Senaste nytt

Hur ser man om en biljett är färdig-biljetterad?

Om jag köper t ex en SAS-biljett av en resebyrå brukar det ta 5-10 minuter innan min biljett får ett biljettnummer och när det händer så vet jag att allting är klappat och klart. Men, hur är det om man ändrar en befintlig biljett, när kan man då vara säker på att allt är klappat och klart? I mitt fall handlar det om en Miles & More-award som jag gjorde ändringar på för 2 dagar sedan, men jag har fortfarande inte fått något bekräftelse-email på ändringarna. Jag ringde nyss Miles & More och frågade om status och de sa att allt var ok, men vi vet ju alla hur det är med pålitligheten hos kundtjänst... Jag kan få upp min bokning på Lufthansa's/Miles & More's, Avianca's och Saudi's hemsidor, men hur kan jag försäkra mig om att biljetten till 100% är klappad och klar? Jag kan tillägga att jag har haft mycket problem med den här biljetten, segment har försvunnit helt plötsligt och jag har blivit ombokat till negativa bytestider några gånger, så jag vill verkligen vara säker på att allt är ok den här gången.
 
Last edited:

bnr

Medlem
Om du har möjlighet att se biljetten på Saudias webb så ska dina segment ha status O (Open for use)
Se även Amadeus Electronic Ticketing: E-ticket coupon status codes - Amadeus Service Hub

Om du ser dina segment som du vill att de ska vara efter ändringen och de har status O så är allt som det ska.
SAS ställer ut nya biljetter vid ändringar så man får nytt etkt-nummer. Osäker på hur det är i ditt fall.
 

pep

Medlem
I visse tilfaelde oplyses man ikke om billetnummeret (med mindre man har en kodeaflaeser?). Senest havde jeg en BL flight hvor jeg ikke blev krediteret points til mit VN FFP (som delvis ejer BL). Jeg skulle nu "retro-claime" til VN men de spoerger efter billetnummer som jeg jo ikke har. Jeg checkede alt fra invoice, billet, emails, "manage your booking", BP's, etc. Det staar ingen steder!? Men nu har jeg fremsendt de originale billetter og BPs til VN og de arbejder paa sagen. Opdager nu at jeg ikke har billetnummer til alle mine historiske BL (Jetstar Pacific). Men det er gaaet endda idet PNR nummeret tillader at gaa ind i "manage my bookings"
 
Toppen