Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Nikje

Medlem
Formellt verkar Amex Platinum ge Fast Track på nedan ställen, alltså inte närmast Sky City, men med serviceinriktad personal fungerar det uppenbarligen ofta ändå.
upload_2022-5-23_12-11-44.png

Källa: Fast Track | Flygplatsförmåner | Platinum Card | Amex SE
 

Erik M

Medlem
I onsdags kväll var det kö på den fast-track som är "närmast Sky City" (vi borde ha ett tydligt, kort namn för den). Gott om personal runt kön också - jag skulle tro att de slussar folk till andra kontrollen om det är mindre där?

(Jag går normalt där med mitt Amex en gång i veckan. En gång för några månader sedan fick jag höra att jag skulle gått till "den borta vid SAS-incheckningen".)
 
I onsdags kväll var det kö på den fast-track som är "närmast Sky City" (vi borde ha ett tydligt, kort namn för den). Gott om personal runt kön också - jag skulle tro att de slussar folk till andra kontrollen om det är mindre där?

(Jag går normalt där med mitt Amex en gång i veckan. En gång för några månader sedan fick jag höra att jag skulle gått till "den borta vid SAS-incheckningen".)
Den närmast Sky City heter "kontroll D" och den vid SAS incheckning "kontroll F".
Säkerhetskontroll | Stockholm Arlanda Airport
 

Doctor-X

Medlem
Ni som har fast track, vad är den längsta tid ni har fått väntat säkerhetskontrollen avseende terminal 5 sedan kaoset började? Ser att på Expressen och Aftonbladet börjar man nu skriva och tipsa om Fast Track.

- "Då tar man bort ytterligare ett moment”
- "Kostar från nån hundralapp"
- "De har en egen gräddfil genom säkerhetskontrollen"

Så kan du undvika köerna på Arlanda (aftonbladet.se)

Kan tänka mig att en del säkrar upp med att köpa fast track och på så sätt blir det ännu längre tid.

Har själv en flight ut kl 09:00 nästa vecka och våndas lite över vad jag kommer stöta på, kommer såklart satsa på att vara ute i mycket god tid då jag ska vidare från FRA till YYZ och det brukar alltid vara stök vid incheckning med eTA, ArriveCAN, Covidpass etc.
 

airac

Medlem
Kan tänka mig att en del säkrar upp med att köpa fast track och på så sätt blir det ännu längre tid.
Jag är tveksam om betalningsviljan finns, annars hade SAS nog haft lättare att sälja Plus biljetter. Det kostar ju bara några hundringar extra ofta. Många nöjesresenären åker i grupp eller familj, då blir det ju minst 400-500 till. Jag tror att många hellre köper en öl.
 

011430121

Medlem
Ni som har fast track, vad är den längsta tid ni har fått väntat säkerhetskontrollen avseende terminal 5 sedan kaoset började? Ser att på Expressen och Aftonbladet börjar man nu skriva och tipsa om Fast Track.

- "Då tar man bort ytterligare ett moment”
- "Kostar från nån hundralapp"
- "De har en egen gräddfil genom säkerhetskontrollen"

Så kan du undvika köerna på Arlanda (aftonbladet.se)

Kan tänka mig att en del säkrar upp med att köpa fast track och på så sätt blir det ännu längre tid.

Har själv en flight ut kl 09:00 nästa vecka och våndas lite över vad jag kommer stöta på, kommer såklart satsa på att vara ute i mycket god tid då jag ska vidare från FRA till YYZ och det brukar alltid vara stök vid incheckning med eTA, ArriveCAN, Covidpass etc.
Jag har rest både med SAS, BA/ Finnair och går till 90% genom säkerhetskontrollen D den ligger närmast när man kommer med Arlanda Express.
Har Fast Track genom kabinklass och status, aldrig väntat mer än 10 minuter oftast 2 till 5 minuter.
 

Tveket

Medlem
Ni som har fast track, vad är den längsta tid ni har fått väntat säkerhetskontrollen avseende terminal 5 sedan kaoset började? Ser att på Expressen och Aftonbladet börjar man nu skriva och tipsa om Fast Track.

- "Då tar man bort ytterligare ett moment”
- "Kostar från nån hundralapp"
- "De har en egen gräddfil genom säkerhetskontrollen"

Så kan du undvika köerna på Arlanda (aftonbladet.se)

Kan tänka mig att en del säkrar upp med att köpa fast track och på så sätt blir det ännu längre tid.

Har själv en flight ut kl 09:00 nästa vecka och våndas lite över vad jag kommer stöta på, kommer såklart satsa på att vara ute i mycket god tid då jag ska vidare från FRA till YYZ och det brukar alltid vara stök vid incheckning med eTA, ArriveCAN, Covidpass etc.

I fredags vid 15 tog det 35 minuter genom fast track.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är lugnt. Han ska bara tillsätta en utredning först för att ta reda på varför det blir köer…

Enligt ett annat forum samt Expressen har Morgan haft annat att tänka på den senaste tiden... ;)

Jag vet att det inte enbart är Sverige som drabbats av detta (och passeländet) men oavsett är det riktigt dåligt hanterat av politiker och myndigheter.
 
Toppen