Senaste nytt

Hyrbil betydligt dyrare från Newark än andra flygplatser

Tack @John Rosenbaum för insiktsfullt inlägg. Det var lite som @Tonton beskrev och som känns naturligt att det är marknaden som styr. Man skulle kunna fråga samma sak. Pre-Corona varför kostar samma hotellrum på Manhattan $300 i augusti och under $100 första veckan i januari?

Att jämföra hotellpriser och hyrbilspriser mellan olika amerikanska städer är svårt. Men det som jag gör är att titta på vilka anläggning ligger nära en flygplats. Ta t.ex. SFO. Jag sparar ofta $100 på två dagar hos Hertz vid att boka bilen på Hilton SFO Bayfront istället för på flygplatsen. Eftersom jag anländer sent från andra sidan av kontinenten och skall sova där passar det mig utmärkt att ta en Uber för $8 och plocka upp bilen nästa dag.

Samma ser jag i Miami där jag hittar anläggningar som kanske är under 5km från flygplatsen. Skulle vi spekulera vidare så kan man väl då undra på varför Hilton i DC kostar $100 och Hilton NYC kostar $250? Marknaden styr och det finns ingen annan logisk förklaring gissar jag.

Tack själv! När man reser själv utan större baggage eller framförallt familj är ju ditt sätt att jobba det enda rätta. Att fler inte tagit rygg på det är ju anledningen till att LAX, O'Hare och New York är en sådan total hit och miss när det gäller någon planering att träffa någon direkt efter landning... Har varit med om 42 min från landning till dess att jag sitter i hyrbil på Newark, men även varit med om 5 h... Samma sak i Chicago. Så för de som kan så är ditt sätt det enda rätta. Problemet är ju bara de där familjeresorna...
 

RickardG

Medlem
Kolla om priserna är lägre i Newport centre. Åtminstone Hertz och Avis finns där och du bör slippa alla avgifter kopplat till flygplatsen trots att det är väldigt nära.
 
Toppen