Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Ojojojoj vad sur jag blir nu! :)

Näe, det är nog önsketänkande att man skulle få 100% (eller mer) på samtliga bokningsklasser. Jag tror de flesta av oss skulle vara nöjda om vi fick mer på några av dem, precis som du föreslår. Det ju det faktum att det är så många klasser som bara ger 25% idag som är trist.

Va bra. Jag har tyvärr märkt att många här på forumet har ganska negativ attityd mot SAS. :( Jag ville komma med konstruktiv feedback så att det känns rimligt för Jacob att skriva ihop sitt rapport. :)
 
Last edited:

niksal

Medlem
Vad SAS gör bra idag:

-Bra service av markpersonalen i Arlanda
-Trevligt med Fast Track som EBG (ok, i Arlanda är det ofta långa köer, men är inte säker att det är SAS fel)
-Bra ruttnätverk inom Norden

Vad SAS kunde göra bättre:

-Som många andra skulle jag se t.ex. 100% även för billig ekonomi, åtminstone åt EBG. Om det skulle bli av kunde jag tänka mig att se EBG på basen av segment försvinna (och då flyger jag 90% inom Norden).

-SAS kunde vara bättre på priority boarding samt annan "EBG recognition"

-Seat blocking för EBG vore också trevligt

-Nu vet jag inte om jag blivit drabbad av detta på senaste tid specielt mycket, eller om detta är nytt. Jag har på sistone varit i den situationen att jag inte kunnat boka mina arbetsresor (HEL-ARN/OSL/CPH) mer än 2-5 dagar innan avresa. I 4 fall av 5 har SAS/KF varit hundratals euro dyrare än Finnair, för att inte tala om Norwegian. Vi talar om klassen 800€ vs 450€ för t/r. Sådana prisskillnader kan jag inte motivera, utan har varit tvungen att flyga annat. Skulle gärna se att det fanns inflexibla ekonomibiljetter även kort innan avgång. Skulle gärna se att t.ex. Q-klass kunde vara tillgängligt t.ex. 3 dagar innan avgång.

-Många klagar över hur svårt det är att få awards, och att det inte finns orsak att flyga SAS efter att man blivit EBG (om man inte tror sig kunna bli EBP). Något som jag har märkt att jag skulle uppskatta skulle vara typ en "discount-voucher", dvs exempelvis 25% rabatt på valfri tur-retur flygning för t.ex. 2 personer. Sådana vouchers kunde ges t.ex. för varje 50k EB poäng som man tjänat in (kanske så att endast SAS flyg räknas). Då blir det upp till en själv om man vill använda den på en billig T-klassare inom Europa, eller en C-klassare IC. I det första fallet kostar det inte SAS så mycket, i det andra fallet borde väl SAS tjäna pengar ändå, för att inte tala om indirekta inkomster då folk väljer SAS istället för t.ex. LH. Voucherbokningarna skall vara i de 'normala' bokningsklasserna, dvs ha den flexibilitet, tillgänglighet, poäng etc som en vanlig bokning.

Synd att jag inte kan delta på fredag, men ni andra ska ha det riktigt kul!

Niksal
 

fredd

Medlem
Jag tycker att SAS är bra på flera sätt och vis; till exempel är personalen trevlig, amenitykiten välfyllda och flighterna punktliga.

Dock kan vissa saker förbättras; jag ser gärna att SAS återinför internet ombord, åtminstonde på längre resor i b.c. Underhållningsmässigt ligger SAS i allmänhet lite efter sina konkurrenter, ett AVOD-system med fler filmer och tv-serier liknande det som UnitedContinental har (på long-haul flighter) skulle göra flygningarna bra mycket roligare. En ny stol med 180 graders nedfällning är också på önskelistan.
 

Dr. Miles

Expert
Swissairs(dagens SWISS) Qualifliyer hade 50% poängrabatt för kompanjon om den andra hade betald biljett.
Dessutom var det så att kompanjonen bokades i samma bokningsklass som betald biljett, därför det gick ALLTID att boka kompanjonbiljett för halva poäng.
 

niksal

Medlem
Swissairs(dagens SWISS) Qualifliyer hade 50% poängrabatt för kompanjon om den andra hade betald biljett.
Dessutom var det så att kompanjonen bokades i samma bokningsklass som betald biljett, därför det gick ALLTID att boka kompanjonbiljett för halva poäng.

Det skulle jag bra kunna tänka mig att nappa på. Skulle gärna åka med min fru lite "finare" då vi har möjlighet att ta semester, men nu är det oftast för dyrt. Med ett sådant erbjudande skulle jag bra kunna tänka mig att betala mig själv, och inte behöva använda en hel hög med poäng för henne (och inte vara rädd att priset skjuter upp om jag bokar först med poäng, eller att awards försvinner om jag först bokar med pengar).
 

HansO

Medlem
Jag skulle vilja se att SAS tänker om när det gäller långlinjerna. Jag som Asienresenär har svårt att åka med SAS om jag skall vidare. T.e.x. SAS avgår på tok för sent från CPH till BKK eftersom när man landar har de flesta flygen redan avgått och det finns inga anslutninga och man tvingas till övernattning. (vilket man inte gör). När man körde linjen från ARN funkade det men anslutningar eftersom man avgick redan vid 20:00 d.v.s 3 tim innan flyget från cph. Sedan man slutat både med PEK och BKK från ARN så har konkurenterna ökat med OSL och större flygplan. Så nog bör det finnas underlag om man bara är offensiv.
I övrigt är SAS alltid mitt förstaval men det är tråkigt när det inte funkar och man är tvungen att någon annan.
 
Stand-by eller liknande. Undrar om inte det vore möjligt att släppa ekonomibiljetter för spontana inom Norden resor. T.ex. 24timmar före avgång släpps de flesta obokade ekonomisäten och med pris på ungefär 400-500kr enkelväg. Liknande vad SJ har med sina Tradera-auktioner. Med kanske möjlighet till återbetalning av 90% av biljettpriset ifall man inte fick plats på 2 avgångar i rad.
Då kunde man utan större krångel och planering flyga till Stockholm eller Köpenhamn över dagen. Andra destinationer kan vara också intressanta.
 

campaigner

Medlem
För att upprepa några saker som redan nämnts:
- Priority boarding
- Seat blocking bredvid EBG tills alla andra platser är tagna
- Wifi på interkontinentala linjer (eller varför inte alla linjer?)

Sedan tycker jag att SAS kunde förbättra sin hemsida, dels rent tekniskt naturligtvis så att den mer sällan drabbas av inloggningsproblem och liknande, men också så att den ger en mer involverande upplevelse när man loggar in med sin EB-identitet. Sidan skulle då ändras mer, och man skulle känna att ens EB-identitet var det mest framträdande, inte en liten länk högst upp som heter "Mina sidor". Ens status skulle synas tydligt, och de skulle göra det lättare att komma åt de olika tjänsterna och information om vad som ingår i ett EB-medlemsskap.
 

Johannes

Medlem
Vadär viktigt.. Poäng i all ära, men mat i ekonomi och pitch, jag är beredd att betala för benutrymme på flyget, varför inte kunna förbetala för maten när du bokar, men jag uppskattar i alla fall att SK bsälje mat även om det vore gratis, flyger nästan bara inom europa från GOT eller CPH till FRA, LHR, BHX, AMS, TXL, OSL, HEL med mera och det är fint att man kan köpa mat, vissa tycker det är bra att BA bjuder på kaffe i Ekonomi och det är väl fint, men hur bra är det med alternativen kaka eller "salty-snack" på 11.30 kärran från GOT utan möjlighet att köpa något, här är SK bättre, skall det vara gratis (eller inbakat) skall det vara riktig mat, se påSJs 1a klass bricka för 95 kr, detta är jag beredd att betala 95 kr för vid bokningen. Bästa förbättringen för SK vore att flyga till T5 på LHR men detta är ju knappast möjligt. Rent personligt vill jag ha direktflyg GOT-KRN UME och LLA finns ju med CF (eller skall vi säga JZ) men det finns utrymme för KRN vinter/vår.
 
Jag har ett enkelt och säkert ganska billigt förslag. Bättre dasspapper i loungerna :) Industri-tork tycker jag borde förbjudas helt o hållet :)
 
Toppen