Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

Valley

Medlem
Yes, det låter rimligt. Till saken hör det att detta var en gruppbokning och jag hade svårt att övertyga resterande resenärer om att det vore bättre att boka direkt via Lufthansa till högre pris. Det positiva är väl att det troligtvis kommer vara lättare att övertyga dem nästa gång :)

Kan en gruppresa lyda under paketreselagen?
 

ZZZebra

Medlem

toer00

Medlem
Vi har en resa till Kanada/ USA i juli enligt nedan.

1 AC9909P 15JUL 3 ARNCPH UN2 0910 1020 / /E
OPERATED BY SCANDINAVIAN AIRLINES
2 AC 883P 15JUL 3 CPHYYZ UN2 1210 1415 / /E
3 AC 119P 15JUL 3 YYZYVR UN2 1600 1803 / /E
4 UA 517P 30JUL 4 PDXSFO TK2 1340 1531 HRS / /E
5 LH9127P 01AUG 6 SFOFRA*HK2 1915 1515 02AUG 7 HRS
OPERATED BY UNITED AIRLINES
6 LH6056P 02AUG 7 FRAARN*HK2 1950 2150 HRS / /E
OPERATED BY SCANDINAVIAN AIRLINES

Fick nu beskedet at AC (Air Canada) ställt in hela utresan...
Pga komplexiteten i resans beståndsdelar (att få i hop allt till P - pris (rabatterad business) ) med önskade flighter, så var vi tvungna att boka via Resebyrå. Resan (enbart flyg) bokades och betalade i början av Februari och biljetterna är utställda på AC's biljettstock (014).

Jag kontaktade resebyrån och begärde "Full refund" som kontaktade AC, som vägrar (skriftligen)...
De erbjuder dock 24 månaders "fri ombokning"... Jag har ändå lagt upp nästan 50 K på 2st biljetter och är inte direkt sugen på att agera bank åt AC...

Som bekant så finns ju, EC 261/2004 https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf

Där det framgår att...

3.2. Right to reimbursement or re-routing In the case of a flight cancellation by the airlines (no matter what the cause is), Article 5 obliges the operating air carrier to offer the passengers the choice among:
a) reimbursement (refund);
b) re-routing at the earliest opportunity, or
c) re-routing at a later date at the passenger's convenience.

Men min fråga är, hur tar jag detta vidare när AC nekar... Gå till ARN, men är rädd för att AC struntar i ARN...?
Stämma dem direkt i domstol (känns lite obekvämt för en icke jurist).. Vem är motpart AC HK i Kanada eller AC's konor i Köpenhamn, ...??

Eller kortreklamation... Men är då är det väl Resebyrån som blir motpart...? Dock säger väl alla regler att det är flygbolaget ensamt som är ersättningskyldig...??

Om någon har erfarenheter att dela med sig, skriv gärna några rader...
 

Senator

Moderator
Vi har en resa till Kanada/ USA i juli enligt nedan.

1 AC9909P 15JUL 3 ARNCPH UN2 0910 1020 / /E
OPERATED BY SCANDINAVIAN AIRLINES
2 AC 883P 15JUL 3 CPHYYZ UN2 1210 1415 / /E
3 AC 119P 15JUL 3 YYZYVR UN2 1600 1803 / /E
4 UA 517P 30JUL 4 PDXSFO TK2 1340 1531 HRS / /E
5 LH9127P 01AUG 6 SFOFRA*HK2 1915 1515 02AUG 7 HRS
OPERATED BY UNITED AIRLINES
6 LH6056P 02AUG 7 FRAARN*HK2 1950 2150 HRS / /E
OPERATED BY SCANDINAVIAN AIRLINES

Fick nu beskedet at AC (Air Canada) ställt in hela utresan...
Pga komplexiteten i resans beståndsdelar (att få i hop allt till P - pris (rabatterad business) ) med önskade flighter, så var vi tvungna att boka via Resebyrå. Resan (enbart flyg) bokades och betalade i början av Februari och biljetterna är utställda på AC's biljettstock (014).

Jag kontaktade resebyrån och begärde "Full refund" som kontaktade AC, som vägrar (skriftligen)...
De erbjuder dock 24 månaders "fri ombokning"... Jag har ändå lagt upp nästan 50 K på 2st biljetter och är inte direkt sugen på att agera bank åt AC...

Som bekant så finns ju, EC 261/2004 https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf

Där det framgår att...

3.2. Right to reimbursement or re-routing In the case of a flight cancellation by the airlines (no matter what the cause is), Article 5 obliges the operating air carrier to offer the passengers the choice among:
a) reimbursement (refund);
b) re-routing at the earliest opportunity, or
c) re-routing at a later date at the passenger's convenience.

Men min fråga är, hur tar jag detta vidare när AC nekar... Gå till ARN, men är rädd för att AC struntar i ARN...?
Stämma dem direkt i domstol (känns lite obekvämt för en icke jurist).. Vem är motpart AC HK i Kanada eller AC's konor i Köpenhamn, ...??

Eller kortreklamation... Men är då är det väl Resebyrån som blir motpart...? Dock säger väl alla regler att det är flygbolaget ensamt som är ersättningskyldig...??

