Senaste nytt

Hur nitiska är Lufthansa med handbagage (economy)

Det finns en dam på ZRH som driver runt bland gaterna och vars falkögon kan urskilja ett otillåtet handbagage på flera hundra meters håll. Det enda som kan stoppa henne är en bagagetagg som ger sken av någon form av högre status.
Det där låter som någon ökänd skurk ur en James Bond film.

Nu när jag tänker efter så fick jag en sån där OK tag av Finnair på handbagaget vid nått tillfälle. Minns inte om det var på hem eller utresan. Var ingen märkvärdig, sån där klen adresslapp man brukar få gratis på flygplatserna.
 

Andrew

Medlem
Jag har fått uppfattning att det ofta spelar större roll vilken flygplats du är på, än klass och bolag. På ex Heathrow vägs det ofta (när jag flugit med SAS har nog 90% av alla ggr jag fått handbagage vägt hänt på LHR). Någon som har liknande intryck, och exempel på andra notoriska flygplatser?
På Heathrow tycker jag SAS har ett bra upplägg. De väger bara handbagage om man inte reser i Plus. Sen kan jag tycka att de borde gå på samma linje som BA och köra antal kolli istället för kilo.
 
På Heathrow tycker jag SAS har ett bra upplägg. De väger bara handbagage om man inte reser i Plus. Sen kan jag tycka att de borde gå på samma linje som BA och köra antal kolli istället för kilo.
Att man bara får ha ett antal handväskor menar du? Jo det finns väl en del som plockar på sig tjugo-x påsar från Taxfree m.m. Man borde väl få lära sig nån gång att det inte är gångbart när de slutligen tvingar passagerare att checka in de märkesflaskor vin man trodde skulle få rum på hatthyllan.

Appropå kollin, jag tror det är ANA eller JAL som tillåter hur många kollin som helst incheckat bara den totala vikten på allt inte överskrids. Det svar jag fick av personalen på flygplatsen i alla fall när jag fick åka propellerplan med begränsat utrymme ombord...

Jag blev omsprungen av en dam med ryggsäck, lång kendo-pinne inslagen i nån väska, två påsar och en till liten väska på väg ombord ett Finnair-plan från Tokyo en gång. Det är då man börjar undra...
 

Vindpilen

Medlem
Om du är orolig är det väl bättre att gå efter reglerna som finns än att helt undvika en flygplats? :D

Skämt åsido så är min uppfattning att de oftast tittar på storleken. Om det ser oskäligt stort ut så är chansen större att du får väga/kontrollera måtten. Har du någon cm hit eller dit fel och packat lite tyngre än man får men det inte är något som är direkt iögonfallande så är chansen liten att du åker dit.

Som någon tidigare sagt dock så har jag sett SAS väga/kontrollera många på Heathrow.

Personligen har jag aldrig blivit kontrollerad de senaste åren och har 100+ flighter per år, inom Europa (Economy, Plus och Business ibland). Mitt handbagage är dock utan tvekan inom de mått som anges. Vikt kanske är på gränsen ibland, har faktiskt ingen aning.
 
Svårt att helt undvika Frankfurt om man flyger Lufthansa dock.
Det är sant. Jag är samtidigt väldigt nyfiken på flygplatsen i sig.

Frankfurt it is!

Om du är orolig är det väl bättre att gå efter reglerna som finns än att helt undvika en flygplats? :D

Skämt åsido så är min uppfattning att de oftast tittar på storleken. Om det ser oskäligt stort ut så är chansen större att du får väga/kontrollera måtten. Har du någon cm hit eller dit fel och packat lite tyngre än man får men det inte är något som är direkt iögonfallande så är chansen liten att du åker dit.

Som någon tidigare sagt dock så har jag sett SAS väga/kontrollera många på Heathrow.

Personligen har jag aldrig blivit kontrollerad de senaste åren och har 100+ flighter per år, inom Europa (Economy, Plus och Business ibland). Mitt handbagage är dock utan tvekan inom de mått som anges. Vikt kanske är på gränsen ibland, har faktiskt ingen aning.
Jag håller mig i regel inom gränserna. Sen har jag väl en ovana att packa ner onödigt grunk i handbagaget, men det är väl för att jag vill undvika strul och behöva köpa nytt om väskan skulle försvinna på vägen. Värst var det väl när det var strejk på Helsingfors en sen vinter. Mycket förseningar och försenat bagage enl uppgift men flög JAL den gången, och jag blev rätt förvånad när väskan dök upp bland de första på bandet.

Märkte att en banankartong passade precis för de mått som Lufthansa angivit. Jag får väl leka lite med den så länge :)
 
Austrian är nitiska på Wien. De står innan security på terminal 3 och tvingar alla att väga sina väskor. Väger det över 8 kg är det varsågod att lasta om eller checka väskan (bagagedraken sa att det räcker med att lägger några saker i en påse eller dyl bara man kommer nere i 8 kg). Detta var exklusive datorväskan som säkerligen adderat 5 kg till. Jag lyckades inte hitta någon påse så fick muntert slanta upp 40 EUR. I efterhand slår det mig att det inte bara är Austrian som flyger från sagda terminal och att han inte ens tittat på mitt boarding pass.
 

Vixit

Medlem
Häromdagen på Bryssels flygplats var det koll lite varstans: Brussels Airlines till Budapest, LOT till Warsawa och Lufthansa till Frankfurt. Den enda som använde ram med våg var LOT; de andra gick efter ögonmåttet.

Lufthansa är överlag nyckfulla, de kanske borde tillägnas en egen handbagagetråd, precis som det finns en för gardinen.
 
När man flyger från SFO med både Lufthansa och Swiss så får man inte ut nåt boardingpass utan att väga in väskan på max 8kg. Jag brukar typiskt hamna på 9,5kg med allt och det går ju bra med Uniteds gråns på 10kg. Liten laptopväska utanför som personal item har gått bra på båda - trots att reglerna egentligen säger max 1 handbagage och max 8kg. Antar att de mest inte vill ha ett maxstorlekhandbagage fyllt med hantlar...
 
Toppen