Senaste nytt

Hur nitiska är Lufthansa med handbagage (economy)

Jag har hört rykten om att Lufthansa ska vara väldigt nitiska när det gäller handbagage, särskilt i ekonomiklass. Kanske är obefogat, men deras maxstorlek på väskor ombord är ganska snäva i jämförelse. Finnair är visst något mer generösa.

Enligt uppgift så går personal runt vid incheck och/eller gaten och plockar ut folk som får väga och mäta handbagage och sen ev. tvingas checka in även detta.

Det är luddiga uppgifter kring om man får ha med en "personlig sak" ombord utöver handbagaget, alltså något som ska få plats under stolen framför. På deras webbsida står t.ex. bara information på tyska om just detta. Kanske är en miss eller medveten uteslutning av icke tysk-talande? :)
 
Jag har hört rykten om att Lufthansa ska vara väldigt nitiska när det gäller handbagage, särskilt i ekonomiklass. Kanske är obefogat, men deras maxstorlek på väskor ombord är ganska snäva i jämförelse. Finnair är visst något mer generösa.

Enligt uppgift så går personal runt vid incheck och/eller gaten och plockar ut folk som får väga och mäta handbagage och sen ev. tvingas checka in även detta.

Det är luddiga uppgifter kring om man får ha med en "personlig sak" ombord utöver handbagaget, alltså något som ska få plats under stolen framför. På deras webbsida står t.ex. bara information på tyska om just detta. Kanske är en miss eller medveten uteslutning av icke tysk-talande? :)
Jag kan tyvärr inte svara på dina funderingar. Men att använda förkortningar i rubriken är inte ok här. Så har du möjlighet att ändra till Lufthansa så vore det kanon.
 

Vindpilen

Medlem
Jag har hört rykten om att Lufthansa ska vara väldigt nitiska när det gäller handbagage, särskilt i ekonomiklass. Kanske är obefogat, men deras maxstorlek på väskor ombord är ganska snäva i jämförelse. Finnair är visst något mer generösa.

Enligt uppgift så går personal runt vid incheck och/eller gaten och plockar ut folk som får väga och mäta handbagage och sen ev. tvingas checka in även detta.

Det är luddiga uppgifter kring om man får ha med en "personlig sak" ombord utöver handbagaget, alltså något som ska få plats under stolen framför. På deras webbsida står t.ex. bara information på tyska om just detta. Kanske är en miss eller medveten uteslutning av icke tysk-talande? :)

Reser ofta Lufthansa inom Europa och har aldrig blivit kontrollerad. Har sett folk som blivit kontrollerade men i mina ögon har det varit ganska befogat med tanke på storleken på deras handbagage.

Kabinväska + datorväska/handväska är ok och jag reser alltid med detta (dock inom de mått som specificeras på deras webb).

Ta inte detta som en rekommendation dock, de har all rätt att ta betalt och checka in din väska vid gate om de anser att den är för stor eller för tung. :)
 

Canadien

Medlem
Aldrig fått bagaget vägt på 100+ lufthansaben men det säger ju ingenting om att du inte ska råka ut för det på din flygning. Se till att inte överskrida dimensionerna så undviker du iallafall många problem. Vikten känns det som att de flesta bolag är lite mer slappa kring. Reser alltid med fullstor (ca 53 x 39 x 22 cm ) rollerbag plus datorväska.
 

Hachans

Medlem
Det är betydligt mer strikta med måtten än med vikten är min erfarenhet. Men det är inte sällsynt att de går runt och taggar handbagage runt gaterna medan man väntar på boarding.
 

FF#1

Medlem
Har inte flygit ekonomi med de på ett tag men det brukar gå bra med min data ryggsäck och en liten bag. Ska flyga ekonomi med de på ett tag så jag är intresserad av svaret om de har blivit mycket hårdare?


Lite ot:
99% av mina affärsresor kör jag denna kombi. Går att "vålda" ner i handbagage mallen, men är egentligen för tunga.

Har gått bra på 500 + flygningar, men någon dag då åker man väl dit....

Närmast var det för något år sen på CDG I Paris då de mätte och vägde ALLA handbagage vid security, bytte kö vid ett taktiskt tillfälle och undkom med blotta förskräckelsen
_20190513_110004.jpg
_20190513_105949.jpg
 

Vixit

Medlem
Jag har sett fler & fler rapporter (samt med egna ögon) hur antalet kontroller har ökat för Economy. De brukar inte bry sig om vikten, däremot dimensioner och framförallt zooma in på de som reser med flera ”items”.

Med tanke på att boardingprocessen drar ut mer & mer på tiden känns det ganska befogat, tycker jag själv. Allt fler resenärer har för många bylten och många vägrar använda utrymmet vid fötterna - då säger det sig självt att ett fullt plan, där man sitter 6 pers i rad, inte kan ta allt handbaggage på hatthyllorna.

Har du en röd SEN-tag på grejerna kan gatepersonalen möjligtvis hoppa över dig när de går omkring och kollar. Prio boarding har också mer överseende, ju senare du boardar desto svårare blir det.
 
Det är betydligt mer strikta med måtten än med vikten är min erfarenhet. Men det är inte sällsynt att de går runt och taggar handbagage runt gaterna medan man väntar på boarding.
Nu blir jag nyfiken, hur menar du går runt och taggar?

Jag har sett fler & fler rapporter (samt med egna ögon) hur antalet kontroller har ökat för Economy. De brukar inte bry sig om vikten, däremot dimensioner och framförallt zooma in på de som reser med flera ”items”.

Med tanke på att boardingprocessen drar ut mer & mer på tiden känns det ganska befogat, tycker jag själv. Allt fler resenärer har för många bylten och många vägrar använda utrymmet vid fötterna - då säger det sig självt att ett fullt plan, där man sitter 6 pers i rad, inte kan ta allt handbaggage på hatthyllorna.

Har du en röd SEN-tag på grejerna kan gatepersonalen möjligtvis hoppa över dig när de går omkring och kollar. Prio boarding har också mer överseende, ju senare du boardar desto svårare blir det.
Det där kan jag förstå, när folk kommer med "hundra väskor" som ska upp på hyllan, plus tax-free och annat. Det är väl mer befogat än att hoppa på folk med en väska.

Nu har jag aldrig rest med rollerbag. Tycker det blir för bökigt. En ryggsäck som man kan pressa ihop är mer hållbart IMO. Men det är ju en smaksak.

Jag brukar alltid stoppa ner nått ombyte i väskan i händelse av att resväskan skulle försvinna på vägen. Då slipper man spendera dagarna i samma svettiga kläder i varje fall...
 

sweflyer

Medlem
Min erfarenhet är också att måtten är viktigare än vikten.
Mitt råd skulle vara; Kom inte allt för tidigt och sitt vid gaten om du vill chansa på att ta med dig (lite) för mycket. Vänta en liten bit bort. Gå ombord med lemmeltåget när din boardinggrupp ropas upp. På så sätt undviker du eventuell personal som går runt och taggar innan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen