Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

Canadien

Medlem
Kvalificerad gissning är att SAS vägrar. SAS vet ju dessutom inte vad du har betalat för biljetten, de vet bara hur mycket supersavertravel betalade, vilket bör, men inte måste, vara lägre än du betalt. Sedan misstänker jag att lagen om penningtvätt kommer göra det svårt för SAS att skicka pengarna till annat konto (ditt) än de kom ifrån (supersavertravel). Och till sist så kanske SAS inte ens fått betalt av supersavertravel ännu.

Jag hade tagit detta på förlustkontot, du lär ju ha sparat in mer än detta genom att använda banköverföringar istf kreditkort genom tiderna.
 
Kvalificerad gissning är att SAS vägrar...
Jag håller med att en återbetalning ifrån SAS är det minst sannolika scenariot (trots att jag har läst intervjuer med jurister som hävdar att flygbolaget inte får hänvisa till resebyrå ifall man vill ha återbetalning direkt av flygbolaget). Att ta det på förlustkontot rakt av känns lite väl pessimistiskt, om jag svarar Supersavertravel inom 2 dygn så kan jag ju få en Supersavertravel-voucher och har jag riktig tur så subtraherar de ingen serviceavgift ifrån beloppen. Men helst skulle jag vilja omboka, jag kommer nog att ringa SAS så fort de har avbokat hemresan också.
 

Valley

Medlem
Jag har ett snarlikt problem, fast med resebyrån Supersavertravel (del av eTRAVELi, liksom Travelstart, Mytrip.com, Seat24, Flygvaruhuset.se, Travelpartner och Gotogate) så jag tänkte att jag hijackar tråden. Jag köpte separata biljetter till/från Gdansk (hade tänkt åka till Kaliningrad 7-11 maj), utresa (via Oslo) för 520 SEK och hemresan för 332 SEK och båda betalningarna gjordes med banköverföring så konsumentkreditlagen är ej tillämplig. SAS har ställt in utresan och jag är ganska säker på att de snart kommer att ställa in hemresan också. På SAS hemsida kan jag inte göra någonting (be om återbetalning eller voucher eller boka om) eftersom det är en resebyråbokning. Supersavertravel har skickat ut ett email där de erbjuder mig en voucher och de vill att jag accepterar detta inom 3 dygn. När jag läser på deras hemsida Supersavertravel så verkar det som att de kommer att debitera mig €30 plus att jag får köpa deras supportpaket om jag vill ha en återbetalning eller ombokning med deras hjälp istället. Men vad tror ni, kommer de verkligen att ge mig vouchers utan att debitera avgifter? Och hur hårda är SAS om jag ringer dem, kommer de att erbjuda mig vouchers (SAS-vouchers; inte Supersavertravel-vouchers) eller ombokning eller kommer de att totalvägra pga att det är en resebyråbokning (trots att det är ganska lätt att googla fram intervjuer där sakkunniga inom juridik hävdar att flygbolaget inte får hänvisa till resebyrån)? Ifall SAS går med på att boka om mig, tror ni då att de kommer debitera mig någon mellanskillnad (jag köpte mina biljetter på rea) även om det finns biljetter i min bokningsklass (O, SAS Go Light) kvar?

Ser helt klart ut som att det är hos SAS du skall reklamera - Resevillkor när du bokar flyg, hotell, hyrbil med oss – Supersavertravel
Men du har ju redan noterat hur flygbolag ofta brukar agera. Flytta tillbaka problemet till en resebyrå.

Buss på SAS och se vad det tänker göra.
 
Ser helt klart ut som att det är hos SAS du skall reklamera - Resevillkor när du bokar flyg, hotell, hyrbil med oss – Supersavertravel
Men du har ju redan noterat hur flygbolag ofta brukar agera. Flytta tillbaka problemet till en resebyrå.

Buss på SAS och se vad det tänker göra.
Jag har ett liknande problem. Har en resa bokad med Lufthansa via Supersavertravel nu i juni tur och retur Arlanda - Bilbao via Frankfurt. Resan är betald med mitt avslutade Amex Classic. Nu har Lufthansa ställt in flyget mellan Frankfurt och Bilbao. Jag har varit i kontakt med Lufthansa för att avboka resan enligt instruktionerna på Supersavertravels hemsida men de vägrar avboka utan hänvisar tillbaka till Supersavertravel. Supersavertravel tar €30 för att hjälpa till med bokningen. Är det bara att ta avbokningsavgiften på förlustkontot eller skulle man kunna lösa detta genom en charge back hos Amex?
 

Senator

Moderator
Jag har ett liknande problem. Har en resa bokad med Lufthansa via Supersavertravel nu i juni tur och retur Arlanda - Bilbao via Frankfurt. Resan är betald med mitt avslutade Amex Classic. Nu har Lufthansa ställt in flyget mellan Frankfurt och Bilbao. Jag har varit i kontakt med Lufthansa för att avboka resan enligt instruktionerna på Supersavertravels hemsida men de vägrar avboka utan hänvisar tillbaka till Supersavertravel. Supersavertravel tar €30 för att hjälpa till med bokningen. Är det bara att ta avbokningsavgiften på förlustkontot eller skulle man kunna lösa detta genom en charge back hos Amex?

Så här tänker jag: har man valt att köpa resan via en specifik kanal, i ditt fall en online resebyrå har man också accepterat villkoren vid ett sådant köp. Så jag skulle ta detta på ”oh shit” kontot.

Jag tycker det här summerar köp av biljetter ganska väl:

780c3778b8f8d1c3bfd18e513df15845.jpg



Källa: Good Cheap Fast Steel Sign 90158226 - Free Shipping on Orders Over $99 at Summit Racing

Det kommer ta många månader att få pengar från Lufthansagruppen. Innan finansiering är klar så tror jag inte det finns pengar att återbetala. Minns inte vart jag läste det men en analytiker menade att Lufthansagruppen rent tekniskt redan är insolvent. Om det händer får du pengar via kortet.
 
Last edited:
Så här tänker jag: har man valt att köpa resan via en specifik kanal, i ditt fall en online resebyrå har man också accepterat villorna vid ett sådant köp. Så jag skulle ta detta på ”oh shit” kontot.

Jag tycker det här summerar köp av biljetter ganska väl:

780c3778b8f8d1c3bfd18e513df15845.jpg



Källa: Good Cheap Fast Steel Sign 90158226 - Free Shipping on Orders Over $99 at Summit Racing

Det kommer ta många månader att få pengar från Lufthansagruppen. Innan finansiering är klar så tror jag inte det finns pengar att återbetala. Minns inte vart jag läste det men en analytiker menade att Lufthansagruppen rent tekniskt redan är insolvent. Om det händer får du pengar via kortet.
Yes, det låter rimligt. Till saken hör det att detta var en gruppbokning och jag hade svårt att övertyga resterande resenärer om att det vore bättre att boka direkt via Lufthansa till högre pris. Det positiva är väl att det troligtvis kommer vara lättare att övertyga dem nästa gång :)
 

erc

Medlem
Jag har ett liknande problem. Har en resa bokad med Lufthansa via Supersavertravel nu i juni tur och retur Arlanda - Bilbao via Frankfurt. Resan är betald med mitt avslutade Amex Classic. Nu har Lufthansa ställt in flyget mellan Frankfurt och Bilbao. Jag har varit i kontakt med Lufthansa för att avboka resan enligt instruktionerna på Supersavertravels hemsida men de vägrar avboka utan hänvisar tillbaka till Supersavertravel. Supersavertravel tar €30 för att hjälpa till med bokningen. Är det bara att ta avbokningsavgiften på förlustkontot eller skulle man kunna lösa detta genom en charge back hos Amex?

