Senator
Moderator
Nu är det väl så att om någon har bokat en SAS Y+ till Denver, så flyger man i SAS Y+ till ORD eller EWR sedan vidare i Y med UA till Denver. En ganska vanlig bokningsklass för hela resan skulle då vara "B".
Sedan måste man komma ihåg att det finns en myriad av priser som vi inte ser; nämligen avtalspriser för storkunder. Det är ofta denna typ av resenär som reser i "B" eller "Y" i min erfarenhet. T.ex. hade min f.d. arbetsgivare ett rad avtalspriser som bokades i "B" inom Star Alliance, där just "B" är ganska jämförbar mellan alla bolag (i alla fall LH Gruppen, SAS, US och AC). Dock kostade min biljett absolut inte samma som man ser som konsument. Då att kategorisera "Y och B som är "premium economy" och ger 150 % är vanligtvis svindyra bokningsklasser" stämmer väl om man tittar på publicerade priser, men min erfarenhet är att "B" och "Y" fylls till stor del av avtalskunder med helt andra priser.
Om vi skall tala om "B" på United så kostar en "P" klass First mellan ORD-SEA 6 100kr och är totalt o flexibel. Är man status medlem i UA MP och köper en "B" är det Premier Instant Upgrade Fare som kostar 1 800kr extra, ger samma miles, men helt annan flexibilitet. Jag har en kompis som pendlar mellan SAN och EWR, och han köper alltid "B" så han får en uppgradering.
"Not all B-fares are created equal"
Sedan måste man komma ihåg att det finns en myriad av priser som vi inte ser; nämligen avtalspriser för storkunder. Det är ofta denna typ av resenär som reser i "B" eller "Y" i min erfarenhet. T.ex. hade min f.d. arbetsgivare ett rad avtalspriser som bokades i "B" inom Star Alliance, där just "B" är ganska jämförbar mellan alla bolag (i alla fall LH Gruppen, SAS, US och AC). Dock kostade min biljett absolut inte samma som man ser som konsument. Då att kategorisera "Y och B som är "premium economy" och ger 150 % är vanligtvis svindyra bokningsklasser" stämmer väl om man tittar på publicerade priser, men min erfarenhet är att "B" och "Y" fylls till stor del av avtalskunder med helt andra priser.
Om vi skall tala om "B" på United så kostar en "P" klass First mellan ORD-SEA 6 100kr och är totalt o flexibel. Är man status medlem i UA MP och köper en "B" är det Premier Instant Upgrade Fare som kostar 1 800kr extra, ger samma miles, men helt annan flexibilitet. Jag har en kompis som pendlar mellan SAN och EWR, och han köper alltid "B" så han får en uppgradering.
"Not all B-fares are created equal"