Senaste nytt

Hyrbil eller buss Sao Paulo till Rio de Janeiro

nissefalk

Medlem
Funderar på att hyra bil eller ta en buss mellan Sao Paulo och Rio de Janeiro, är det någon som har erfarenhet av det, speciellt att hyra bil.

Med Hyrbil kanske jag skulle köra efter kusten och ta någon övernattning, buss verkar enkelt men tänkte just på säkerheten vad det gäller båda transportmedlen.

Syftet med landväg mellan städerna är väl mest att få se lite mer av landet än om man flyger den korta biten.
 

Viking75

Medlem
Jag tycker du ska pröva att hyra bil! De flesta "stora" som Avis osv finns och fungerar bra. Se upp med priset då vissa blir lurade eller tycker att det är dyrt rent generellt. Jag tycker absolut du ska stanna till och ta en övernattning så du inte stressar resan.
Jag kan tänka mig att du framför allt tänker på säkerheten? Att stanna i vissa stadsdelar är givetvis livsfarligt det vet alla! I övrigt så är det trafiken i sig som faktiskt kan vara riktigt utmanande då de kör rätt "tufft"
Men som sagt hyr bil det finns en del riktigt fina upplevelser. Googla lite på engelska så kan du säkert få upp rutter och bra tips.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker du ska pröva att hyra bil!

Men som sagt hyr bil det finns en del riktigt fina upplevelser. Googla lite på engelska så kan du säkert få upp rutter och bra tips.

Har du egna erfarenheter och tips om detta? Skulle gärna höra mer också i så fall, eftersom det verkar(?) ganska ovanligt att köra bil mellan dessa städer. Eller generella erfarenheter om bilkörning och bilhyra i Brasilien.
 

ELOS

Medlem
Trafikvettet är inte att leka med i Brasilien. långfärdsbussarna är däremot jättesköna - närmast businessclass säten som nästan går att fälla i horisontal läge. Skulle föreslå detta alternativ istället.
 

wille

Medlem
Funderar på att hyra bil eller ta en buss mellan Sao Paulo och Rio de Janeiro, är det någon som har erfarenhet av det, speciellt att hyra bil.

Med Hyrbil kanske jag skulle köra efter kusten och ta någon övernattning, buss verkar enkelt men tänkte just på säkerheten vad det gäller båda transportmedlen.

Syftet med landväg mellan städerna är väl mest att få se lite mer av landet än om man flyger den korta biten.
Vad blev det för medel mellan SP och Rio? Vi tog bussen, och sätena var riktigt sköna, som att sitta hemma i vardagsrummet, dock tar det hela dagen.
 

nissefalk

Medlem
Vad blev det för medel mellan SP och Rio? Vi tog bussen, och sätena var riktigt sköna, som att sitta hemma i vardagsrummet, dock tar det hela dagen.

Har inte varit iväg ännu åker om 2 veckor men det blev istället flyg från Sao Paulo till Santiago och ett par dagar där och sedan flyg till Rio, mest för att ha besökt lite fler länder.

Tack för din uppdatering, låter som en grej man skulle kunna göra nästa gång om det blir en tripp tillbaka i framtiden.
 

wille

Medlem
Har inte varit iväg ännu åker om 2 veckor men det blev istället flyg från Sao Paulo till Santiago och ett par dagar där och sedan flyg till Rio, mest för att ha besökt lite fler länder.

Tack för din uppdatering, låter som en grej man skulle kunna göra nästa gång om det blir en tripp tillbaka i framtiden.


Låter som en bra idé, får ni för er att åka buss - så ta bara den ena sträckan för att ha det gjort och se hur stort landet är. Ingen roligt att åka ToR, då de kör så fruktansvärt långsamt - berg, berg, och åter berg mellan SP och Rio, samt att de inte kör på motorvägarna utan "landsvägar som ej kräver avgifter"
 
Toppen