När det gäller AVIS så har du rätt att klass F och även klass G är hybrider. Och dom verkar finnas i Göteborg, men dom fanns definitivt inte när jag skrev ursprungsmailet. AVIS har också nu kanske (bekräftas efter bokning!?) tillgång till ett fåtal elbilar, men där kan man inte se hur stort batteri det är i bilen.
Inne i stan eller vid Landvetter? Jag har ett antal gånger fått laddhybrider på Landvetter åtminstone, så där har de ett antal.
Däremot helt korrekt i att man inte kan se
vilken modell och därmed storlek på batteri och liknande. Ett annat problem är att de inte är garanterat laddade (när det här hybrider iaf).
Min erfarenhet är att dom sällan tar hänsyn till miljöklass vid förändringar utan enbart om det är högre eller lägre klass. Jag kan ha fel och jag hoppas det med tanke på att fler och fler ställer högre miljökrav.
Detta kan nog stämma, men jag har en känsla av att det är fler och fler som kommer bry sig där. Och som sagt, hör man av sig i förväg och begär att
inte få en uppgradering så ökar åtminstone chansen.
Frågan där är ju vad företagets policy kräver. Om du bokat och betalat för en miljöbil enligt kontraktet men sedan fått något annat, så kan man väl ändå hävda att du har gjort allt du kan?
På Avis har du även Avis Select som garanterar biltyp (såtillvida att de bekräftar den efter bokning -- men inte direkt vid hyran så du kan avboka om det inte fanns). De finns på Göteborg City (men inte på Landvetter). Där kan du få en Jeep Compass PHEV eller en XC60 PHEV tex.