Senaste nytt

Husdjur i kabinen inom Star Alliance.

mha321

Medlem
Mig veterligen är det tillåtet inom Europa också - 'dogatwork' på Instagram tillhörande en Scandicanställd brukar flyga med SAS har det sett ut som på någon bild som SAS lagt upp. Hur det är till Asien vet jag inte.
Snabb Google på det tyder på att det är en ledarhund, och inte Emotional Support Pet. Det är väldigt stor skillnad. Ledarhund tillåts I kabinen.
 

lucasd

Medlem
Snabb Google på det tyder på att det är en ledarhund, och inte Emotional Support Pet. Det är väldigt stor skillnad. Ledarhund tillåts I kabinen.

My bad att inte ha koll på skillnaden. Kollade ej mer än bilden SAS lagt upp.

Här framgår det dock att ledarhundar och andra servicedjur kan resa med SAS utan kostnad.
Resa med djur | SAS

Här finns också ett formulär gällande Service Anmial och Emotional Service Animal.
Service animal form | SAS
 

mha321

Medlem
My bad att inte ha koll på skillnaden. Kollade ej mer än bilden SAS lagt upp.

Här framgår det dock att ledarhundar och andra servicedjur kan resa med SAS utan kostnad.
Resa med djur | SAS

Här finns också ett formulär gällande Service Anmial och Emotional Service Animal.
Service animal form | SAS
Intressant att notera att esa explicit är undantaget från Storbritannien. Men generellt verkar de tillåtas, så länge det är en hund.
 

Homer

Medlem
Norwegian är tydligare än SAS (något som vanligtvis inte är så svårt ;))

Assistans/servicehundar av olika slag ska vara tränade:

Identifiering av servicehund
Din servicehund ska lätt kunna identifieras som en servicehund genom ett ID-kort, annan skriftlig dokumentation, en sele, ID-brickor eller trovärdig muntlig försäkran av kvalificerad person med specialbehov som reser med servicedjuret.

Speciellt för USA står det

"Hund för känslomässigt stöd"
Vid flygningar till/från USA är vi, under omständigheter då vi som utländskt flygbolag
är rättsligt skyldiga att transportera stöddjur, endast skyldiga att tillåta hundar som stöddjur.

Dokumentationen ska utfärdas av en legitimerad yrkesutövare inom psykiatrin (dvs. psykiater, psykolog,
legitimerad socialarbetare med relevant kompetens eller annan läkare som behandlar
passagerarens psykiska eller känslomässiga funktionsnedsättning)
och vara upprättad på papper med dennes brevhuvud. Av intyget ska framgå följande:

Servicehundar på våra flyg | Norwegian

Termen "legitimerad socialarbetare" är det som missbrukas i USA och gör att nästan vem som helst kan skriva ett intyg


Ledarhundar och assistanshundar - 1177 Vårdguiden
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
Mrs Doctor-X vill ta med katten (<8kg) till Kanada i september. Det är en awardresa, bokad via SAS med en 2-4-1 voucher:
ARN-ZRH (Swiss) - Business
ZRH-YUL (Swiss) - Business
YUL-YYZ (AirCanada) - eco

https://www.swiss.com/content/lx/markets/us/en/prepare/special-care/animals-travelling

Efter att ha läst på så får husdjur medfölja i kabinen för intra-europa utan problem och gällande den interkontinentala flygning är detta A330 och således får man endast ha husdjur om man sitter på sista raden i Businesskabinen (jag har valt denna plats till Mrs Doctor-X). Även vidare med AirCanada inrikes skall det inte vara några problem med husdjur i kabinen. All dokumentation (pass, vaccination etc) om katten osv. är färdigt så inga konstigheter där.

Min fråga är dock vem man skall kontakta för att boka in katten för flygningen är det SAS (för att de ställt ut biljetten), Swiss (då de är main carrier) eller måste man kontakta både Swiss och AirCanada?
 

Doctor-X

Medlem
Mrs Doctor-X vill ta med katten (<8kg) till Kanada i september. Det är en awardresa, bokad via SAS med en 2-4-1 voucher:
ARN-ZRH (Swiss) - Business
ZRH-YUL (Swiss) - Business
YUL-YYZ (AirCanada) - eco

https://www.swiss.com/content/lx/markets/us/en/prepare/special-care/animals-travelling

Efter att ha läst på så får husdjur medfölja i kabinen för intra-europa utan problem och gällande den interkontinentala flygning är detta A330 och således får man endast ha husdjur om man sitter på sista raden i Businesskabinen (jag har valt denna plats till Mrs Doctor-X). Även vidare med AirCanada inrikes skall det inte vara några problem med husdjur i kabinen. All dokumentation (pass, vaccination etc) om katten osv. är färdigt så inga konstigheter där.

Min fråga är dock vem man skall kontakta för att boka in katten för flygningen är det SAS (för att de ställt ut biljetten), Swiss (då de är main carrier) eller måste man kontakta både Swiss och AirCanada?

Svarar mig själv då jag har efter åtskilliga samtal och telefonköer nu styrt ihop detta och tänkte att det kan vara bra att delge informationen om någon annan i framtiden skulle stå inför samma fråga.

Varje enskilt bolag inom Star Alliance måste bekräfta att man kan ta med sig husdjuret på deras flighter och man måste betala varje bolag den summa de tar för de för transporten. Exempel:
1) Är man bokad med SAS som ensam carrier ex. ARN-CPH-ORD behöver man bara betala ett pris för alla flighter och det räcker att endast kontakta SAS.

2) Är man bokad som jag ARN-ZRH (Swiss), ZRH-YUL (Swiss), YUL-YYZ (Air Canada) måste man ringa Swiss och bekräfta att det är möjligt och sen betalar man ett pris för de flighter som Swiss utför (100EUR i mitt fall då katten skall åka i kabinen). Men för segmentet YUL-YYZ som utförs av Air Canada, måste detta ben då bekräftas av Air Canada och man får betala 50CAD till Air Canada för inrikesresa med husdjur i kabinen.

Ska man resa med husdjur är det därför fördelaktigt att ha samma carrier hela resan, då detta innebär ett pris (och endast ett samtal till kundtjänst) för alla flighter.

För egen del slutar kalaset på ca 2800kr i extra kostnader till Swiss, Air Canada och SAS för att flyga katten till Kanada T&R, men kul för katten att den får flyga business.
 
Toppen