Senaste nytt

Hur mycket tid behövs för transit? London + USA

KRYSS

Medlem
Hej,
jag vet inte riktigt vad jag ska söka på så hittade inget bra här på forumet. Men kan ju missat.

Ska till USA och kommer antagligen mellanlanda i London och någonstans i USA, antagligen EWR, ORD eller LAX.

Som jag förstod det behöver man gå genom immigration och hämta väskorna i USA. Hur mycket tid behöver man som minst då? Vissa resor jag hittar har under 2H transit. Det kanske är lite lite?

Samma fråga gällande London?
 

Tonton

Medlem
Hej,
jag vet inte riktigt vad jag ska söka på så hittade inget bra här på forumet. Men kan ju missat.

Ska till USA och kommer antagligen mellanlanda i London och någonstans i USA, antagligen EWR, ORD eller LAX.

Som jag förstod det behöver man gå genom immigration och hämta väskorna i USA. Hur mycket tid behöver man som minst då? Vissa resor jag hittar har under 2H transit. Det kanske är lite lite?

Samma fråga gällande London?

Det går inte att svara på så enkelt - beror på flygplats och tid på dagen.
Så länge du åker på genomgående biljett så blir du ombokad till nästa flyg ifall immigration eller annat skulle ta lite väl mycket tid och ni missar flyget.
 

PGillner

Medlem
Hej,
jag vet inte riktigt vad jag ska söka på så hittade inget bra här på forumet. Men kan ju missat.

Ska till USA och kommer antagligen mellanlanda i London och någonstans i USA, antagligen EWR, ORD eller LAX.

Som jag förstod det behöver man gå genom immigration och hämta väskorna i USA. Hur mycket tid behöver man som minst då? Vissa resor jag hittar har under 2H transit. Det kanske är lite lite?

Samma fråga gällande London?

Jag har flugit en del på EWR och kan säga att immigration där fungerar inte så bra (oavsett tid på dygnet...) Det finns flera passager men oftast är det få som är bemannade. Jag skulle rekommendera att du har minst 2,5 timmar i transit för att vara på den säkra sidan. Angående bagaget som skall tas ut och lämnas in igen så fungerar det mycket smidigt. Flygbolagen står i korridoren och plockar upp väskorna när du passerar.

London borde inte vara några större problem, tills Brexit slår igenom :)
 

Alf

Medlem
Hej,
jag vet inte riktigt vad jag ska söka på så hittade inget bra här på forumet. Men kan ju missat.

Ska till USA och kommer antagligen mellanlanda i London och någonstans i USA, antagligen EWR, ORD eller LAX.

Som jag förstod det behöver man gå genom immigration och hämta väskorna i USA. Hur mycket tid behöver man som minst då? Vissa resor jag hittar har under 2H transit. Det kanske är lite lite?

Samma fråga gällande London?

Du bör ju först kolla upp vilken minimitid, MCT, som ditt flygbolag har på flygplatsen. Som @Tonton skriver är det inte helt enkelt att svara på detta. Om du bokar hela sträckan på en biljett har man för att få en godkänd bokning lagt in godkända tider för anslutning, vilket gör att du blir ombokad om du missar anslutningen eller är försenad.

Två timmar i USA tycker jag låter alldeles för lite eftersom du får räkna med byte av terminal på de flygplatser du nämnt. I USA borde man nog ha minst tre timmar.

London är samma sak om du inte har tur och slipper byta terminal. Reser du med BA hamnar du förmodligen i T5 och då bör du slippa byte av terminal. Jag har dock ankommit med BA till T3 och fått byta till T5 för att resa vidare med BA och då är det busstransfer som gäller och det tar en himla tid. Busstransfer år 2019 är definitivt inget som ligger i tiden på en av Europas största flygplatser. LHR tycker jag är en av de värre flygplatserna i Europa att göra transit på. Köer, köer och åter köer och kontroller. Hur skall det då bli efter Brexit.
 

Senator

Moderator
Om du kör Star Alliance på Queen’s Terminal (T2) så går det rätt så snabbt. Upplever det som snabbare än British Airways på T5. MCT där ligger runt 60min som funkar.

USA är ett mysterium. Ibland 7min, ibland 2t.
 

KRYSS

Medlem
Ja ok, så minst 2H oavsett flygplats då? Kommer bokas via resebyrå med SAS/United så då antar jag att SAS räknat ut att det ska fungera även med kort transit.
 

Delayed

Medlem
Så länge du åker på genomgående biljett så blir du ombokad till nästa flyg ifall immigration eller annat skulle ta lite väl mycket tid och ni missar flyget.
Skulle nog vilja modifiera raden ovan till "nästa flyg där det finns plats", vilket med lite otur kan innebära en hel del oönskade timmar i exempelvis Chicago. Fråga mig inte hur jag vet...
 

KRYSS

Medlem
Det blev tillslut ARN - EWR - SAN T/R med United. Dock bokad med LH kod.
Någon som rest med dessa i ekonomi? Verkar ingå måltid mellan ARN - EWR alla fall.
 

fcx

Medlem
Det blev tillslut ARN - EWR - SAN T/R med United. Dock bokad med LH kod.
Någon som rest med dessa i ekonomi? Verkar ingå måltid mellan ARN - EWR alla fall.

United har "traditionell" matservering på ARN-EWR. Varm mat, fri dryck (läsk/öl/vin) hela flighten och något lätt inför landning. Kabinen lite sliten och ingen vidare IFE.
 

KRYSS

Medlem
Ja ok, tack. Stolarna då? Trångt?
Är det någon skillnad på Premium Economy förutom utrymmet mellan säten? Går att uppgradera för 592 USD T/R.
 
Last edited:
Toppen