Senaste nytt

Hur mycket tjänar man egentligen på att skaffa exempelvis ett BA VISA?

Betalningsanmärkning är en onödig och elak grej. Man har slutat se personen bakom siffror. Ibland vore bra om banken ansträngde sig lite mer och lärde känna sina kunder.

Jag tycker att man borde kunna få ett kort i fall när man har 1-2 anmärkningar på mindre summa än själva sökta krediten förutsatt att man får sin lön till ett konto hos samma bank eller så sätter in pengar som säkerhet.
Även betalningar av hyra och dylikt bör ingå i scoring annars kommer ju en ond cirkel skapas där man inte kan få en kredit och kan inte bygga en heller. Dvs borde man kanske ha kortkontot kopplat mot ett bankkonto där pengar dras automatiskt vid överdraft eller obetald faktura.
Varför straffar vi våra egna ungdomar när vi själva har haft mer än bra under 90-talet och 00? Nu är man plötsligt alert och vaken. Tycker nog att man kanske borde leva själv som man lär. Idag är det mycket svårare att ens öppna ett bankkonto när för 10 år sen kunde man göra det med endast anställningskort eller CSN-kort som leg. Jag vet, det är för vår egen säkerhet :D

Nej jag anser då inte att det är onödig grej. Det visar att personen (i säkert 99% av alla fall) är en slarvig människa som inte gör rätt för sig. Vi lever idag i ett samhälle var allt kan och ofta köps på kredit, folk måste lära sig. 3 år då har man lite tid att bli torr bakom öronen och tänka över sin situation, jag har själv haft bet anm, och det var nog väldigt bra, för jag vaknade till och hanterar min ekonomi betdligt mer ansvarsfullt idag.
 
Instämmer.

1 år är mer rimligt i sådana fall.

Att straffas som en ligist för att ha en betalningsanmärkning under 1000:- är ju sjukt.
Andra bullar är det om anmärkningen gäller kanske 50.000:-

Jag har hört talas om folk som fått anmärkning pga 500:- (parkeringsböter) och ej varit hemma och kunnat betala.

Jag tycker att anmärkningar inte bör utgå så länge det rör sig under 5000:- MEN däremot ska det givetvis läggas på hos kronofogden.
Men att man blir straffad 3 år för ett pyttelitet misstag under 1000:- är sjukt.

Nu när jag bara har ett tag kvar på anmärkningen så är det inte på tal om att flytta omgående men hade jag varit lite äldre när jag fick den så hade jag flyttat utomlands per omgående.

UC är ett svenskt påfund och är ett rent skämt rakt upp och ner.
Så mycket skulle kunna förbättras men man bryr sig inte.

Ungdomar idag har allmänt dålig koll på ekonomi och när man väl fått en anmärkning får man inga "samlingslån" och allt byggs då bara på i en karusell.
Sen klagar dom på att det ser ut som det gör, de där uppe..

Nej, gör om - gör rätt.



Nej, det är verkligen inte bra.
Sätt då istället något form av 3-strike-rule eller liknande.

På den tredje anmärkningen så får du betalningsanmärkning i 3 år.
Givetvis hamnar ärendet hos kronofogden redan vid första betalningsmissen.

Vem ska bestämma vilket belopp man ska bli straffad för? 500, 50000, 50001??? Var drar vi gränsen.... Visst systemet är inte perfekt, men det fungerar bra som handbroms åt alla "lyxfällan människor" sen handlar det nog mer om att man är en slarvig människa än beloppet i sig.

Det är en ganska lång karusell innan man får en anmärkning, så exemplet du tar upp, hur länge var dom borta?
 
Tyvärr finns för många oseriösa inkassobolag som beter sig minst sagt orättvist mot "klienten". Det är ganska lätt att hamna i en dålig ställning med dessa då skulderna säljs och skickas mellan olika parter för fort för att reagera. Bolagen lägger på sina "lagstadgade" avgifter och gör det ganska svårt att stoppa allt. De lever ju på att "mjölka" sina klienter. En 500 kronors faktura kan växa till 1800 på nolltid.

Det där är bara rent skitsnack, betalar man sina skulder så händer det inte.
 

forastero

Medlem
Att få en anmärkning för att man inte varit hemma och kunna betala är rätt osannolikt med tanke på att man kan ringa fogden och prata med dem och då betala direkt när de hör av sig utan att få någon anmärkning... däremot är det ju onekligen lite trist att man får betala deras administrativa avgift.
Ja, med tanke på hur många gånger jag råkat missa en räkning och fått påminnelser så kan jag inte hålla med om att det är lätt att få betalningsanmärkning...de flesta företag skickar ju ut minst en påminnelse först (oftast inte ens direkt efter förfallodag, utan det kan dröja veckor), sen går det oftast till inkasso och först därefter till kronofogden - och som sagt, även när ärendet faktiskt hamnat hos kronofogden får man inte automatiskt en betalningsanmärkning.

