Hur sätts Ubers priser?

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Johanna, 17 Februari 2019.

  1. Johanna

    Johanna Medlem

    Vem bestämmer vad ett pris på en resa med Uber ska kosta? Är det respektive förare eller är det en algoritm?

    Tänker att samma resa olika tidpunkter kan kosta olika.
     
  2. Andreas Ekman

    Andreas Ekman Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror att det är efterfrågan och algoritmer
     
    Tonton gillar detta.
  3. mha321

    mha321 Medlem

    Efterfrågan och statistisk betalningsvilja vid tidpunkten. En hel del andra saker räknas också in. Om du själv tex kollar priset på en viss resa ett antal gånger under eftermiddagen men inte bokar någon är det större risk att du får ett dyrare pris på ske framåt kvällen - eftersom det då år uppenbart att du vill åka den. Osv.

    Men framförallt har föraren inget direkt inflytande över priset.

    Det som förarna kan göra, och gör ibland, är att logga ut vid vissa tidpunkter för att på det sättet skapa en efterfrågan som är så mycket större än utbudet att Uber höjer priserna. Därefter loggar de in och tar en körning. Det är alltid en risk (för de missar ju andra körningar), och om Uber kommer på att det görs systematisk så blir de utslängda från systemet. Men det sket ändå hyfsat ofta.
     
    Gus, Jane Insane och Tonton gillar detta.
  4. Tonton

    Tonton Medlem

    För att faktiskt få ett relevant svar, skulle man behöva säga vilken sorts Uber-produkt du tänker på.

    Med det sagt så är nog efterfrågan + algoritmer ett bra svar, förutsatt att du tänker på en klassisk UberX, UberExec, UberLux-fare :)

    Ett allmänt tips är att starta om appen för att få ner priset.
    Jag reser ofta en och samma sträcka inom Bromma, här i Stockholm. Såhär brukar det exempelvis se ut när jag gör flera sökningar på en och samma rutt:
    Sökning 1: 105kr
    Sökning 2: 125kr
    Sökning 3: 135kr
    *startar om appen*
    Sökning 4: 105kr
     
    Mattias Holmén, ekf, 011430121 och 7 andra gillar detta.
  5. mha321

    mha321 Medlem

    Bara för att vara petig (det är ju ändå bc). Vill man blanda in den numera populära termen algoritmer, så är det inte "efterfrågan och algoritmer". Efterfrågan är en del av algoritmen, ett av många indata som den jobbar med. Som principiellt inte skiljer sig från de många andra indata den också har tillgång till.

    Såja, då har man fått vara lite messerschmitt idag!
     
    Coalcandy, Brandforce, ante888 och 12 andra gillar detta.
  6. Johanna

    Johanna Medlem

    Tack för svaren, det var som jag trodde då. Var nyfiken
     
  7. Brandforce

    Brandforce Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det framgår ju också direkt i appen när efterfrågan pushar upp priset, det står något i stil med "surge pricing".
     
  8. Tonton

    Tonton Medlem

    Priset kan ändå fluktuera, fastän det inte är surge.
     
  9. mha321

    mha321 Medlem

    Precis. Alldeles I början gjorde det inte det utan surge var rakt av räknat på ett bas pris. Så är dock inte fallet nu längre. Små förändringar utan den, men de stora hoppen flaggas som surge.
     
    Tonton gillar detta.
  10. Brandforce

    Brandforce Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vi är överens :)
     
    Tonton gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×