Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

LPC123

Medlem
Vi har mest flugit SAS tidigare men ahr nu en awardbokning med Turkish ARN-IST-DPS.
I sonens pass står namnet skrivet i formatet Förnamn: Adam Bertil Efternamn: Svensson Olsson. Jag har alltid bokat honom som Adam Olsson då det är hans tilltalsnamn. Inte haft några problem med det tidigare.

Tror ni det kommer vara några svårigheter med Turkish?
Hej
Vet att det är många bud kring detta och många olika erfarenheter kring namnen på biljetterna.
Min uppfattning är att alla namn ska vara med på biljetten och har därför aldrig chansat att bara skriva tilltalsnamn.
Andra menar att det räcker och att jag är nojig bara.
Jag brukar dock få problem med poäng till EB då namnen inte stämmer med namnet på EB kontot :)
Min rekomendation är att om man är osäker så skriv med alla namn som i passet vid resor utanför Europa så slipper man oron.
 

gjohansson

Medlem
Vi har mest flugit SAS tidigare men ahr nu en awardbokning med Turkish ARN-IST-DPS.
I sonens pass står namnet skrivet i formatet Förnamn: Adam Bertil Efternamn: Svensson Olsson. Jag har alltid bokat honom som Adam Olsson då det är hans tilltalsnamn. Inte haft några problem med det tidigare.

Tror ni det kommer vara några svårigheter med Turkish?
Nej. Mitt tilltalsnamn är andra i ordningen och skriver alltid bara tilltalsnamn på biljetten och aldrig något problem med det (inkl. Turkish)
 

NotRyan

Medlem
Alltså, det här är avhandlat såå många gånger, men eftersom det är rätt många nya så upprepar jag det gärna :)

Man behöver INTE skriva ut alla namnen på biljetter, inte ens till US of A. Däremot skall dom skrivas in i ESTA-ansökan (numera) och i APIS-informationen.

Jag heter Nicht Njet Not Ryan, och reser ALLTID som Not Ryan vilket jag också heter hos Eurobonus, Executive Club m.m. Två efternamn behöver heller inte skrivas in i bokningen, bara man ser till att det efternamnet som står på biljetten också finns i passet.
 
Frågar "åt en kompis"... Han har bokat biljetter via resebyrå, och resan är med tre olika flygbolag. Nu är det så att han har två efternamn, men i bokningen så använde han bara det andra efternamnet. När det gäller förnamn så har jag alltid rest med mitt andra förnamn (enligt passet) och det har aldrig varit problem. Vet dock inte om samma regler gäller efternamn.

Han har kontaktat resebyrån och de vill ha 15.000:- för ett namnbyte (för det finns bara business kvar, lite oklart), resebyrån har även kontaktat flygbolagen och United säger "OK", Lufthansa som flyger första sträckan ner till Frankfurt säger "Nej, men kan gå i incheck" och SAS som flyger sista sträckan hem, från Bryssel, säger också "nej men kan gå vid incheck". Egentligen är ju då det enda problemet första leg, för hem från Amsterdam kommer man alltid.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Toppen