Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Gnopps

Medlem
Enligt den här rapporten började en mobiltelefon brinna uppe i luften sedan den krossats av ett tillbakalutat säte. Incident: British Airways B744 enroute on Nov 11th 2011, mobile phone caught fire after being crushed

Vi vet väldigt lite om hur det gick till men det som jag spontant tänker på främst är om inte olyckan kunnat undvikas? Jag blir själv irriterad då passageraren framför mig plötsligt lutar bak sitt säte utan förvarning. Ofta sitter jag med en laptop på brickan framför mig och den skärmen riskerar fastna i sätet och krossas. När jag själv lutar ser jag alltid till att vända mig om först och försöka få ögonkontakt med personen bakom för att kolla om de är redo innan jag lutar, annars väntar jag en liten stund så de kan plocka undan sina grejer.

En annan sak jag ogillar är när stolen framför är lutad då måltiden är serverad eftersom det ofta blir svårt att äta då. På vissa flygbolag säger flygvärdarna till om det ser det men annars brukar jag själv knacka passageraren på axeln och be dem resa stolen bara medan vi äter. Det brukar aldrig vara några problem att fälla upp medan vi äter som tur är.

Folk framför får gärna luta stolen mot mig, det är platsen de har betalt för och jag lutar själv. Men jag tycker att just när lutandet sker så ska det göras respektfullt genom att vända sig om och inte under måltid.

Någon som har andra tips eller åsikter?
 
Precis som Roger och Gnopps. Räta up vid mat och kollar bakom så att inte personen bakom får sin dator/vadsomhelstpryl krossad och sänker sedan försiktigt så att personen bakom ändå hinner reagera.
 

majer

Medlem
Håller med föregående talare. Antingen kollar jag med personen bakom att det är ok att luta stolen, eller så väntar jag tills jag känner att han/hon fällt upp bordet efter avslutad måltid.
Fäller bara stolen när jag åker long-haul.
 

JensE

Medlem
Detta är exakt anledningen till att jag aldrig flyger där bak längre.
Sista gången jag flög över atlanten i ekonomi så lutade killen framför mig stolen maximalt bakåt direkt vid 10.000 fot och reste inte på stolsryggen förrens det var dags för landing.
Trots uppmaningar från mig vid matserveringen så vägrade. Jag har köpt den här platsen och jag får göra precis som jag vill svarade han surt.

Så varje gång jag behövde resa på mig för att gå på muggen eller sträcka på benen så "råkade" jag smälla till hans ryggstöd kraftigt. Stackarn vaknade varje gång :rolleyes:
Jag sade alltid excuse me artigt vid varje tillfälle dock! :D
 

agehall

Medlem
Jag brukar faktiskt inte fälla stolen så ofta i ekonomi. Jag sitter bättre med ryggstödet rakt upp, även om jag ska sova. Men de gånger jag faktiskt fäller stolen, så gör jag det så försiktigt som möjligt.
 
Toppen