Ska man vara oanträffbar en längre tid ser man naturligtvis till att någon annan tar hand om ens post (inklusive räkningar) under tiden, och lägger så mycket som möjligt på autogiro innan man åker. Fullmakt för att göra bankärenden är också bra...

Kan för övrigt tillägga att när jag ville skaffa Visakort UTAN kredit som 19-åring sa bankmannen att de egentligen ville att man skulle ha 100K på banken för det (om man inte hade lön, antar jag - jag var student). För kort utan kredit alltså! :confused: Jag fick dock byta från Maestro till Visa ändå.
 

Dr. Miles

Expert
Det där är bara rent skitsnack, betalar man sina skulder så händer det inte.

Näh, inte riktigt.
Jag har autogiro på de flesta fakturor och jag alltid ser till att det finns täckning på kontot.

Men det har hänt ett par gånger med Diners att de inte drog summan och jag fick plötsligt påminnelse av dem.
En gång var det så att de skickade den till inkassobolag medan jag var bortrest.
Tur nog att jag kom hem innan inkassobolag skickade ärende till Kronofogden.

Jag skickade utskrift av mitt bankkonto som var kopplad till Autogiro till Diners för att bevisa att jag hade täckning på konto under perioden.
De rättade till allt och jag slapp att betala påminnelseavgift/inkassobolags avgift.
 

bL0m

Medlem
Inte för att låta negativ, men denna tråden handlade egentligen om "Hur mycket tjänar man egentligen på att skaffa exempelvis ett BA VISA?"
 
Detta uppstod ju inte pga att jag INTE ville betala räkningen utan jag glömde helt enkelt bort den då räkningen var tillfällig och inget jag har varje månad på giro.

Sen var jag 18-19 år och spänd inför resan så jag missade den oturligt nog!

Som jag sa:

3 - strike rule.
Du får 3 chanser, vid den tredje faller anmärkningen.
Dock skall du såklart skuldbeläggas hos kronofogden redan vid första.

Edit: Det är såklart olika mellan bolag..

Tex Telia & Telenor har jag hört är väldigt schyssta (tar lång tid) på att skicka ut första påminnelsen medan andra bolag skickar direkt.

Då kan det gå i princip så här fort:

*Förfallodatum räkning.
*3 dagar senare påminnelse faktura med krav att betala inom 5-7 dagar.
*Inkasso träder sedan in, oftast krav på 10 dagar.
*Sen kronofogden, ungefär 10 dagar till.

I princip kan man ha anmärkning efter 30 dagar, är man då borta över en månad och har glömt en stackars räkning där hemma så är man körd, vilket det var i mitt fall.
Alla gör misstag, patetiskt att bli straffad som en kriminell för att glömt en räkning på cirka 1000:-

Dessutom betalade jag per omgående när jag kom hem och såg alla brev, det var 2 dagar för sent (efter utslag).
.....
 
Last edited:
Alla gör misstag, patetiskt att bli straffad som en kriminell för att glömt en räkning på cirka 1000:-
Dessutom betalade jag per omgående när jag kom hem och såg alla brev, det var 2 dagar för sent (efter utslag).
.....
Har ett tips: skaffa inte ett kreditkort som inte skickar e-faktura eller har autogiro.
Jag har haft ett par abonnemang där för e-faktura krävdes att man måste vara samma person som abonnemanget står på. Dessa sades upp före flytten utomlands.
 
Nej jag anser då inte att det är onödig grej. Det visar att personen (i säkert 99% av alla fall) är en slarvig människa som inte gör rätt för sig. Vi lever idag i ett samhälle var allt kan och ofta köps på kredit, folk måste lära sig. 3 år då har man lite tid att bli torr bakom öronen och tänka över sin situation, jag har själv haft bet anm, och det var nog väldigt bra, för jag vaknade till och hanterar min ekonomi betdligt mer ansvarsfullt idag.
Istället för att lära ungdomar att bli finansiellt rediga människor straffar vi dem för hårt och inte visar vägen. Tycker att Andreas förslag om 3 strike och kanske att begränsa en betalningsanmärkning till 1 år är mer vettigare lösning. Som en riktmärke för belopp kan man ta prisbasbelopp. 1/5 av pbb som en gräns för betalningsanmärkning t.ex.
Det är många som upprepar att med stor makt kommer stor ansvar men få fattar hur man lär en att ta sitt ansvar. Det är som att lära alla i skolan att man måste skaffa ett jobb, betala räkningar, göra rätt av sig men ingen säger vart lär man sig allt detta. Tyvärr, glömmer vi för ofta att inte alla har föräldrar och de som har inte alltid har bra föräldrar.

Det är något för banker kanske? Jag har sett hur några duktiga bankrådgivare jobbar. De värvar sina kunder redan från tonåren och lär de att hantera sin privatekonomi, ha kontroll över tillgångar och utgifter. Men såna människor är en döende art och deras kunskap försvinner.
 
Toppen