Vi har en resa till Kanada/ USA i juli enligt nedan.
1 AC9909P 15JUL 3 ARNCPH UN2 0910 1020 / /E
OPERATED BY SCANDINAVIAN AIRLINES
2 AC 883P 15JUL 3 CPHYYZ UN2 1210 1415 / /E
3 AC 119P 15JUL 3 YYZYVR UN2 1600 1803 / /E
4 UA 517P 30JUL 4 PDXSFO TK2 1340 1531 HRS / /E
5 LH9127P 01AUG 6 SFOFRA*HK2 1915 1515 02AUG 7 HRS
OPERATED BY UNITED AIRLINES
6 LH6056P 02AUG 7 FRAARN*HK2 1950 2150 HRS / /E
OPERATED BY SCANDINAVIAN AIRLINES
Fick nu beskedet at AC (Air Canada) ställt in hela utresan...
Pga komplexiteten i resans beståndsdelar (att få i hop allt till P - pris (rabatterad business) ) med önskade flighter, så var vi tvungna att boka via Resebyrå. Resan (enbart flyg) bokades och betalade i början av Februari och biljetterna är utställda på AC's biljettstock (014).
Jag kontaktade resebyrån och begärde "Full refund" som kontaktade AC, som
vägrar (skriftligen)...
De erbjuder dock 24 månaders "fri ombokning"... Jag har ändå lagt upp nästan 50 K på 2st biljetter och är inte direkt sugen på att agera bank åt AC...
Som bekant så finns ju, EC 261/2004
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf
Där det framgår att...
3.2. Right to reimbursement or re-routing In the case of a flight cancellation by the airlines (no matter what the cause is), Article 5 obliges the operating air carrier to offer the passengers the choice among:
a) reimbursement (refund);
b) re-routing at the earliest opportunity, or
c) re-routing at a later date at the passenger's convenience.
Men min fråga är, hur tar jag detta vidare när AC nekar... Gå till ARN, men är rädd för att AC struntar i ARN...?
Stämma dem direkt i domstol (känns lite obekvämt för en icke jurist).. Vem är motpart AC HK i Kanada eller AC's konor i Köpenhamn, ...??
Eller kortreklamation... Men är då är det väl Resebyrån som blir motpart...? Dock säger väl alla regler att det är flygbolaget ensamt som är ersättningskyldig...??
Om någon har erfarenheter att dela med sig, skriv gärna några rader...