Senaste nytt

Hur nitiska är Lufthansa med handbagage (economy)

Har aldrig sett Lufthansa göra såna här kontroller på Arlanda, men i Frankfurt sker det absolut. Har sett folk som tvingats checka in saker.
Menar du vid gaterna eller bara vid incheckningen?

Skulle vara intressant att höra vilka fler flygplatser som är "risky".

Jag har inget emot att checka in handbagage, men det som skrämmer mig är att skicka den via ordinarie flöde, om den riskerar försvinna på vägen. Då ska man plötsligt skaffa in två nya väskor plus allt som låg i dessa. Eller invänta försenat bagage. Har man dessutom byte efter vägen blir ju problemet ännu större.

På Orly när jag flög med Norwegian hade man ställt handbagage ute på plattan vid flyget, då är man ju relativt säker på att den kommer med (förutsatt att man stänger lastluckan ordentligt :) )
 

Jackie

Medlem
Jag fick uppleva detta första gången på ICN flygplats, har aldrig varit med om att det står folk precis innan man går in till gaten och frågar efter boardingpass och väger alla handbagagen innan dem släpper in en. Nu hade jag i och för sig mycket 1 ryggsäck + 1 kabinväska, frugan 1 shopping påse i tyg och 1 kabinväska.
 
I fallet med Lufthansa och Frankfurt har jag bara sett det vid gate.
Har dock noterat att andra bolag nitiskt kontrollera alla vid incheckning, exempelvis på Arlanda.
Pratar vi normala vrollercarts och ryggsäckar eller för stora sådana?

Tycker att det är bra att de kontrollerar storleken på bagaget de gånger det sticker ut. Det är till allas nackdel när någon självupptagen person släpar ombord jättelika gepäck.
Håller med dig till fullo. Är illa nog när man får slåss om utrymmet när passagerare med gigantiska väskor kommer ombord eller väldoft många sådana. De gånger man sitter på exit plats och hatthyllan är full bort till halva planet...

Sen finns det ju flygbolag som sätter i system att checka handbagage för att snabba på boarding sägs det ju. Det är ju lite värre om det nu kommer nån med en ryggsäck som är klart under gränsen..
 

Canadien

Medlem
Aldrig haft problem i Frankfurt som anslutande resenär till/från longhaul trots 10-15 kg i rollern plus 8-10kg i laptopväskan. Men det kan ju variera hur intresserade de är om man kommer med vänlig businessaccessoar eller trunkar med hockeygrejjer över axeln.
 

Hachans

Medlem
Jag har fått uppfattning att det ofta spelar större roll vilken flygplats du är på, än klass och bolag. På ex Heathrow vägs det ofta (när jag flugit med SAS har nog 90% av alla ggr jag fått handbagage vägt hänt på LHR). Någon som har liknande intryck, och exempel på andra notoriska flygplatser?

Ja, det stämmer. Det är tex därför LH är ganska lugnt på Arlanda eftersom gatepersonalen är SAS och de mest är intresserade av att göra så lite som möjligt i gaten. Terminal 2 är Menzies betydligt mer på, och när jag flugit med KLMs mindre plan så händer det ibland att de går runt och taggar godkänt bagage ”guaranteed in cabin”, sånt som får plats under stolen eller är item 2 får en lapp med att den ska vara under stolen och för stora grejer checkas in. Mycket bra!
 
Toppen