Senaste nytt

Hyra bil via förmedlingsfirma eller direkt av tex Sixt

ulagun

Medlem
Kommer hyra bil Athens flygplats under tre veckor i september/oktober
Har kollat igenom hela hyrbilforumet och uppenbarligen är branchen långt ifrån seriös.(Understatement?)
Konkret så har företaget Rentalcars stort utbud och mycket lägre priser än Avis och Sixt, som jag har goda erfarenheter från.
Dessutom är deras helförsäkrings tillägg billigare än övriga uthyrare
Ser dock en tråd från 2012 till 2015 att de är klart opålitliga,xtra kostnader mm.
Någon som har erfarenhet av dem under senare tid?
Eller andra förslag på bra uthyrare ATH.
( Bara inte Hertz!)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker att när det gäller hyrbilar så gäller inte nödvändigtvis den vanliga regeln "boka direkt hos kedjan". Dels är min erfarenhet att lokala uthyrningsfirmor ofta har bättre service och schysstare villkor och krånglar mindre efteråt, dels har jag bara hört gott om tredjepartsuthyrning (t.ex. rentalcars som alltså inte hyr ut själva) av de jag känner som råkat ut för t.ex. skråmor på bilen som uthyraren upptäckt (och då har ersatts snabbt av tredjeparten, iofs måste man ligga ute med utgiften själv fram till dess).
Alternativt har man självriskförsäkring på kortet man betalar med, eller extern sådan.

Med allt detta sagt har jag aldrig haft problem i just Grekland, kanske just för att jag alltid hyrt "lokalt" där. (Edit: Nej förresten, hyrt en hel del Hertz och Avis också utan problem!) Då brukar ofta full försäkring utan självrisk ingå från början. De stora kedjorna hyr jag bara genom för att få mycket poäng vid kampanjer. Om inte poängen spelar nån roll skulle jag välja uthyrare efter recensioner och tänka på det där med lokalt.

Vi är förresten där med egen bil runt sept/okt, fast långt ner på Peloponnesos.

Viktigt tillägg apropå rentalcars och recensioner av uthyrare: Ta alltid reda på vem ni egentligen hyr av och kolla deras recensioner - rentalcars listar ofta också tredjepartsuthyrare som i sin tur anlitar en kedja eller lokal uthyrare.
 
Last edited:
Jag brukar nästan alltid hitta lägst pris när jag är inloggad hos Autoeurope.se och har aldrig haft problem med dem. Men å andra sidan har jag aldrig krockat med eller råkat skada hyrbilen.
 
  • Gilla
Reactions: hco

ulagun

Medlem
Tack för konkret och utförligt svar. Blir då Rentalcars.
Väljer uthyrare med bäst recensioner.
En anledning att vi oftast hyrt av de större uthyrarna är att de oftast finns inom terminalerna, inga shuttlebussar som går när det passar dem.
OT. Samma här. Blir första gången vi reser runt Peloponnesos.. Har jobbiga och inte minst dyrbara erfarenheter att hastigt tvingas lämna öar under coronatider. Fastlandet känns lättare att ta sig ifrån vid plötslig nedstängning.
 

jonten

Medlem
Som du skriver en djungel, säkerställ att försäkringar är likvärdiga och på den nivån du vill ha.
Kör du helförsäkrat så skall det inte spela någon roll om de vill debitera påhittade skador.
Den enda risk jag ser är att diverse konstiga firmor kanske har snäppet risigare bilar, Hertz och Sixt har oftast en lägsta standard.
Jag hyrde tex ifrån National i USA, fick tjafsa betydligt mer innan jag fick en hygglig bil, Sixt Hertz är snäppet bättre utan tjafs men dyyyrae
 

NyfikenGrau

Medlem
Grejen med hyrbilsproblem är att de flesta av dem är så beroende av själva personen som kollar bilen efteråt. Jag har till och med på samma station (Avis Landvetter) råkat ut för både guldklimpar och rötägg bland personalen, där guldklimpen kompenserade mig vid nästa hyrtillfälle för att jag råkat ut för rötägget som hittat på fel efter att jag lämnat in. De flesta problemen uppstår ju när man lämnar in utan att få nåt kvitto.
Nåt som brukar hjälpa mot problem efteråt är att vara övernitisk själv vid hämtningen av hyrbilen och dokumentera samt visa minsta lilla fläck för uthyrarna. Detta verkar de lägga på minnet...

@ulagun kul, jo det stämmer om öar i kristider även bortsett pandemin (var på Irland vid vulkanutbrottet och diverse grekiska öar i storm). Vi är bara i sydvästra hörnet en dryg vecka, känns som ni valt rätt reslängd för att täcka in hela den jättelika halvön.
 
Nåt som brukar hjälpa mot problem efteråt är att vara övernitisk själv vid hämtningen av hyrbilen och dokumentera samt visa minsta lilla fläck för uthyrarna. Detta verkar de lägga på minnet...
Självklart ska man ta en ordentlig titt på hela bilen och fotografera den från olika vinklar innan man skriver på någonting.
 

NyfikenGrau

Medlem
Självklart ska man ta en ordentlig titt på hela bilen och fotografera den från olika vinklar innan man skriver på någonting.

I praktiken går det ju till så att man (iaf jag) av smidighets- och bekvämlighetsskäl skriver på först och kommer tillbaka med foton OM man hittar fel. Detta för att bilen ofta kan stå parkerad en bra bit från disken. Jag har aldrig haft problem med att låta föra in fler anmärkningar på bilen efter min egen inspektion trots att jag redan skrivit på och förfarandet föreslås i princip alltid av personalen vid disken eftersom det annars skulle uppstå enorma köer vid disken.
 
Toppen