Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

IT-snubben

Medlem
...är det mer än 600 miles så blir det ju mer än 1200 poäng för de flighterna
En djungel det här ju :eek:

Blir det longhaul över 600 miles? Edit: Jag förstår nu att jag missförstod. Det är ju 1200 minimum per sträcka.

FNC-LIS = 521nm
LIS-FRA = 1012nm

Enligt Great Circle Mapper

LIS-FRA då 1012nm x 200% = 2024p? OM det är så det tillämpas. Det lär ju visa sig till slut.
 
Last edited:

IT-snubben

Medlem
...Utan att räkna exakt på din resa så bör den ge ungefär hälften av vad du räknat ut då du multiplicerat det mesta med 2 vilket är felaktigt.
Att jag räknat fel genom att inkludera 200% resp 150% förstod jag.men ovanstående förstår jag inte vart jag räknat fel. De som jag multiplicerade med 2 var för att det är 2 legs av vardera (2st TAP samt 2st LH(Z) ).
 

palmen

Moderator
Att jag räknat fel genom att inkludera 200% resp 150% förstod jag.men ovanstående förstår jag inte vart jag räknat fel. De som jag multiplicerade med 2 var för att det är 2 legs av vardera (2st TAP samt 2st LH(Z) ).
Jag uttryckte mig kanske slarvigt, när du räknade 150% och 200% är det ju x1,5 oh x2 egentligen oh jag "avrundade" det till att du multiplicerade med 2.

Länge sedan jag behövde räkna på detta men SAS avrundar väl sträckan till närmsta hundratal (alltid uppåt) och sedan appliceras faktorn från kabinbonus. Så om sträckan är 1012 miles borde den ge 1100x2=2200 baspoäng till eurobonus.

Lufthansa har olika tabeller av intjäning om det är inrikes (fast summa), inom europa (fast summa), longhaul (flytande summa som baseras på en procentsats och hur lång sträckan är).

Allt detta står nog i första posten i denna tråd, har inte korrekturläst den på länge men den borde vara mer eller mindre korrekt i alla fall.
 

IT-snubben

Medlem
Ok. Jag får skamset erkänna att det var ett bra tag sedan jag läste första posten i denna tråd, och då var det antagligen inte lika aktuellt att ta till mig informationen, så jag hade totalt missat att färska upp mig nu.

Tack för hjälpen att reda ut min förmodade poängintjäning för denna resa. Det är inte lätt att förstå alla varianter och tabeller.

Nu är det bara att hoppas på att Portugal släpper in vaccinerade svenskar i augusti.
 

Johan12

Medlem
Ska flyga GOT-WAW-KRK-WAW-GOT i slutet på oktober med LOT och funderar på vad det kan tänkas bli i poäng.

GOT-WAW bokningsklass: U Distans
WAW-KRK bokningsklass: U Distans
KRK-WAW bokningsklass: L Distans
WAW-GOT bokningsklass: L Distans

Beräkning av distans
upload_2021-10-5_15-2-18.png


Tariff från SAS hemsida
upload_2021-10-5_15-2-24.png


Jag tycker det låter väldigt mycket?
 

Attachments

  • upload_2021-10-5_14-41-4.png
    upload_2021-10-5_14-41-4.png
    102 KB · Visningar: 98
  • upload_2021-10-5_14-59-43.png
    upload_2021-10-5_14-59-43.png
    293,3 KB · Visningar: 98

cbroxe

Medlem
513 miles, avrundas till 600. Så du "borde" få 600. Sen har du en låg bokningsklass (U,L) som ger 25%.
Alltså 600/4=150p per väg. (150 är alltid det minsta du kan få i Eco).
Så det blir 150 p per flight.
 

palmen

Moderator
Ska flyga GOT-WAW-KRK-WAW-GOT i slutet på oktober med LOT och funderar på vad det kan tänkas bli i poäng.

GOT-WAW bokningsklass: U Distans
WAW-KRK bokningsklass: U Distans
KRK-WAW bokningsklass: L Distans
WAW-GOT bokningsklass: L Distans

Beräkning av distans
Visa bifogad bild 121967

Tariff från SAS hemsida
Visa bifogad bild 121968

Jag tycker det låter väldigt mycket?
Man räknar ut antalet poäng per flight, inte på en totalsumma.
Som minst kan du få 150p för en flight, dvs om den är kortare än 600 miles. Alla dina flighter är under 600 miles, därmed får du minimum, 150x4=600.

De 25% är inte hur mycket extra du får, utan hur mycket av själva distansen som varje flight är.

Vad är det för verktyg du har matat in allt i?
 

Johan12

Medlem
Man räknar ut antalet poäng per flight, inte på en totalsumma.
Som minst kan du få 150p för en flight, dvs om den är kortare än 600 miles. Alla dina flighter är under 600 miles, därmed får du minimum, 150x4=600.

De 25% är inte hur mycket extra du får, utan hur mycket av själva distansen som varje flight är.

Vad är det för verktyg du har matat in allt i?

Ja det klarna upp lite mer för mig nu, tusen tack :)

Har redan 32000 från Amex och mastercard, 1437 från lite LH flighter och sedan GOT-ARN-CPH-ARN i december som ger (2 811*4 = 11244) så klarar EBG med typ 200 poängs marginal efter krakow :D

Körde med denna: MileCalc :: The Ultimate Mileage Calculator for Frequent Flyers
 
Toppen