Senaste nytt

Hur undviker jag skrikande småbarn på flyg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Palazzi

Medlem
..........

Skall man förbjuda också personer med mycket parfym, för lite deodorant, för hög musik i sin mp3 spelare, som snarkar etc? Jag brukar hellre se till att jag eliminerar möjligheterna att bli störd på andra. Jag har öronproppar, noice cancelling hörlurar etc med mig.

I dagens läge får man väl hyra en private jet om man säkert vill flyga ostört :)

Har inte något problem med ljud av någon form; det finns hörlurar som löser det smidigt (som du skriver). Lukt och beröring är ju däremot svårt att värja sig mot...

Har någon gång hamnat bredvid en person som STINKER svett, och det är nästan olidligt. Ingen från personalen sa ett ljud, men varenda medpassagerare höll för näsan under 4h flygning. Tycker det är okej att använda hörlurar, men vill inte ha näsklämma också:p

Parfym tar jag sällan på mig i flyget . Kanske finns någon med allergier ombord... Det borde ju vara utannonserat i förväg, men man vet ju aldrig.

På tal om ljudnivå... Var rejält turbulent över alperna förra månaden, och ett gigantiskt tryck i kabinen. Både ungar och vuxna kved av smärta. Det är inte mycket att göra vid sådana tillfällen.
 

Secutor

Medlem
Oönskade odörer i kabinen kan vara nog så jobbiga! Jag kommer ihåg en KLM flight från AMS till BKK i mitten av 90-talet - på den tiden det ännu var tillåtet att röka på långdistansflygningarna. KLM hade avdelat några stolsrader ungefär i mitten av Y kabinen till rökområde vill jag minnas och naturligtvis hade jag hamnat mitt i infernot!

Först märkte jag ingenting, men så snart vi hade lyft och skylten för säkerhetsbältet hade släckts, så omringades jag av en armé av nikotinister. Jag fick kallsvettningar och såg framför mig en plågsam och fullständigt olidlig resa.

Som av en händelse kom en av flygvärdinnorna förbi just då och jag fick ögonkontakt med henne genom rökdiset. Jag sade ingenting, men hon såg min plågade blick och frågade bara: "Are you a smoker, Sir?" "Nooo", kraxade jag fram. Sedan gick hon och jag tänkte inte mer på det.

Men efter knappt 10 minuter var hon tillbaka och frågade mig: "There's a seat available in Business Class, maybe you would prefer to move there, Sir?" Hon behövde inte upprepa frågan, jag flög upp ur stolen, samlade ihop mina tillhörigheter och med ett brett flin följde efter henne till C kabinen :D
 

joemume

Medlem
För min egen del så är jag alltid på helspänn när min familj flyger IC-business. Jag tror ärligt talat att jag är den som mår sämst av alla i kabinen, för jag vet att ingen tolererar att barnen säger ett knyst.

Så all tid går åt till att hålla barnen lika tysta och skötsamma som vuxna, vilket innebär rätt och slätt en svettpärs. Och jag och hela familjen har också betalat 25 KSEK för biljetterna per person, samtidigt som vi respekterar att alla andra gjort det också.

Så för mig är det en hederssak att hålla barnen sysselsatta så att de inte stör övriga revenuepassagerare. Jag har inget problem att flyga C-klass med mina barn interkontinentalt, men jag jag inser den investering som övriga passagerare som flyger i C-klass gjort och försöker hålla samtliga delar av min familj i harmoni för att inte störa övriga passagerare.

Det har funkat bra så långt, men jag vill framhärda att det finns andra typer av passagerare än de som skiter i vad deras barn gör. Bara för att tryckutjämna denna mycket känsliga debatt.. :)
 

MarcusC

Medlem
Har rest en del C med 1-4 åring. Kan säga han skötte sig som allra bäst i C när han var 3 LHR-JFK i BA Business. Kolla lite film sen sov han i stort sett hela flighten, så lite äldre barn +3 tror jag enklare uppskattar komforten:)

Givetvis lite knepigare med mindre barn, visst har man som förälder en viktig roll i att se efter sitt barn, kan hålla med ovan skribent man som förälder och van resenär ofta är på helspänn själv inför i synnerhet längre flighter!
Och att det inte är någon direkt avkopplande resa, tills möjligen barnet sover. Men det vet man ju aldrig hur länge det gör heller...Sedan fins det tyvärr en del föräldrar som släpper sina barn vind för våg, eller inte bryr sig. Givetvis allt annat än okey och viktigt man som medresenär påpekar detta tycker jag.

Håller helt med dock bolagen skulle kunna införa zoner i kabinen,i synnerhet i större business kabiner borde det vara enkelt?!

Personligen hade man ju gärna sett en lekhörna på långflyg..en del tågbolag i Europa (bl.a Schweiz) har lekrum/hörnor på tåg. Hade vart helt suberänt om något bolag skulle haft detta ombord. Men lär knappast hända tror jag.

Dock har ju SAS lekrum i loungen på LHR. Liksom även BA har i sina lounger i T5 på LHR.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Jag har vid ett par tillfällen gett barn (och deras föräldrar) skarpa tillsägelser när det har handlat om att barnet har sparkat på mitt säte, trängt sig in på mitt utrymme, klängt på mig eller liknande. Har jag betalt dyra pengar för att kunna sova mig genom en resa så förväntar jag mig att inte behöva blir väckt av att få vatten i ansiktet (been there!), få filten avdragen (yes sir!), ett okänt barn börjar klättra på mig (klätterställningen är där borta liksom -->) men inte heller att ett barn ska komma fram och stjäla min chokladbit!!!

OT:
Fast ingen har nog irriterat mig så mycket på ett flygplan som en arabisk herre som mellan DXB och ZRH väcker mig för att be mig att fälla in min stol så att han kan använda utrymmet för att be i. Jag vägrar givetvis och snäser åt honom att använda utrymmet vid toaletten. Maken till reaktion har jag aldrig skådat... :confused:
 

FT99

Medlem
Jag tycker fulla folk är jobbiga - kan vi få alkoholfria flighter? Feta människor är förresten också jobbiga, särskild i economy, undrar om det finns bolag som inte tillåter detta? Även personer som luktar svätt/parfym/dårlig andedräkt borde inte få åka IMO. Sen har vi dom äldre som tar så lååång tid i allt dom gör, en åldersgräns på 65 känns rimmlig tycker jag.
 

perhall

Medlem
Klart olämpligt, vågat och dumt. Jag råkade för ett tag sen ut för något liknande störande och chockande. I en lounge på Schiphol sitter en man och rakar sig på en stol, med rakapparat, ljudligt och yvigt, mitt i loungen... det är ju gränsfall att göra det på en offentlig toalett, nu gör han det i en knäpptyst lounge...

Hur irriterad man blir på skrikande barn beror mycket tycker jag också på hur föräldrarna reagerar. Om de verkligen anstränger sig och kallsvettas, då kan jag stå ut med det, om de (likt en mamma och pappa från SYD-BKK dec 2011) sitter med hörlurar och hög volym medan ett barn vildskriker, då hade jag bytt kabin om det inte varit så att jag hade med mig två barn själv (som dock var ganska lugna).
Per
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen