Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

Capa

Medlem
Har alltid betalt alla separata hurbilsförsäkringar för att vara på säkra sidan. Nu med den nya högre avgiften på elitekortet bar det mig emot. Avbockade således alla ”tillval” på min bilhyra (Sixt i USA). Ni experter; är det er uppfattning att kortet täcker alla försäkringsfall som man annars får betala extra för? Är det ngt jag har missat?

Just USA är lite speciellt. Jag har inte själv svaret men är också intresserad av att veta om denna försäkring är lika heltäckande som ”USA-varianten” av carinsurance4hire t.ex då jag själv har en kommande hyra i Usa i höst
 
  • Gilla
Reactions: Gru

Canadien

Medlem
Det gäller ju att en viss procentandel ska betalas med Amex för att den ska gälla. I det räknas rimligen både kostnaden för bilen och hotellet. Så om du har riktigt dyr hyrbil eller billigt hotell...

Nej hyrbilsförsäkringen är en egen del, räcker med att du betalt hyrbilen med Amexet.
 
Nej hyrbilsförsäkringen är en egen del, räcker med att du betalt hyrbilen med Amexet.

Det här anser jag vara ett direkt felaktigt råd. Hyrbilsförsäkringen är ett moment i reseförsäkringen, och kan alltså endast gälla under en försäkrad resa.

Jag skulle gärna vilja höra på vilken grund du anser att hyrbilsförsäkringen gäller fristående från reseförsäkringen? Finns det något exempel på någon som fått en skada ersatt trots att de inte varit på en försäkrad resa?
 

mha321

Medlem
Nej hyrbilsförsäkringen är en egen del, räcker med att du betalt hyrbilen med Amexet.
Du menar att den delen av villkoren där det står:

2. De här förmånerna är tillämpliga under en resa (se definition för ”Resa” på sidan 4) för alla förare, upp till maximalt 5 stycken,
som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med SAS Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng.

Inte skulle gälla? Det har jag svårt att tro..
 
Man måste vara på resa ja, den gäller alltså inte på hemorten, men resan behöver inte betalats med Amex, 75 % av hyrbilskostnaden dock.

Fast definitionen av "resa" är just, bland annat, att resans kostnader har betalats till minst 75% med Amex.

Begränsningen i hyrbilsmomentet att 75% av hyrbilskostnaden ska betalas med Amex är ett tillägg utöver grundvillkoren, dvs just det momentet har "hårdare" krav än andra moment som inte kräver att just den delen också måste vara betald med Amex.
 

mha321

Medlem
Man måste vara på resa ja, den gäller alltså inte på hemorten, men resan behöver inte betalats med Amex, 75 % av hyrbilskostnaden dock.
Men alldeles I början på avsnittet den hänvisar till står det att 75% av resan ska betalas med Amex eller eurobonus för att förmånen ska vara giltig med kommentaren "gäller alla förmåner i gruppreseförsäkringen".

Var står det att hyrbilsförsäkringen inte är en del av reseförsäkringen? (eftersom hela dokumentet handlar om reseförsäkringenckan man ju förutsätta det an annars...)
 

Canadien

Medlem
Jag får väl ta en för laget och testa. Resedelen kan ju som i jobbfallet ovan vara 0:- och 75% av 0 är 0. Så länge hyrbilen är betald med Amex har jag svårt att se att de nekar, men finns bara ett sätt att verifiera, ska försöka ordna det även om jag sällan råkar skada bilen.
 
Tur att någon är modig och vågar vara testpilot :)

Just frågan om hur man ska tolka andras kostnader (jobbresor som delvis betalas av företaget), är väl lite av en gråzon tror jag. Man kan argumentera för att det företaget betalat i förskott faktiskt inte är kostnader för individens resa, och så länge man betalat 75% av ens egna kostnader med kort, så gäller försäkringen, men jag känner inte till något fall där det testats.
 

mha321

Medlem
Jag får väl ta en för laget och testa. Resedelen kan ju som i jobbfallet ovan vara 0:- och 75% av 0 är 0. Så länge hyrbilen är betald med Amex har jag svårt att se att de nekar, men finns bara ett sätt att verifiera, ska försöka ordna det även om jag sällan råkar skada bilen.
Jag skulle inte alls tolka det som 75% av 0. Utan som att du betalat 0% av resans kostnader, resten betalade företaget.

Gäller tex baggageförseningsersättningen om företaget har betalat hela resan och man inte betalat något med Amex kortet?

Men japp, rapportera gärna hur en sådan test går. Du får väl backa på en refug precis när du lämnar igen ;-)
 
Toppen