Hur tjänar ni era poäng?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Undrar, 12 Juli 2019.

1. Undrar

Undrar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Godkväll!

Är ny här på forumet och har just beställt ett Amex-kort. Då min matbutik börjat ta AmEx tror jag det är rimligt att spendera 150k kr om året för att få en 2-4-1-voucher, och av andra trådar här på forumet får jag intrycket att många av er satsar på att dra in en sådan om året. Dock ger ju samma spend "bara" drygt 20k poäng med det kort jag har och det vore spännande att veta vur ni som använder vouchers frekvent för ihop motsvarande poäng? För inte är det väl så att särskilt många vouchers läggs på enkelresor i ekonomiklass? Och det går väl inte att använda vouchern till resor man köper för pengar, eller kan man det?

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Betalar med kort
    Bjuder in vänner till amex
    Flyger
    SAS webbshop
    Hyr bilar

WTP, jerixon, JohanGE och 14 andra gillar detta.
  3. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej och välkommen @Undrar !

Det är lite av essensen med detta forum som du frågar om. Det mesta handlar om poängmaximering. Det finns en uppsjö av trådar och vägen till medvetet resande och poängintjäning är att läsa, läsa, läsa. Det finns ingen ”quick fix” utan det är en kombination av många åtgärder, utöver att flyga. Allt ifrån att tjäna poäng på onlineshopping genom att alltid gå denna väg:

SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng

till att värva bekantskapskretsen till Amex.

Finns hur mycket som helst att ta del av forumet. Lägg tid i helgen att läsa och ställa frågor i olika trådar så tror jag bilden klarnar.

Glenn E, JohanGE, Nemo och 6 andra gillar detta.
  4. PILOTEN

PILOTEN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Uppskattningsvis ser min fördelning ut så här

Flyg med SAS 35%
    Flyg övrigt: 1%
    Amex: 45%
    Mastercard: 10%
    Poängshop: 4%
    Hotell, hyrbilar: 5%

Sebastian.k och Robert flysas gillar detta.
  5. aikelo

aikelo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är nybörjare o snart framme vid min första 2-4-1 och 165000p.
    Tack vare detta forum ser det nog så här:
    5-10% shopping portalen
    15-20 % Amex spend
    Resten: 10k hyror på Avis

Robert flysas och Mr Basic gillar detta.
  6. Big Birger

Big Birger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det optimala är så klart att betala med Amex/MC för sådant som ändå ska betalas. Då blir det mer eller mindre "gratis"-poäng som samlar ihop sig. Men eftersom ingenting är gratis, gäller det att räkna ut vad poängen kostar "egentligen" och vad du är beredd att betala per poäng. Kreditkorten har till exempel en avgift. Gäller att göra läxan så du inte betalar mer än du är beredd att betala för poängen.

Exempel: Vad är du beredd att betala för en resa för 2 personer i SAS Business tur-och-retur till USA? Om svaret är 10 000 kr, så borde du vara beredd att betala 0,1 kr/poäng eftersom det räcker med 100 000 poäng om du också har en 2-4-1-voucher. Så en deal som ger dig 1000 extrapoäng, men som kostar dig mindre än 100 kr, är en bra deal. Osv.

Det finns gott om möjligheter att skaffa poäng som är betydligt dyrare än 0,1kr. Har för mig att poängen kostar 0,13 kr om man betalar räkningar med Amex Elite via Billhop, men det kan vara värdefullt att också snabbare tjäna ihop till en voucher. Att betala räkningar med Amex Premium har jag för mig innebär att du betalar 0,17 kr/poäng eftersom du får färre poäng per 100 kr.

Att betala räkningar med Master Card kostar också 0,13 kr/poäng, men ibland är det dubbla poäng via någon kampanj. Då är det plötsligt en bra bit under 10 öre styck.

A3-kampanjen med bredband passade mig bra. Ger ca: 35 000 poäng över 2 år. Fortums motsvarande kampanj passade inte mina förutsättningar alls, så de poängen hade blivit jättedyra för mig eftersom det totala priset blev så mycket högre för mig än det jag har idag. Men det passar kanske andra.

Så läs på och hoppa inte på alla poängtjäningsmöjligheter utan att räkna på vad poängen faktiskt kostar. Lycka till!

JohanGE, dino_81, Berglund och 7 andra gillar detta.
  7. Undrar

Undrar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    [QUOTE="aikelo, post: 817352, member: 23993"
    Resten: 10k hyror på Avis[/QUOTE]

Haha, hörde om den kampanjen, men innan min tid tyvärr+

aikelo och SimonXYZ gillar detta.
  8. Undrar

Undrar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för bra tips!

Big Birger gillar detta.
  9. bhen

bhen Medlem

Såg precis att man kan exportera Kontosaldot från SAS till Excel, så sammanställde mina tal för 2018 som referens om det kan vara intressant.
    Hög spend både privat men framförallt via reseräkningar drar upp Poängen från kreditkort.

Det är "lättaste" sättet om man har möjlighet och inte vill jaga bilhyror. Det är väl de två grupperna du har av folk med mycket poäng.
    Äkta poängjägare och Hög spend, helst både och =)

Mastercard 108157
    Amex 65934
    SAS 46560
    United 11400

LPC123 gillar detta.
  10. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skaffa ett jobb där du reser mycket longhaul, gärna premiumkabin 4-8 ggr per månad, se till att du kan göra utlägg privat som företaget sedan betalar, t ex ett par representationsmiddagar 2-3ggr/månad, plus mängder av hotellnätter, konferrensanlägningar e t c så kommer både spend och poäng att trilla in raskt. Ligg inte ute med mer pengar än du har råd att betala om arbetsgivaren skulle gå i konkurs dock :)

ACervin, emj84, adl.sthlm och 7 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!