Senaste nytt

Hutlösa tågpriser Stockholm-Umeå

Palazzi

Medlem
Är det verkligen så groteska priser jämfört med t.ex. andra kortare linjer?

Jag gjorde ett stickprov. Här är de billigaste biljetterna jag hittade den 17:e april:

Malmö-Umeå: 2:a klass: 492 kr, 1:a klass: 1012 kr (SJ2000/3000)
Malmö-Linköping: 2:a klass: 195 kr: 1:a klass 574 kr (SJ2000)

Notera att Malmö-Umeå är en cirka tre gånger längre sträcka än Malmö-Linköping. Per km är alltså Umeå-biljetten billigare.

Nej, det är inte dyrare än andra linjer, men även dessa är alldeles för dyra. Det kostar 300kr T/R i andra klass mellan VST-STO om man köper i automaterna direkt innan avgång. Den sträckan är nog bara 8-9mil tågvägen.

Som Jonas C så finns det ett grundpris om 195SEK på alla sträckor, som senare byggs på beroende på hur beläggning och tid före avresa. Tåget kommer aldrig konkurrera med flyget på längre linjer om : Priset är högra, färdtiden är längre, komforten precis lika illa. Personligen tycker jag att det vore bättre med fasta priser baserat på sträckningen istället, vilket de har i Italien. Nu är ju prismodellen likadan som Ryanairs... 195kr för 3personer, istället för 500kr för alla.

På kortare sträckor har man inte mycket val (förutom buss).
 
Last edited:
Trevligt färdsätt, men inte till vilket pris som helst :)

Off topic: De nya tågen "LYRA" mellan Bryssel och Amsterdam verkar dock inte fungera helt problemfritt. Om jag förstått rätt har de t.o.m plockats ur trafik? De såg väldigt trevliga ut, så jag hoppas att man kommer igång igen.

Här är något för svensk järnväg att studera: https://westbahn.at/
Moderna tåg, men inga höghastighetsmonster. Gratis internet, fräscha kabiner och bra avgångstider är melodin. Billiga biljetter verkar locka resenärer mer än extremt korta restider - Om man ser på lågprisflygets framfart så finns viss logik :).
Observera att Westbahn har fasta priser.
Bara att hoppas att någon väljer att satsa på Sverige....

Jag tror faktiskt att aktörerna på den svenska tågmarknaden är ett större problem än järnvägen som tågen går på (även den eftersatt).

// Slut på off topic//

Tyckte jag såg ett V250 gick förbi när jag stog och tankade bilen tidigare idag.. Men frågade just en kollega och han sa att de är ur service tillsvidare. Jag brukar ta Thalys... NS Highspeed har haft lite shaky tillförlitlighet.
 
Toppen