Senaste nytt

Hur många SAS EuroBonus baspoäng på United?

Senator

Moderator
Nu är det väl så att om någon har bokat en SAS Y+ till Denver, så flyger man i SAS Y+ till ORD eller EWR sedan vidare i Y med UA till Denver. En ganska vanlig bokningsklass för hela resan skulle då vara "B".

Sedan måste man komma ihåg att det finns en myriad av priser som vi inte ser; nämligen avtalspriser för storkunder. Det är ofta denna typ av resenär som reser i "B" eller "Y" i min erfarenhet. T.ex. hade min f.d. arbetsgivare ett rad avtalspriser som bokades i "B" inom Star Alliance, där just "B" är ganska jämförbar mellan alla bolag (i alla fall LH Gruppen, SAS, US och AC). Dock kostade min biljett absolut inte samma som man ser som konsument. Då att kategorisera "Y och B som är "premium economy" och ger 150 % är vanligtvis svindyra bokningsklasser" stämmer väl om man tittar på publicerade priser, men min erfarenhet är att "B" och "Y" fylls till stor del av avtalskunder med helt andra priser.

Om vi skall tala om "B" på United så kostar en "P" klass First mellan ORD-SEA 6 100kr och är totalt o flexibel. Är man status medlem i UA MP och köper en "B" är det Premier Instant Upgrade Fare som kostar 1 800kr extra, ger samma miles, men helt annan flexibilitet. Jag har en kompis som pendlar mellan SAN och EWR, och han köper alltid "B" så han får en uppgradering.

"Not all B-fares are created equal"
:)
 

FFS

Medlem
Min erfarenhet av att flyga med UA är följande:

Mars 2012 - köpta som UA-flygningar "ekonomi"
Washington - Paris UA133 (B) 3 900 poäng (3861 miles)
Orlando - Washington UA202 (B) 800 poäng (758 miles)

Januari 2013 - köpta som SK-flygningar "ekonomi extra (S)"
New Orleans - Chicago UA3693 (B) 1350 poäng (837 miles)
Chicago - New Orleans UA3674 (B) 1350 poäng (837 miles)

Lite märkligt att samma bokningsklass (B) verkar ha gett olika procent?!
Har SAS ändrat utdelningen nyligen?

Enligt SAS är det minst 900 poäng för en UA flygning i Y och B. Eller tolkar jag det fel?

Får jag 600 poäng för att flyga SFO-LAX (337 miles) i ekonomi? Känns spontant som en rätt bra intjäning
 
United har svjv ingen riktig premium economy-kabin överhuvudtaget, inte ens på långdistans. Men som du säger så har de Economy Plus, det verkar dessutom finnas på korta sträckor (fanns iaf på IAH-CME, som är 811 miles).

Jag tycker att det extra benutrymmet i UA:s Economy Plus är guld värt på inrikesflygningarna, no hatin´! =)
 

NotRyan

Medlem
Min erfarenhet av att flyga med UA är följande:

Mars 2012 - köpta som UA-flygningar "ekonomi"
Washington - Paris UA133 (B) 3 900 poäng (3861 miles)
Orlando - Washington UA202 (B) 800 poäng (758 miles)

Januari 2013 - köpta som SK-flygningar "ekonomi extra (S)"
New Orleans - Chicago UA3693 (B) 1350 poäng (837 miles)
Chicago - New Orleans UA3674 (B) 1350 poäng (837 miles)

Lite märkligt att samma bokningsklass (B) verkar ha gett olika procent?!
Har SAS ändrat utdelningen nyligen?

Enligt SAS är det minst 900 poäng för en UA flygning i Y och B. Eller tolkar jag det fel?

Får jag 600 poäng för att flyga SFO-LAX (337 miles) i ekonomi? Känns spontant som en rätt bra intjäning

Om jag inte missminner mig så hände det något kring 4 maj 2012, bland annat så ger Z-klass 200% på United från det datumet, mycket troligt att "B" blev justerad också....

Edit: Justeringen skedde 1 maj. Före det så var B=100%. Från 1 maj 2012 så är B=150%

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
Jag tycker att det extra benutrymmet i UA:s Economy Plus är guld värt på inrikesflygningarna, no hatin´! =)
Nejdå, har inget emot Economy Plus som koncept. Bara man inte blandar ihop det med premium economy som ska vara en egen kabin och andra sorters stolar för att vara värd namnet (i den mån det nu finns någon officiell definition av premium economy).
 

pt98ssy

Medlem
Blir faktiskt inte riktigt klok på vilken class jag har på biljetten. I itineraryn som de skickade till mig stod det T (SAS flyget Z, uppgradering med Optiontown). Men på mitt boarding kort så står det Yy (Cz på SAS mellan CPH-IAD) på United flygningen. Men men, hade varit kul med 150% får då hade man för en gångs skull kvalificerat sig för silver.
 

AABack2ARN

Medlem
På boardingkorten händer det att SAS skriver ut kabinklass och bokningsklass för flyg som utförs av SAS

På ditt boardingkort för CPH-IAD står det Cz (C=kabinklass(business), Z=bokningsklass(business discounted))

SAS gör inte det för UA-flyg så där skriver man samma bokstav i bägge fallen (Y=kabinklass,y=samma bokstav som kabinklass men i lite mindre stil...)

MEN nu är det så att för SAS-flyg så finns kabinklasserna C (business), Y (ekonomi extra), M (ekonomi)

För UA finns kabinklasserna F (first), C (business) och Y (ekonomi), detta eftersom economy plus inte är en kabinklass ombord på UA.

Klart som korvspad va...
 
Last edited:

Paby

Medlem
Nu är det väl så att om någon har bokat en SAS Y+ till Denver, så flyger man i SAS Y+ till ORD eller EWR sedan vidare i Y med UA till Denver. En ganska vanlig bokningsklass för hela resan skulle då vara "B".

I beg to differ. :)

Fares som publiceras med SK/UA där SK-benet bokas i B-klass bokas i den billigast tillgängliga bokningsklassen på UA.
Fares som publiceras med SK/UA där SK-benet bokas i S/Y-klass bokas i B/Y på UA.

Anledningen är att B på SK inte är en flexibel bokningsklass och då anser SK/UA att även UA kan bokas i en icke-flexibel bokningsklass, d.v.s. den billigast tillgängliga.
S på SK är en flexibel bokningsklass och för att få flexbilitet genom hela bokningen så bokas UA-benet i B eller Y.

Inte ens resebyråerna kan tvinga igenom en bokning där både SK- och UA-benen bokas i B. Vår AM på AmEx har framfört synpunkter på det här till SAS men SAS svarade att dom tycker det är ett bra upplägg och kommer fortsätta så.

Jag tycker det är ett dålig upplägg.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Paby, intressant. Mina "gamla" storköpande arbetsgivare hade andra regler kopplat till "B", men nu är det här så långt bak i tiden att mycket kan ha ändrat sig och det är självklart skillnad på "Published" och "Corporate" priser.

Så nu dubblar jag upp min tidigare statement:
"Not all B-fares are created equal" x 2 :)
 

AABack2ARN

Medlem
Mappningsreglerna kan man se på till exempel ExpertFlyer men i de flesta fall verkar alla bokningsklasser finnas som alternativ så vad man verkligen får beror på bokningssituationen då bokningen görs.

I fallet UA spelar det inte så stor roll längre då de flesta (alla?) publicerade klasser ger minst 100% men i många andra bonussystem är det STOR skillnad.

Åter igen en anledning att det är Marketing Carrier som skall avgöra vad man tjänar. Tycker jag i alla fall.
 
Toppen