Senaste nytt

Hyra bil for dummies

maba

Medlem
Åtminstone OKQ8 erbjuder två priser - med 10 fria mil eller obegränsade fria mil:

https://www.okq8.se/Hyrbil/Pris

Undrar om denna tabell kan vara lite inaktuell då det står att priserna gäller från 20120611, har svårt att tänka mig att de inte höjt priserna på nästan två år. När jag slog på OKQ8 slussen så var det max 240 km på alla de olika bilklasserna. Men vad vet jag, som sagt var, aldrig hyrt bil tidigare :). Håller fullständigt med dem som säger att biluthyrnings branschen är rena djungeln.
 

Morgan

Medlem
Jag tror priserna är aktuella och är de attraktiva så ring och fråga om fria mil (020-85 08 50).

De tar dock ett "citytillägg" för Slussen på ett några tior per dag, och skadekostnadsreduceringen kan vara värd att överväga då självrisken annars är hög.
 

maba

Medlem
Jag tror priserna är aktuella och är de attraktiva så ring och fråga om fria mil (020-85 08 50).

De tar dock ett "citytillägg" för Slussen på ett några tior per dag, och skadekostnadsreduceringen kan vara värd att överväga då självrisken annars är hög.

Tack för tipset, bokade en mellan bil för två dagar med fria mil, city tillägg samt skadereducering för 1320. Helt ok tycker jag :)
 

Joakim

Medlem
Kapar tråden då jag känner mig som en dummie på att hyra bil i USA...

Har hyrt bil i USA Californien via Mr Jet/Budget. Betalt med SAS MC
Det ingår:

I ditt pris ingår:
Utökad ansvarsförsäkring för tredje part (ALI)
Flygplatsavgift (ASC)
Försäkring vid vagnskada eller stöld av fordon - självriskreduceringeliminering ingår.
Lokal avgift (LSC)
Lokal skatt
Tredjepartsförsäkring (TPL)
Fria mil


Ingår INTE:

Ej inkluderat i priset:
1 extra förare
Bilen måste återlämnas fulltankad
Personskadeförsäkring (PAI)
Stöldförsäkring av privata ägodelar (PEP)


När jag ska hämta ut bilen kommer dom antagligen att vilja sälja på mig diverse.
Behöver jag köpa till något. PAI? PEP?

Läste någonstans att xtra förare ingick i Californien.
I mitt fall gäller det min särbo.

Ska hämta ut den nu på lördag 26/4 och är tacksam för ev synpunkter.

Joakim
 

agehall

Medlem
PAI och PEP behöver du inte. De täcker extra omkostnader för sjukvård samt stöld av dina prylar ur bilen. Om du skulle skada dig i en bilolycka så lär ditt svenska försäkringsbolag täcka de akuta omkostnaderna för vård och sedan flyga hem dig. Stöld ur bilen löser man enklast genom att inte ha värdefulla ägodelar i bilen när man själv inte är där...

Det viktiga i USA är att man har LDW och SLI.

LDW ser till att man slipper betala 10x för en ny bil om man har en repa i lacken eller kvaddar bilen och SLI ser till att de inte kan stämma skiten ur dig personligen om du kör på någon. Utan dessa två lever man farligt. Har man AmEx Platinum eller liknande kan det dock hända att kreditkortet tillhandahåller dessa så att man inte behöver teckna dem hos uthyraren.
 

Joakim

Medlem
Det viktiga i USA är att man har LDW och SLI.

LDW ser till att man slipper betala 10x för en ny bil om man har en repa i lacken eller kvaddar bilen och SLI ser till att de inte kan stämma skiten ur dig personligen om du kör på någon. Utan dessa två lever man farligt. Har man AmEx Platinum eller liknande kan det dock hända att kreditkortet tillhandahåller dessa så att man inte behöver teckna dem hos uthyraren.

Tack för svaret

Betyder detta att du rekommenderar att köpa till LDW och SLI?
Någon aning om priset?
 

agehall

Medlem
Ja, utan LDW- och SLI-skydd (antingen från uthyraren eller via kreditkort) så är du totalt rökt om du råkar ut för något.
 

obs

Medlem
Håber der er nogen her der kan rådgive mig lidt om leje af bil.

Jeg er inden længe på vej til Californien, og har tænkt at leje en bil hos Avis. Spørgsmålet er om jeg behøver at købe deres Collision Damage Waiver (CDW) og Additional Liability Insurance (ALI), eller om mit Eurocard Platinum indeholder tilstrækkelig dækning for skade på bilen og ansvar for person- og tingskade.

Forsikringsbetingelserne på kreditkortet angiver at man er dækket for op til 8.000.000 DKK i person- og tingskade, samt med 500.000 DKK i skader på bilen. I følge Avis får man med deres ALI en dækning på $1.000.000 USD, dvs. cirka 5.500.000 DKK. Som jeg læser Eurocard's forsikringsbetingelser, så er deres dækning subsidiær til anden forsikring, og vil i tilfælde af at der er tegnet anden forsikring, kun udgøre forskellen mellem summen af de andre forsikringer og 8.000.000 DKK. Er den eneste forsikring, er dækningen totalt på 8.000.000 DKK.

Betingelserne for hvilke tilfælde der dækkes ser umiddelbart ud til at være ret ens, så det virker umiddelbart for mig unødvendigt at tegne biludlejningsselskabets dækning når jeg har dækning hos Eurocard. Jeg talte med Eurocard's kundeservice, og de anbefalede dog at tegne biludlejningsselskabet dækning i tillæg når det gjaldt leje af bil i USA (i Europa var det ikke nødvendigt).

Nogen her der kan bidrage med input eller anbefalinger?
 
Toppen