Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Johannes

Medlem
Jag fäller aldrig sätet själv på flygningar under 4h. Jag förväntar mig att den framför söker kontakt innan, då jag alltid har knäna i sätet framför pga min längd. Flyger numera dock oftast vid nödutgång så det är sällan något problem...
 

JonW

Medlem
Kanske ska tillägga att jag alltid fäller försiktigt och i etapper, just med tanke på ev prylar etc.
Däremot frågar jag normalt inte om lov e dyl, och det är ytterst sällan jag ser någon annan göra det heller.
Skulle ju bli rätt rörigt om alla skulle fråga om lov samtidigt för att inte riskera bli den inklämde torsken.
Eller helt absurt om alla skulle tvingas sitta sömnlösa en hel longhaul bara för att en person i varje led inte vill vara med på noterna.
 

Dr. Miles

Expert
Jag försöker att ha ögonkontakt med den som sitter bakom innan jag fäller ner stolen.
Det är för hyfs och för att kolla om personen bakom mig inte äter eller ha laptop på bordet.
 

Palazzi

Medlem
Om jag åker i Ekonomiklass och det redan är trångt för den bakom låter jag helt bli att fälla sätet.
Är det bättre med utrymme kontrollerar jag med personen bakom om det är ok.
Om det är en flygning i Businessclass tycker jag nog alla har rätt att fälla sitt säte, så länge man kontrollerar att den bakom inte äter eller liknande...
 

agehall

Medlem
Däremot frågar jag normalt inte om lov e dyl, och det är ytterst sällan jag ser någon annan göra det heller.

Näe, det skulle inte funka alls tror jag. Det viktiga är ju just att man inte smäller ner sätet.

Ibland kan det hända att sätet tippar snabbare än jag tänkt mig och om det händer brukar jag istället vända mig om och be om ursäkt för det.
 

Magino

Medlem
Jag lutar mitt säte om jag känner för det, jag har faktiskt betalat för att låna sätet ett tag :)
Nej men helt ärligt så fäller jag aldrig sätet när en måltid serveras och förväntar mig att den framför mig inte heller gör det. Efter maten tycker jag det är helt okej att fälla ryggstödet. Dock försöker jag, som många andra här, fälla sätet långsamt och försiktigt.
 

JonW

Medlem
Drar mig till minnes en flight i Y för många år sen.
Efter maten fällde framförvarande sina säten.
Jag och tjejen gjorde likadant, blir ju lite inklämt annars.
Efter en stund kom till min förvåning en flygvärdinna fram och säger "Ursäkta men paret bakom skulle gärna vilja att ni fäller upp sätena"
Ingen särskild motivering gives.
Jag svarar då att det kan vi förstås göra, under förutsättning att hon ser till att framförvarande gör detsamma.
Hon inser då det absurda i en sådan - helt logisk - dominoeffekt, rycker på axlarna och går....
 

JonW

Medlem
Vill man bli svartlistad på flygbolaget är det förstås en utmärkt ide att med nyckel låsa fast en pryl som saboterar en av planets funktioner.
 

Roger J

Medlem
Under start och landning ska man inte fälla. Man ska sitta upprätt för sin egen ryggs skull ifall det uppstår en kraftig vertikal rörelse. Regeln finns alltså inte på grund av omtanke för bakomvarande passagerare.
 
Toppen