Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

mha321

Medlem
Både ja och nej på din första fråga. Jag tänker som så att även dom som arbetar på flygplatser vill troligen fira jul och kanske åka på semester med sina familjer.

Det borde man ju enkelt kunna lösa med lite ekonomi. Betala de anställda extra tillägg för att jobba dessa dagar, om det behövs. Höj detta tillägg tills en nivå nås där tillräckligt många väljer att jobba.

Blir för dyrt? Skicka vidare ut i form av avgifter som till slut landar på biljett priser *för dessa dagar*. Så får I slutänden konsumenten välja mellan att betala mer för att åka dessa dagar eller mindre och boka en annan dag. Och någonstans uppnår man en balans.

Alternativt han man ju bara begränsa antal avgångar dessa dagar med hänvisning till att flygplatsen inte klarar av det (så får man också ett argument för att ha kvar Bromma :p), och så tar den redan existerande tillgång/efterfrågan på biljetter över..

Sedan är det säkert speciellt i år med extra mycket sjukskrivningar, absolut. Men hade man haft en grundläggande balans så hade det inte blivit så illa. Problemet var att man väl en jul redan innan pandemin låg på 150% av vad man rimligen klarade att hantera..
 
Problemet är ju att man kan inte anställa folk enbart för 2-3 passagerartoppar per år. Samma problem på lunckrogen, du kan inte ha 10 pers jobba klockan 8-17 när 8 av dem bara behövs 11-14.
 

palmen

Moderator
Är det bara jag som tycker det är extremt dåligt skött av både Swedavia och flygbolagen?

Varenda år är det ju nästan samma visa med alla stora resehelger att folk missar flyg trots att dom är på flygplatsen flera timmar i förväg. Känns som dessa bolag borde kunna planera in bättre med tanke på historiken. Fine att det är pandemi, men även utan pandemi verkar det vara samma visa.

Jag tycker det är orimligt att man ska behöva vara mer än 2 timmar i förväg, anställ fler vikarier vid stora resdagar. Den ökade antal resenärer borde täcka upp kostnaderna.
Problemet är ju hur flygplatserna är utformade. Det går inte bara slå upp 50 nya checkin deskar och öppna 10 nya security lanes under de 10 dagar på året det blir extremt.

Saker och ting effektiviseras med automatisk incheck via self service och bag drop vilket snabbar på mycket nu senaste åren. Problemet nu är ju att allt måste kontrolleras manuellt och det tar extrem tid som då resulterar i kaoset nu.

Tidigare år har det absolut varit kaos också, men då har man haft extremt mycket fler folk i rörelse jämfört med nu också.
Det är pandemi, väljer man att resa då får man räkna med att saker kan ta timmar extra. Gillar man det inte finns ju valet att stanna hemma eller resa på annat sätt.
 

Mr Planning

Medlem
Det som stört mig dom gånger jag passerat ARN, är ju att hälften av diskarna är obemannade, oavsett vart man står.

Läget är inget nytt, det har varit kaos i två år nu, med stängda terminaler (=mer folk på 5:an) & mer pappersarbete, men man har fortfarande inte lyckas få fram varken personal eller förbättrade rutiner.

Flög med Pegasus i somras, där stod man och kontrollerade Vaccinintyget INNAN man kom fram till incheckningsdisken,(medan folk redan stod i kön) vilket besparade väldigt mycket tid.
 

fcx

Medlem
Om Swedavia och de andra operatörerna inte kan bemanna upp för passagerartrycket så får man väl helt enkelt minska antalet avgångar under de mest pressade dagarna, eller tvinga flygbolagen att sprida ut avgångarna mer över dygnet.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men de amerikanska "skrikarna" som ser till att folk har alla papper och tillhörigheter i ordning redan innan de kommer längst fram i kön är kanske något som skulle behövas även i Sverige under de värsta dagarna.
 

Felix

Medlem
27/10 lite efter klockan nio. Var extreeemt sega köer till check in för SAS Go. Endast två diskar öppna som tog sin tid. Hade själv tur och flög och kunde använda Plus-fållan, enbart några minuters kö.

Kom fram en från Go-kön som var på väg att missa sitt flyg, sa att han varit mer än väl i tid till flygplatsen. Svaret från personen i Plus-disken var "Så här är det på Arlanda nu för tiden, vi har ingen personal. Du får missa ditt flyg, bli ombokad och skriva till SAS och klaga.
 

Taggen

Medlem
På Arlanda nu i kön för charterflyg dock.:eek: Men inte så blodigt i kön till Emirates och Finnair. Ser inte hur det ser ut borta hos SAS.

5D2D5282-9244-45C1-82C3-71ECD9BC6C7A.jpeg


58689FB3-8BFD-4CAD-A233-D36EDA9C6853.jpeg
 
Toppen