Om någon har erfarenheter att dela med sig, skriv gärna några rader...

Tyvärr har du bara en motpart som är din resebyrå, du har köpt resan där. Resebyrån får hänvisa till samma regler ovanför Air Canada. Air Canada kan inte vägra återbetalning, däremot kan Air Canada sockra erbjudande. Du har ett krav mot resebyrån inte Air Canada. Jag har 4 likadana fall med Lufthansagruppen via AMEX Travel. Återbetalning väntar för alla, och min motpart är AMEX inte Lufthansa eller Swiss.
 

Valley

Medlem
Tyvärr har du bara en motpart som är din resebyrå, du har köpt resan där. Resebyrån får hänvisa till samma regler ovanför Air Canada. Air Canada kan inte vägra återbetalning, däremot kan Air Canada sockra erbjudande. Du har ett krav mot resebyrån inte Air Canada. Jag har 4 likadana fall med Lufthansagruppen via AMEX Travel. Återbetalning väntar för alla, och min motpart är AMEX inte Lufthansa eller Swiss.

Behöver nog lite mera utrett. Börjar bli lite konfunderad.
Resebyrån har i villkoren att de enbart har förmedlingsansvar. Och hänvisar till flygbolagen som bokningen ligger hos.
Kan man ändå menar du ge sig på resebyrån och hävda att de skall slanta?

OT Fungerar Ax Travel bra? Var mer än väldigt länge sedan jag bokade där. Som i detta fall. Man kan vända sig till dem när flygbolagen gjort bort sig?
 

MTheC

Medlem
Tyvärr har du bara en motpart som är din resebyrå, du har köpt resan där. Resebyrån får hänvisa till samma regler ovanför Air Canada. Air Canada kan inte vägra återbetalning, däremot kan Air Canada sockra erbjudande. Du har ett krav mot resebyrån inte Air Canada. Jag har 4 likadana fall med Lufthansagruppen via AMEX Travel. Återbetalning väntar för alla, och min motpart är AMEX inte Lufthansa eller Swiss.
Jag har också levt i tron att det är så det förhåller sig men läste detta på Konsumentverket: Resor | Hallå konsument - Konsumentverket
Det finns en del intressanta delar skrivna där:
Det är flygbolaget som är ansvarigt för resans utförande och som ska göra återbetalningen av flygbiljetterna. Många gånger hänvisas konsumenterna mellan flygbolag och resebyrå, det är dock flygbolaget som är ansvarig för en återbetalning och det är till flygbolaget du ska vända dig med krav på återbetalning när en flygresa ställts in.

Efter att du har fått flygbiljetten har resebyrån uppfyllt sin skyldighet enligt förmedlingsavtalet. Du kan själv därefter välja att använda dig av en resebyrå igen, för till exempel begäran om återbetalning.

Det finns dock en del oklarheter i det som skrevs i andra delar men jag ringde också och pratade med dem och de menade att lagstiftningen var solklar. Som konsument kan man vända sig direkt till flygbolaget för att begära återbetalning. Det finns ingen laglig grund för flygbolaget att hänvisa tillbaka till resebyrån (de var dock mycket väl medvetna om att de gör det). Man kan självklart välja att nyttja resebyrån igen. Ska försöka få dessa svar i skrift från dem, på engelska - tror det kanske kan vara bra att ha i vissa diskussioner.

Jag tänkte sätta detta på prov snart vid ett claim gentemot ett bolag som inte är lätt att ha att göra med: TAP.
Jag har en resa med dem i november (de skyller på Corona-kris men är ju lite långt fram i tiden för att man ska tro på det) där de ställt in ett flyg och bokat om det en dag tidigare (vilket inte passar mig). Har tyvärr bokat det via en nätresebyrå (var snål, 60% lägre pris än direkt med TAP), inte en av de bättre men de har i detta fall varit ganska hjälpsamma men TAP tvärvägrar att boka om till en dag senare istället (vilket är ok för mig) alternativt att boka om hela resan till en annan vecka. Resebyrån har skickat vidare det skriftliga svar de fått från TAP som bara är ett rakt "we offer no other options".
 

toer00

Medlem
Men kör man kortreklamation så borde väl stället man där man betalat/köpt biljetten (Resebyrån) som blir motpart...?
Fast det kanske bara är akademsikt... det är ju transaktionen i sig själv man reklamerar.
 

MTheC

Medlem
Men kör man kortreklamation så borde väl stället man där man betalat/köpt biljetten (Resebyrån) som blir motpart...?
Fast det kanske bara är akademsikt... det är ju transaktionen i sig själv man reklamerar.
Tror det är så men vet inte, trodde att jag visste hur det fungerar med att begära återbetalning också. Ska försöka få skriftligt svar på även frågan gällande kortreklamation.
 

toer00

Medlem
Fick besked fr. AC (via resebyrån), man hänvisar till ett dokument där det står...

Refund:

As per fare rules.
Non-refundable amounts will be lost (including non-refundable taxes). Any cancellation fees will apply.
or Credit** ONLY for 24 months. Add CV20VL22 in ticket endorsement. Change fee waived – ADCOL collected if applicable.
 
Toppen