där brukar man vilja kunna följa upp high maintenance customers även om man inte skriver in sådant i systemet med sådana ordalydelser utan använder koder såsom "V-0" eller "V-1" etc.

Nu kan jag inte uttala mig om just SAS men jag är nog ganska säker på att om jag fixar lite sena flighter hos dem några gånger (exempelvis genom att spela Allan Ballan under flygningen, upprepade gånger komma för sent så bagaget måste lastas av och i största allmänhet agera belastning) kommer även de att försöka bli av med mig som kund. Det finns inte riktigt den kulturen i Sverige att kasta ut kunden rakt av vilket kan ske i USA om det eskalerar till en exceptionell nivå (alltså att bolaget på eget bevåg stryper relationen) men en mer subtil metod är att inte erbjuda några som helst customer retention options. D.v.s vill kunden gå till en konkurrent släpper man denne utan några försök att rädda situationen (d.v.s kundtjänsten har uttryckliga order om att INTE försöka rädda relationen i dessa lägen om V-0 eller vad koden är visas på skärmen när kundnumret matas in).

Aeroflot bannade en resenär som spelade Allan under en flight för ett tag sedan. Då menar jag en total ban från bolaget där de avslutade relationen och lade in en block för kommande äventyr.
 

Direktorn

Medlem
Något som stör mig oerhört bland affärsresenärer är när man själv har priority boarding och artigt köar upp för det och sen kommer någon som utgår ifrån att vi andra inte har prio och helt fräckt tränger sig förbi.

Känner igen detta eftersom jag mest har priority på mina semesterresor. Brukar alltid klä mig propert men är resmålet varmt kan jag ibland hittas i prioritykön med ett par snygga shorts. Har även ett några gånger tillfrågats av personal om jag har priority
 

JohnnyWilde

Medlem
Nykter...?? Tänket på Magnus Uggla... ”Jag dansar aldrig nykter”...

Promillekoll vid gaten...på en Thailandsglygning ex Thai Stocholm - Bangkok...
Antagligen en av de enklare flighter att bli uppgraderad på då den under högsäsong ofta är överbokad och kombin skjorta med star alliance status ger en god edge i konkurrensen.
Med incheckning förmiddag så brukar iaf jag greja att hålla mig nykter
 

nissefalk

Medlem
Och så här såg Hedenhös kabinen ut...

Oj den där bilden väckte några fina minnen till liv, den där kabinen har jag flugit en del gånger.....

Känner inte igen mig själv i beskrivningen om affärs resenären, jag har alltid haft inställningen att om man är trevlig så får man oftast igen det många gånger om, jag hade en gång uppgraderat från Economy till Business med Emirates från Lagos till Dubai för att prova deras nya business säten (dvs de nuvarande 2-3-2 sätena) men fick till min förvåning den gamla kabinen, står där och ser skit sur ut varpå en i personalen kommer fram och frågar om något är fel, ja så är det svarar jag, hade uppgraderat för att får prova ny business kabinen så får jag det här, men det är ok det är i alla fall bättre än Economy. 5 minuter senare kommer pursern till mig och ber om ursäkt varpå jag igen säger det är ok, men hon vill inte ge sig utan säger att jag kan ju inte ha dig sittandes här hela vägen hem och vara sur, så, kan du tänka dig att sitta i Första klass men med business servering då vi inte har någon i Först klass på denna flygning, visst det går fint svarar jag....

Ett annat exempel med British Airways där jag har guld, betalade för en upgrade från Economy till Premium vid incheckning mot löfte att min mamma skulle då får 2 säten för sig själv, siste man ombord satte sig då bredvid min mor, trist, lite snäll konversation med purser om att jag betalade för upgrade för att min mor skulle få 2 säten för sig själv nu blev det inte så kan ni kanske tänka er att flytta henne till raden framför mig i Premium Economy, vilket man till min förvåning gjorde....

Så som sagt, lite ödmjukhet och kanske klagomål på ett diskret sätt kan resultera i väldigt bra bemötande i de flesta situationer.
 

Dr. Miles

Expert
Så som sagt, lite ödmjukhet och kanske klagomål på ett diskret sätt kan resultera i väldigt bra bemötande i de flesta situationer.
Med tanke på senaste diskussion i den här tråden ( Är Thai så bra som "alla" säger? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ), så tror jag att vissa har "entitlement syndrome".

Jag har rätt så du gör som jag säger.
Jag är kund så du gör som jag säger.
Jag har betalat så du gör som jag säger, osv.
 

agehall

Medlem
Lite OT.

1. Send a "request to be deleted" to the Swedish Tax Authority (have to give it a try at least to see the response)
Det där lär de redan ha ett standardsvar på - det är bara slöseri med ens egna tid och skattemedel att hålla på med det. Det finns stöd i lagen för att de ska få ha de uppgifter de behöver ha om dig.

3. Call the Swedish police about the reminder SMS they sent this morning regarding my appointment to renew my passport. They probably don't need my consent but let's just stirr things up a bit for fun.
Ger man inte sitt medgivande när man söker passet!? Jag har inte koll på exakt vad man godkänner numera, men det känns helt rimligt att det finns något i det finstilta.

De flesta saker som jag sett olika rättshaverister föreslå är bara dumheter och missförstånd av hur GDPR kommer fungera. Hitintills har jag inte sett någon som insett hur man faktiskt ska använda GDPR för att jävlas med företag och skrivit om det online. (Men det finns rätt uppenbara sätt om man är lite klurig)
 
Toppen