Hyra bil på Nya Zealand - Söker tips

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av Impendill, 21 September 2015.

1. Peter65

Peter65 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förra året frågade de om det när vi hyrde bil. Om man blir stoppad, vilket blev för fortkörning, vill de ha det.

2. BeckyLeuf

BeckyLeuf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har aldrig blivit tillfrågad om IKK vid hyra av bil. Men det man ska tänka på är att om du blir stoppad, eller är med i en olycka etc så ska du kunna uppvisa ett kökort på engelska. Motormännen skriver att NZ kräver en engelsk översättning av körkortet, alltså inte nödvändigtvis ett internationellt körkort, men det lättaste sättet att översätta sitt körkort är med ett IKK.

Bila i Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Thailand - Motormannen.se

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har aldrig behövt visa ett internationellt körkort oavsett var i världen jag har hyrt bil. Jag har en stark känsla av att så länge man har ett körkort där texten är skriven med latinska bokstäver så är det rätt lugnt.

4. I Japan krävs ett internationellt körkort (samt original körkort) om man inte har japanskt körkort.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Där ser man. Kan ju iochförsig vara för att man inte använder vanliga alfabetet i Japan normalt sett. Jag misstänker att de flesta länder inte har regler som kräver ett internationellt körkort, utan snarare att det körkort som uppvisas ska vara förståeligt i landet. Då kan det ju vara en stor fördel att skriftspråket som används på körkortet har samma teckenuppsättning som landet man är i - då är det mesta uppenbart på ett Svenskt körkort.

6. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma i Sydkorea

7. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen fara egentligen om utan internationellt körkort. Råkade ut för det i Auckland. 60$ och en halvtimma för snabb översättning över telefon så var det fixat dessutom väldigt tillmötesgående personal hos avis.

Gus gillar detta.
  8. henke12

henke12 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @agehall

Jag ska inte åka förrän i Februari. Motormännen tar typ 300kr för att IKK.
    Känns som det ändå kan vara en billig penning för att eventuellt få en smärtfriare bilhyra/fortkörningsbot där nere!
    Tar bort en stressfaktor vid bilutlämningen om inte annat!

Voyageur gillar detta.
  9. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hittade en hyfsad deal via groupon nz. Vet ej om den finns kvar.

10. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Självklart! I mitt fall visste jag inte bättre

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!