Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Canadien

Medlem
Jag har en bokning med TK till Porto (ARN-IST-OPO-IST-ARN) i business class (K), vilket bör generera i 150% till Eurobonus. Enligt Circlemapper så är det totalt 6574 miles, vilket efter en inte allt för komplicerad matematik blir 9816 miles/Eurobonuspoäng. När jag har lagt in mitt Eurobonusnummer till bokningen på TK:s hemsida står det dock att jag kommer tjäna 8914 miles. Räknar jag fel på något sätt? Förstår att står det så på TK:s hemsida så är det väl naturligtvis så men blir nyfiken på om man skall räkna miles på annat sätt.

Det stämmer nog inte. Eurobonus brukar avrunda varje segment uppåt till närmast 100tal Miles, därefter x1.5 om den ger 150%. Så du får kolla på varje sträcka för sig och avrunda och multiplicera.
 

palmen

Moderator
Jag har en bokning med TK till Porto (ARN-IST-OPO-IST-ARN) i business class (K), vilket bör generera i 150% till Eurobonus. Enligt Circlemapper så är det totalt 6574 miles, vilket efter en inte allt för komplicerad matematik blir 9816 miles/Eurobonuspoäng. När jag har lagt in mitt Eurobonusnummer till bokningen på TK:s hemsida står det dock att jag kommer tjäna 8914 miles. Räknar jag fel på något sätt? Förstår att står det så på TK:s hemsida så är det väl naturligtvis så men blir nyfiken på om man skall räkna miles på annat sätt.
Som Canadaien skriver, varje segment räknas för sig och avrundas uppåt.
Vad som står på Turkish sida är irrelevant då det rör intjäning till Turkish Miles&Smiles och inte Eurobonus.
 

Protein48

Medlem
Det stämmer nog inte. Eurobonus brukar avrunda varje segment uppåt till närmast 100tal Miles, därefter x1.5 om den ger 150%. Så du får kolla på varje sträcka för sig och avrunda och multiplicera.
Som Canadaien skriver, varje segment räknas för sig och avrundas uppåt.
Vad som står på Turkish sida är irrelevant då det rör intjäning till Turkish Miles&Smiles och inte Eurobonus.

Tack för svar! Då blev resultatet plötsligt helt annat :).
 

valnurat

Medlem
Jeg forstod ikke post #1. Er det de samme ting der skal gøres efter 6 år?
Hvis jeg vil flyve fra CPH-MNL hvad gør man så?
 

valnurat

Medlem
Det er punkt #2 jeg ikke kan få til at stemme.
"väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas)."
 

ekf

Medlem
Det er punkt #2 jeg ikke kan få til at stemme.
"väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas)."
Exempel:
Du har bokat, eller tänker att boka, ARN-BKK med Thai Airways i bokningsklass K (low economy)
1. Gå till gcmap.com, fyll i ARN-BKK, det är 5158 miles
2. Titta i tabellen på SAS hemsida (EuroBonus-partner – Thai Airways International | SAS), där ser du att bokningsklass K ger minst 150 poäng, men annars "50%". Det vill säga 50% av sträckan 5158 miles, vilket ger 2579 poäng.

Nu minns inte jag om det är 5158 som avrundas uppåt till 5200 innan multiplicering med 50% eller om det är 2579 som avrundas till 2600, eftersom Eurobonus bara delat ut jämna 100-tal poäng.
 
Toppen