Jag har ett snarlikt problem, fast med resebyrån Supersavertravel (del av eTRAVELi, liksom Travelstart, Mytrip.com, Seat24, Flygvaruhuset.se, Travelpartner och Gotogate) så jag tänkte att jag hijackar tråden. Jag köpte separata biljetter till/från Gdansk (hade tänkt åka till Kaliningrad 7-11 maj), utresa (via Oslo) för 520 SEK och hemresan för 332 SEK och båda betalningarna gjordes med banköverföring så konsumentkreditlagen är ej tillämplig. SAS har ställt in utresan och jag är ganska säker på att de snart kommer att ställa in hemresan också. På SAS hemsida kan jag inte göra någonting (be om återbetalning eller voucher eller boka om) eftersom det är en resebyråbokning. Supersavertravel har skickat ut ett email där de erbjuder mig en voucher och de vill att jag accepterar detta inom 3 dygn. När jag läser på deras hemsida
Supersavertravel så verkar det som att de kommer att debitera mig €30 plus att jag får köpa deras supportpaket om jag vill ha en återbetalning eller ombokning med deras hjälp istället. Men vad tror ni, kommer de verkligen att ge mig vouchers utan att debitera avgifter? Och hur hårda är SAS om jag ringer dem, kommer de att erbjuda mig vouchers (SAS-vouchers; inte Supersavertravel-vouchers) eller ombokning eller kommer de att totalvägra pga att det är en resebyråbokning (trots att det är ganska lätt att googla fram intervjuer där sakkunniga inom juridik hävdar att flygbolaget inte får hänvisa till resebyrån)? Ifall SAS går med på att boka om mig, tror ni då att de kommer debitera mig någon mellanskillnad (jag köpte mina biljetter på rea) även om det finns biljetter i min bokningsklass (O, SAS Go Light) kvar?