Senaste nytt

Hur olika flygbolag agerar när du trycker på call button

Magino

Medlem
Varför finns 'knappen' kvar..?...

Vad är det för fel på knappen? Vad har han någonsin gjort dig? :)
Jag använder knappen flitigt oavsett vilken klass jag reser i. Sitter oftast vid fönstret och när folk sover är det jobbigt att klättra över två personer för att få lite vatten eller en drink till. Sen kan vissa bolag vara lite knepigare än andra i ekonomi. Med UA i F så måste man trycka på knappen för att få något att dricka!
 

Berrsus

Medlem
Ett tips, tryck inte på knappen under en Ryan-flygning.

Under studietiden förefall det vara givet att välja Ryan vid flygningar ut till Europa. Jag mins dock en kvälls flight då jag under starten skulle tända lampan för att kunna läsa min bok. Precis när jag skulle trycka kom en liten luftgrop och jag tryckte på fel knapp, dvs "knappen", jag insåg fort mitt misstag och tryckte fort en gång till. Kort därefter kom en flygvärdinna springande och skällde ut mig och frågade om jag tryckt en eller två gånger, och att om jag inte ögonblickligen berättade hur det låg till skulle de behöva vända flygplanet av säkerhetsskäl! Mina försök att försöka förklara att det endast var ett misstag och att jag tryckt två gånger hjälpte föga. De ville absolut fortsätta skälla på mig och hävda att jag begått ett mycket allvarligt fel. Till slut gick de och fortsatte, antagligen, sura någon annanstans. Planet behövde inte vända! Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad som hände.

Slutsats: Nu mer passar jag mig för att trycka på knappen!
 

Gnopps

Medlem
Ett tips, tryck inte på knappen under en Ryan-flygning.

Under studietiden förefall det vara givet att välja Ryan vid flygningar ut till Europa. Jag mins dock en kvälls flight då jag under starten skulle tända lampan för att kunna läsa min bok. Precis när jag skulle trycka kom en liten luftgrop och jag tryckte på fel knapp, dvs "knappen", jag insåg fort mitt misstag och tryckte fort en gång till. Kort därefter kom en flygvärdinna springande och skällde ut mig och frågade om jag tryckt en eller två gånger, och att om jag inte ögonblickligen berättade hur det låg till skulle de behöva vända flygplanet av säkerhetsskäl! Mina försök att försöka förklara att det endast var ett misstag och att jag tryckt två gånger hjälpte föga. De ville absolut fortsätta skälla på mig och hävda att jag begått ett mycket allvarligt fel. Till slut gick de och fortsatte, antagligen, sura någon annanstans. Planet behövde inte vända! Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad som hände.

Slutsats: Nu mer passar jag mig för att trycka på knappen!
Å snälla kunde du inte fått dem att vända planet? Hade varit jätteroligt att få dem försöka övertyga myndigheter att du inte har rätt att flyga/måste betala för att du tryckt på knappen.
 

rvarttinen

Medlem
Vad är det för fel på knappen? Vad har han någonsin gjort dig? :)

.. inget, egentligen! :)
När jag använt så händer oftast ingenting. Så jag undrar om den inte skulle kunna tas bort så småningom, i mitt tycke. Bolagen är ju sugna på att spara så ... men, det tycks mig som om den behövs hos vissa bolag ... :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har lånat Marcus01s terminologi från denna tråd. ;)

" XX Airlines has due to the global environmental discussions and also as part of our commitment to future generations decided to remove call buttons on all our aircrafts. These call buttons weigh on average xx kilograms per aircraft and we will save xx gallons fuel every year which results reduction of xx ton CO2 emissions."
 

Bernie

Medlem
Att inte komma borträknat så tror jag det slöaste jag sett var Air France i ekonomiklass. Jag flög San Francisco-Paris och kvinnan framför mig tryckte på knappen efter middagsserveringen. En flygvärdinna fråga vad hon kunde hjälpa med strax innan frukost!
I helgen flög jag med Air France från CDG till ARN. En kille på samma rad som mig (economy) tryckte på knappen och fick hjälp inom 15-20 sekunder. SQ-klass! d^_^b
 

Berrsus

Medlem
Så hade jag säkert kunnat tänka om det varit för att flygvärdinnorna på Ryan är ganska skräckinjagande, och att jag hade mina tankar på klubbkvällen i Berlin.
 

JonW

Medlem
Ett tips, tryck inte på knappen under en Ryan-flygning.

Under studietiden förefall det vara givet att välja Ryan vid flygningar ut till Europa. Jag mins dock en kvälls flight då jag under starten skulle tända lampan för att kunna läsa min bok. Precis när jag skulle trycka kom en liten luftgrop och jag tryckte på fel knapp, dvs "knappen", jag insåg fort mitt misstag och tryckte fort en gång till. Kort därefter kom en flygvärdinna springande och skällde ut mig och frågade om jag tryckt en eller två gånger, och att om jag inte ögonblickligen berättade hur det låg till skulle de behöva vända flygplanet av säkerhetsskäl! Mina försök att försöka förklara att det endast var ett misstag och att jag tryckt två gånger hjälpte föga. De ville absolut fortsätta skälla på mig och hävda att jag begått ett mycket allvarligt fel. Till slut gick de och fortsatte, antagligen, sura någon annanstans. Planet behövde inte vända! Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad som hände.

Slutsats: Nu mer passar jag mig för att trycka på knappen!
Dom måste anställt nån tågvärdinna som fått sparken p g a tidig senilitet.
Hon fick nog för sig att du dragit i nödbromsen.
 

Jonas C

Medlem
I helgen flög jag med Air France från CDG till ARN. En kille på samma rad som mig (economy) tryckte på knappen och fick hjälp inom 15-20 sekunder. SQ-klass! d^_^b

Standard practice när man flyger AF. Snabb service och (nästan) alltid med ett leende ;)

SAS däremot är hemska. De kommer förbi, släcker lampan och springer därifrån. Jantelagen har trots allt satt totalförbud på knappen.
 
Toppen