Har tyvärr också ett ärende med Supersavertravel. Valde att boka en open-jaw med United där utresan bestod av den åtråvärda Island Hopper-rutten UA154. Orsaken till bokandet med OTA var, förutom dårskap, ekonomiska. Resan skulle ha utförts i början av april och jag har ännu inte sett några återbetalda slantar på AmEx-kortet. Jag tuggade i mig deras hanteringsavgift på EUR30 och väntar på resultat. Detta var verkligen den absolut sista gången jag nyttjar en OTA för flygbiljetter.

Att kortet du använde är avslutat gör tydligen ingenting. Gissar att du ser ditt avslutade AmEx i appen och när/om pengarna kommer in där kan du ringa AmEx kundtjänst och föra över saldot.
 

JP-

Medlem
Jag och villkor och juridik. Big nono. Blir nog på **ohh shit**- kontot. 2900kr. 3 flyg.
Har bokat resor via både RCG och Supersavertravel för fotbollsem samt festival Finland.
Visa Debit Kort.

Första flyget att ställa in tidigt var (Rcg) Iberia Bilbao till Dublin. Där hänvisar Iberia till reseagenten när jag ringde deras support. Ifrågasatte inte.

Reseagenten tar ju sin avgift 500kr eller vad det var för att avboka. Samtidigt läser man det är flygbolagets ansvar på deras hemsida.

Dom andra 2 flygen är fortfarande inte inställda men lär bli inom dagarna.
Skellefteå-Arlanda-Tampere (rcg med SAS) samt Arlanda till Bilbao (Supersavertravel Tap Portugal)

Bita i det sura äpplet och betala avgiften på alla flyg eller finns det några andra alternativ när UD avråder och flyg blir inställda?
Vems ansvar är det egentligen. Reseagenten eller flygbolaget. Blir knäpp på det finstilta. Aldrig haft problem med reseagenter tidigare men blir boka direkt med bolagen hedanefter. Kan ta smällen med pengaförlusten men vore intressant att veta vem som skyller på varandra.
 

Lasse Kongo

Medlem
Har 3 bokningar genom travellink med Ryan och Norwegian. Har helt gett upp travellink. Hade köpt till en försäkring som hette nåt med avboka utan orsak. Men den är borta enligt travellink. Kommer ringa amex imorgon och försöka få tillbaka pengarna den vägen.
 

Senator

Moderator
Jag och villkor och juridik. Big nono. Blir nog på **ohh shit**- kontot. 2900kr. 3 flyg.
Har bokat resor via både RCG och Supersavertravel för fotbollsem samt festival Finland.
Visa Debit Kort.

Första flyget att ställa in tidigt var (Rcg) Iberia Bilbao till Dublin. Där hänvisar Iberia till reseagenten när jag ringde deras support. Ifrågasatte inte.

Reseagenten tar ju sin avgift 500kr eller vad det var för att avboka. Samtidigt läser man det är flygbolagets ansvar på deras hemsida.

Dom andra 2 flygen är fortfarande inte inställda men lär bli inom dagarna.
Skellefteå-Arlanda-Tampere (rcg med SAS) samt Arlanda till Bilbao (Supersavertravel Tap Portugal)

Bita i det sura äpplet och betala avgiften på alla flyg eller finns det några andra alternativ när UD avråder och flyg blir inställda?
Vems ansvar är det egentligen. Reseagenten eller flygbolaget. Blir knäpp på det finstilta. Aldrig haft problem med reseagenter tidigare men blir boka direkt med bolagen hedanefter. Kan ta smällen med pengaförlusten men vore intressant att veta vem som skyller på varandra.

Tråkig läsning, men din juridiska motpart är resebyrån i alla tre fall. Så om flygbolaget ställer in skall flygbolagen ersätta resebyrån som sen ersätter dig. I det ögonblicket du tryckte på köpknappen har du godkänt allmänna villkoren. I ditt fall inkluderar det en avgift på 500kr.

Jag tror dock inte resten är förlorat men det kommer ta tid, säkert månader eller kanske resten av året. Vänta på resebyrån är mitt tips. Jag har nu ett antal resor bokat via AMEX som jag väntar på så jag förstår hur det känns.
 
Toppen