Senaste nytt

Hyra miljöbil / elbil

Har hyrt Kia Niro pluginhybrid från avis gbg city på långtidshyra i början på förra året. Första bilen var batteriet tomt på vid uthämtning, andra bilen var full men också helt ny (15km på mätaren).

jag betvivlar inte att det finns miljöbilar på dom stora ställena som Hertz och Avis men jag kan inte boka dom från hemsidan och det är därför aldrig en garanti att man får nån sådan bil. Jag hade önskat att det fanns alternativet Elbil eller Hybrid bil som kategori så att man iallafall får en annan bil av samma typ.
 

mha321

Medlem
jag betvivlar inte att det finns miljöbilar på dom stora ställena som Hertz och Avis men jag kan inte boka dom från hemsidan och det är därför aldrig en garanti att man får nån sådan bil. Jag hade önskat att det fanns alternativet Elbil eller Hybrid bil som kategori så att man iallafall får en annan bil av samma typ.
Finns det inte ofta en bilklass för det? Eller är de inte noggranna nog?

T.ex. Avis har ju sin "Klass F" som är "Mellan Miljöbil": Hyr prisvänliga personbilar från Avis - den är specad som "Plug-In Hybrid". Förutsatt att den finns på den station du skulle hyra, så finns det väl? Och Hertz har "green collection".

Eller syftar du på risken att bli uppgraderad när man valt miljöbil och skulle få en större icke-miljöbil? Det borde väl då gå att boka en sådan och sedan höra av sig till stationen och säga just att man inte vill ha uppgradering?
 
Finns det inte ofta en bilklass för det? Eller är de inte noggranna nog?

T.ex. Avis har ju sin "Klass F" som är "Mellan Miljöbil": Hyr prisvänliga personbilar från Avis - den är specad som "Plug-In Hybrid". Förutsatt att den finns på den station du skulle hyra, så finns det väl? Och Hertz har "green collection".

Eller syftar du på risken att bli uppgraderad när man valt miljöbil och skulle få en större icke-miljöbil? Det borde väl då gå att boka en sådan och sedan höra av sig till stationen och säga just att man inte vill ha uppgradering?

Det borde ju finnas en klass för det, och det gör det nog.

När det gäller Hertz i Göteborg så finns inte Hertz "Green Collection" tillgängligt alls. Jag tror att det har funnits tidigare men inte just nu. Kanske kommer tillbaka när Corona är över och folk börjar resa igen.

När det gäller AVIS så har du rätt att klass F och även klass G är hybrider. Och dom verkar finnas i Göteborg, men dom fanns definitivt inte när jag skrev ursprungsmailet. AVIS har också nu kanske (bekräftas efter bokning!?) tillgång till ett fåtal elbilar, men där kan man inte se hur stort batteri det är i bilen.

Sen så står det uttryckligen i alla bekräftelser att dom inte kan garantera den bilklass man bokar men att dom ska göra vad dom kan för att man ska få det man bokar. Och jag har nog aldrig blivit uppgraderad innan jag ankommit utan det har blivit så vid disken. Jag har vid flertalet gånger både fått uppgraderingar och nedgraderingar vid bokningar beroende på vad som finns inne vid tillfället. Min erfarenhet är att dom sällan tar hänsyn till miljöklass vid förändringar utan enbart om det är högre eller lägre klass. Jag kan ha fel och jag hoppas det med tanke på att fler och fler ställer högre miljökrav.

Jaja vi får se när det blir dags att boka vad som finns och vad som inte finns, men Perpetum verkar vara det bästa alternativet just nu. Tesla3 LR samt Polestar 2 samt ID3.
 

mha321

Medlem
När det gäller AVIS så har du rätt att klass F och även klass G är hybrider. Och dom verkar finnas i Göteborg, men dom fanns definitivt inte när jag skrev ursprungsmailet. AVIS har också nu kanske (bekräftas efter bokning!?) tillgång till ett fåtal elbilar, men där kan man inte se hur stort batteri det är i bilen.
Inne i stan eller vid Landvetter? Jag har ett antal gånger fått laddhybrider på Landvetter åtminstone, så där har de ett antal.

Däremot helt korrekt i att man inte kan se vilken modell och därmed storlek på batteri och liknande. Ett annat problem är att de inte är garanterat laddade (när det här hybrider iaf).

Min erfarenhet är att dom sällan tar hänsyn till miljöklass vid förändringar utan enbart om det är högre eller lägre klass. Jag kan ha fel och jag hoppas det med tanke på att fler och fler ställer högre miljökrav.
Detta kan nog stämma, men jag har en känsla av att det är fler och fler som kommer bry sig där. Och som sagt, hör man av sig i förväg och begär att inte få en uppgradering så ökar åtminstone chansen.

Frågan där är ju vad företagets policy kräver. Om du bokat och betalat för en miljöbil enligt kontraktet men sedan fått något annat, så kan man väl ändå hävda att du har gjort allt du kan?

På Avis har du även Avis Select som garanterar biltyp (såtillvida att de bekräftar den efter bokning -- men inte direkt vid hyran så du kan avboka om det inte fanns). De finns på Göteborg City (men inte på Landvetter). Där kan du få en Jeep Compass PHEV eller en XC60 PHEV tex.
 

MrRob

Medlem
Skulle behöva hyra en Renault Zoe (eller annan bil med 22 kW-laddare) någonstans mellan Halmstad och Trelleborg en dag i nästa vecka. Tips på firmor/stationer som har en sån? Jag kommer att kolla med Hertz i morgon, gissar att det är störst chans att de har en..
 

Morgan

Medlem
Skulle behöva hyra en Renault Zoe (eller annan bil med 22 kW-laddare) någonstans mellan Halmstad och Trelleborg en dag i nästa vecka. Tips på firmor/stationer som har en sån? Jag kommer att kolla med Hertz i morgon, gissar att det är störst chans att de har en..

Vill du ha specifikt 22 kW AC? Varför? :)

Kolla Sixt annars för elbilar, de har BMW i3 och Tesla på en del kontor om inte du får tag i Zoe hos Hertz.
 

MrRob

Medlem
Vill du ha specifikt 22 kW AC? Varför? :)

Frun behöver en bil som tar emot 22 kW en dag för någon sorts laddtester i ett projekt hon jobbar på just nu. Zoe verkar enklast eftersom alla har 22 kW. Det finns som tillval på en del andra modeller men gissar att en ev. hyrbil inte nödvändigtvis har det tillvalet.
 

ejm

Medlem
Ni som hyrt elbil under längre tid vad har ni för erfarenheter kring laddning mm? Tänker främst på att få till bättre priser på laddstationer mm. Planen är troligen en Tesla eller Mach-E via Sixt och bila till Italien.
 
Toppen