Senaste nytt

Hyrbilsdjungeln - hilfe bitte!

gdaily

Medlem
Hej

Behöver hyra en bil för fem pers varav ett litet barn (dvs behöver hyra bilbarnstol med) i 11 dagar i juni.

1) Jag har SJ Mastercard Prio Svart, Amex SAS "den där mellannivån", SAS Eurobonus "det billiga kortet" och Norwegian Visa. Är det någon av dessa som har hyrbilsförsäkring/självriskreducering?
Vilket kort använder jag lämpligast

2) Förslag på vilken firma jag ska använda? Finns det någon göttig kampanj att utnyttja så kan kan få några flygpoäng?

3) Något annat smart? Boka på Arlanda eller i Stan?

/Ola
 

Nemo

Medlem
Jag skjuter från höften och säger
- Norwegian Visa, teckna dess hyrbilsförsäkring 249 SEK/år
- Avis, boka före 31 maj på kampanjen
- Bilbarnstol, kan vara billigast att hyra på vissa leksaksbutiker
MEN kolla upp villkoren, jag kan minnas fel.

Avis kampanj 5000 poäng till Eurobonus. Boka 1 April - 31 Maj 2019 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Och
Kort med självriskeliminering för hyrbil? | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Och
Försäkring hyrbil (självriskeliminering) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

FF#1

Medlem
Ett tips är att kolla om du kan låna eller köpa en beg bilbarnstol.
Många hyrbilsföretag tar helt oskäliga summor för att hyra en sån.

Vilken sorts stol förresten?

Hertz verkar ta 600 kr för 11 dagar,

Sixt över 1000....

Har du någon status på nått flygbolag?
Antar att det är Eurobonus poäng du är ute efter?

Kolla sen priser med några uthyrare, priser skiljer avsevärt. Kolla även om det är skilnad mellan "stan" och Arlanda.
Oftast är nått av city-nära kontor billigare än centralen eller Arlanda.
 

JohnR

Medlem
Jag har för mig att motormännen/aaa har en gratis bilbarnstol inkluderad om du är medlem där
 
Hej

Behöver hyra en bil för fem pers varav ett litet barn (dvs behöver hyra bilbarnstol med) i 11 dagar i juni.

1) Jag har SJ Mastercard Prio Svart, Amex SAS "den där mellannivån", SAS Eurobonus "det billiga kortet" och Norwegian Visa. Är det någon av dessa som har hyrbilsförsäkring/självriskreducering?
Vilket kort använder jag lämpligast

2) Förslag på vilken firma jag ska använda? Finns det någon göttig kampanj att utnyttja så kan kan få några flygpoäng?

3) Något annat smart? Boka på Arlanda eller i Stan?

/Ola
Avis är rätt billigt i sommar i italien, och ger Eurobonuspoäng.

Och Santanders gratiskort har självriskeliminering upp till 15.000SEK om du betalar hyrbilen med det.
 

Nemo

Medlem
SJ Prio svart ger 15% rabatt (tror jag) och gratis bilbarnstol hos Hertz!
Hur gör du för att få rabatten utan att åka tåg?

B5E8A0FE-D2A5-4068-972E-402571FCE847.jpeg
 

Nemo

Medlem
Och Santanders gratiskort har självriskeliminering upp till 15.000SEK om du betalar hyrbilen med det.
Tyvärr uppfylls inte villkoren i detta fall, då bilhyran är i Sverige och inte heller i anslutning till egen resa.

"11. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
11.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
Självriskelimineringsskyddet gäller under hyrtiden, dock längst 60 dagar från avresa från hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas.
"


4B10A484-5E55-4D53-95D9-76117E084EC1.jpeg
 
Tyvärr uppfylls inte villkoren i detta fall, då bilhyran är i Sverige och inte heller i anslutning till egen resa.

"11. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
11.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
Självriskelimineringsskyddet gäller under hyrtiden, dock längst 60 dagar från avresa från hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas.
"


Visa bifogad bild 91245
Tack för rättningen, läste slarvigt och missade kommentaren om Arlanda och stan :rolleyes: för tidigt på morgonen eller nåt ;)
 
Toppen